– بین بازخورد وخلاقیت رابطه معنادار ومثبت بوده و بازخورد سبب جهت دار تر شدن تلاش میگردد .
– بین فرصتهای شغلی و امکانات شغلی در بین گروههای کاری رابطه معنادار است .فرصتهای شغلی متناسب باتوان وتخصص فراد وامکانات شغلی مطلوب ،خلاقیت را افزایش میدهد.
– و در نهایت بین چالشهای شغلی وخلاقیت رابطه معنادار ومثبت بوده وچالش زیاد به دنبال خود حرکت به سمت خلاقیت را نیز داشته است .
رضایی(۱۳۸۹)در پژوهشی باعنوان تاثیر میزان عزت نفس بر بهداشت روان زنان شاغل یافته های ذیل را به دست آورده است:
تحلیل های آماری گویای تفاوت معناداری بین عزت نفس ،سلامت روانی ،علائم جسمانی،علائم اضطرابی،مقیاس کارکرد اجتماعی وعلاوم افسردگی (۰۵/۰>p)در زنان شاغل وغیر شاغل بود به طوری که در همه متغیرهای فوق زنان غیر شاغل وضعیت بهتری داشتند .همچنین یافته های دیگر پژوهش ،حاکی از رابطه معنادار بین عزت نفس وسلامت روان در زنان(۰۵/۰>p)وبین عزت نفس وسلامت روان در زنان شاغل وغیر شاغل تفاوت معناداری مشاهده نشد.
میر دررقی وکارشکی (۱۳۸۹)در پژوهشی باعنوان بررسی رابطه خودکارآمدی وعزت نفس وسلامت روان در دانشجویان به این نتایج دست یافتند:
بین خودکارآمدی وسلامت روان وهمچنین عزت نفس وسلامت روان رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتایج نشان داد که هر دومتغیر خودکارآمدی وعزت نفس قادر به پیشبینی سلامت روان هستند. تحلیلها به تفکیک جنسیت نشان داد که هر دو متغیر مذکور در دانشجویان دختروپسر قادر به پیشبینی سلامت روانی باشند.هر چه سطح دومتغیر پیش بین بالاتر باشد سطح سلامت روان نیز بیشتر خواهد بود.
ب: پژوهشهای انجام شده خارجی:
پژوهشهای متعددی در زمینه در زمینه ارتباط سلامت روان باویژگیهایی ازقبیل خودکارآمدی خودکارآمدی وعزت نفس انجام شده است. اولین ویژگی که باسلامت روان رابطه دارد خودکارآمدی است .بندورا خودکارآمدی را به عنوان ادارک فرد از توانایی هایش واینکه تا چه حد یک رفتار رابا موفقیت انجام میدهد،تعریف میکند که دارای سه بعد بزرگنمایی(اعتقاد فرد به عملکرد در جنبههای دشوار وپیچیده تکلیف)نیرومندی (پشتکار و استقامت در رویارویی با موانع) وتعمیم پذیری (تعمتم کارآمدی خود در یک موقعیت به موقعیت های گوناگون )میباشد.
نتیجه پژوهش گویترزدونا،لوزینسکاوشوارتز نشان میدهد که خود کارآمدی عمومی باخوش بینی،تنظیمی وعزت نفس رابطه مثبت وبااضطراب وافسردگی رابطه منفی دارد.تحقیق راگی،لئوناردی،کاسل به به این نتیجه منجر شد که خود کارآمدی یکی از پیشبینی کننده های سلامت روانی میباشد .همچنین پژوهش لیگنسی وبراگ،اروین واندر سن به این نتیجه منجر شد که عزت نفس با عواطف منفی رابطه معناداری دارد.(به نقل از میر دوقی وکارشکی،۱۳۸۹)
کومر وتامپسون (۲۰۰۳)در پژوهشی به بررسی رابطه میان شناسایی هویت خود وخود کنترلی رفتار از لحاظ سن و جنسیت در بین نوجوانان پرداختند، یافته های این پژوهش نشان میدهد که جنسیت بر خودکنترلی مؤثر است،مردان نسبت به زنان از خود کنترلی بیشتری برخوردارند،ولی سن بر خودکنترلی تاثیری ندارد.(به نقل از اعتباریان وپور ولی ،۱۳۸۷)
مایر،فراکستارو ومک ناری(۲۰۰۷) درپژوهشی به بررسی رابطه بین عزت نفس سازمانی وعوامل مختلف انگیزش پرداختند.نتایج نشان داد که عزت نفس سازمانی براراده وانگیزه های پیشرفت افراد تاثیردارد.(به نقل ازصادقی و عابدی،۱۳۸۸)
کاشال وکوانتز(۲۰۰۶)درتحقیقی به این نتیجه رسیدند که افراد باخودکنترلی بالا برای حل تعارض،سبک خدمت رسانی ومصالحه رابه کار می گیرند.در زمینه به کارگیری خودکنترلی در زنان ومردان،به این نتیجه رسیدند که خودکنترلی در زنان ومردان تفاوتی ندارد.(به نقل ازاعتباریان وپورولی،۱۳۸۷)
چرینگتون،رایترواسکات(۱۹۷۱)اثرات عزت نفس رابرعملکرد وهم چنین برخشنودی شغلی بررسی کردند.نتایج این مطالعات نشان داد که عملکرد باعزت نفس به طورمعنی داری همبسته بوده است(به نقل ازشکرکن وحافظی،۱۳۸۹)
فصل سوم:
روش تحقیق
۱-۳،مقدمه:
در این فصل جهت آگاهی بیشتر ازچگونگی روند اجرای پژوهش حاضر ،به بحث در مورد روش پژوهش ،جامعه آماری ،حجم نمونه وروش نمونه گیری ،ابزارهای اندازه گیری و ویژگیهای آن ها ،دلایل کافی جهت این انتخاب ،روایی وپایایی ابزارها ،روش تجزیه وتحلیل داده ها ومراحل اجرای پژوهش ارائه میگردد.
۲-۳٫ نوع روش پژوهش:
روش مورداستفاده در پژوهش حاضر از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی واز نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی وبه روش همبستگی است. در روش همبستگی روابط بین پیش از یک متغیر باهم بررسی می شود ونتیجه همبستگی به دست آمده در صورت معنادار بودن در نمونه انتخاب شده وبه جامعه تعمیم داده می شود،”تحقیق توصیفی آنچه را هست توصیف میکند وشامل توصیف ،ثبت وتجزیه وتحلیل وتفسیر شرایط موجود است”(بست،۱۳۸۱،ص ۴۴)
۳-۳ . جامعه آماری ،نمونه وروش نمونه گیری :
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یاواحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند . در پژوهش جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد.(سرمد وبازرگان .۱۳۸۲،ص۱۷۸)
جامعه:جامعه پژوهش حاضر است که کلیه دبیران زن ومرد مقطع متوسطه کارشناسی و کارشناسی ارشد مدارس متوسطه شهر میناب که تعداد آن ها حدودا ۱۸۰نفر میباشد.
نمونه گروه کوچکتری از جامعه است که برای مشاهده وتجزیه وتحلیل انتخاب شده است .بامشاهده مشخصات نمونه ای که از یک جامعه انتخاب شده است می توان از مشخصات کل جامعه استنتاج معینی به عمل آورد.(بست ،۱۳۸۱،ص۲۴)
ونمونه گیری عبارت است از انتخاب درصدی از یک جامعه به عنوان نماینده ای که آن باید به صورت تصادفی از جامعه مورد نظر انتخاب کنیم .(دلاور،۱۳۸۲،ص۱۲۲)
نمونه:نمونه پژوهش حاضر با توجه به تعداد دبیران مدارس متوسطه شهر میناب بااستفاده از جدول مورگان به صورت تصادفی ۱۲۲نفر انتخاب شده اند.
۴-۳٫ روش گرد آوری اطلاعات :
روش گرد آوری داده ها درپژوهش حاضر از نوع میدانی و کتابخانه ای است. بدین صورت که ابتدا داده ها از طریق پرسش نامه های استاندارد توزیع شده در نمونه جمع آوری می شود وپس از جدا کردن داده های نامربوط ،جهت تجزیه وتحلیل مورد استفاده قرار میگیرد.برای تبیین نظرات مطرح شده و پیشینه ومدل مفهومی موضوع از روش کتابخانه ای استفاده شده است .
ابزار گردآوری اطلاعات :
ابزار مورد استفاده در پژوهش فوق پرسشنامه های استاندارد شده عزت نفس کوپر اسمیت،پرسشنامه باورهای خودکارآمدی شرر،خودکنترلی تانجی وپرسشنامه خلاقیت تورنس می باشدکه در تحقیقات پیشین اعتبارآنها مورد تأیید قرار گرفته است.
آزمون خلاقیت تورنس :این آزمون ۶۰سئوال سه گزینه ای دارد که از چهار خرده آزمون سیالی،بسط،ابتکار وانعطاف پذیری تشکیل شده است . گزینه ها نشان دهنده میزان خلاقیت پایین ،متوسط وبالا میباشند که نمره ۱ برای خلاقیت پایین ،۲برای خلاقیت متوسط و۳برای خلاقیت بالا در نظر گرفته شده است .مجموع نمرات کسب شده در هر خرده آزمون نمایانگر نمره آزمودنی در آن بخش است و مجموع نمرات آزمودنی در چهار خرده آزمون ،نمره کلی خلاقیت اورانشان میدهد. دامنه نمره کل خلاقیت هر آزمودنی بین ۶۰تا۱۸۰ خواهد بود .سئوالهای ۱تا ۲۲ به سیالی،۲۳تا۳۳ به بسط،۳۴تا۴۹ به ابتکار و۵۰تا ۶۰به انعطاف پذیری مربوط است .