۰٫۰۲
جنساسپیرمن**۰٫۰۱۸۰٫۷۵۵میزان تحصیلاتاسپیرمن-۰/۱۹۱۰/۰۱خدمات بانکاسپیرمن**۰٫۲۳۰۰/۰۰۰
با توجه به یافته های تحقیق که در جدول فوق آمده است جنس ، سن مشتریان و میزان تحصیلات رابطه معکوس با خرید مجدد دارد و اما ارائه خدمات از سوی بانک با خرید مجدد رابطه مستقیم دارد. بنابرین در انجام تحقیق بایستی به این موارد توجه کرد.
مقدار ضریب همبستگی همواره بین ۱+ و ۱- در نوسان است. میزان همبستگی صفر به معنی آن است که رابطهای بین دو متغیر وجود ندارد. در صورتی که مقادیر به دست آمده با یک ستاره(*) مشخص شده باشد به معنای این است که رابطه بین دو متغیر در سطح ۹۵ درصد معنیدار بوده و اگر با دو ستاره(**) مشخص شده باشند به معنای این است که رابطه بین دو متغیر در سطح ۹۹ درصد معنیدار است.
۴-۳-۱-۲)تحلیل همبستگی بین متغیروابسته و متغیرهای مستقل
جدول۴-۸-ارتباط بین متغیر وابسته خرید مجدد از بانک ملت با متغیرهای مستقل
متغیر وابسته
متغیرمستقل
نوع ضریب
ضریب همبستگی
سطح معناداری
مراجعه مجدد
آگاهی ازبرند
پیرسون
**۰٫۶۳۹
۰٫۰۰۰
تصویرذهنی از برند
پیرسون
**۰٫۷۳۲
۰٫۰۰۰۱
ادراک از برند
پیرسون
**۰٫۷۸۷
۰٫۰۰۰۱
وفاداری
پیرسون
**۰٫۸۱۶̽
۰٫۰۰۰۱
فرضیه یک- بین آگاهی نسبت به برند و میزان مراجعه مجددشان به بانک، رابطه مثبت وجود دارد.
با توجه به جدول ضریب همبستگی پیرسون برای آگاهی از برند ۰٫۶۳۹ میباشد که با توجه به sig:0.0001 با اطمینان ۹۹درصد میتوان گفت آگاهی نسبت به برند و میزان مراجعه مجدد به بانک رابطه مثبت دارد.بنابرین فرضیه یک تأیید می شود. ̽
فرضیه دوم– تصویر ذهنی بر رفتارخرید مجدد تاثیر مثبتی دارد.
با توجه به جدول ضریب همبستگی پیرسون برای تصویر ذهنی ۰٫۷۳۲ میباشد که با توجه به sig:0.0001 با اطمینان ۹۹درصد میتوان گفت تصویر ذهنی بر رفتار خرید مجدد از بانک رابطه مثبت دارد.بنابرین فرضیه دوم نیز تأیید می شود.
فرضیه سوم – بین ادراک از برند و خرید مجددرابطه مستقیم وجود دارد .
با توجه به جدول ضریب همبستگی پیرسون برای کیفیت درک شده ۰٫۷۸۷ میباشد که با توجه به sig:0.0001 با اطمینان ۹۹ درصد میتوان گفت کیفیت درک شده بر رفتار خرید مجدد از بانک رابطه مثبت دارد.بنابرین فرضیه سوم نیز تأیید می شود.
فرضیه چهارم– وفاداری نسبت به برند بر خرید مجدد رابطه مستقیم دارد .
با توجه به جدول ضریب همبستگی پیرسون برای وفاداری نسبت به برند۰٫۸۱۶ میباشد که با توجه به sig:0.0001 با اطمینان ۹۹ درصد میتوان گفت وفاداری نسبت به برند بانک ملت بر خرید مجدد از بانک ملت رابطه مثبت دارد.بنابرین فرضیه چهارم نیز تأیید می شود.
۴-۳-۲- تحلیل رگرسیون ساده
جدول۴-۹- نتایج تحلیل رگرسیون ساده به منظوربررسی عوامل موثربرمراجعه مجدد
- مؤلفه
Sig
T
Beta
B
ضریب ثابت
۰/۰۰۳
۲/۹۴۸
۱/۵۹۴
آگاهی ازبرند
۰/۰۰۰
۱۳/۴۶۴
۰/۶۱۵
۰/۲۷۳
Sig=0/000 F=181/266 R=0/615 R2=0/378
همانطورکه اطلاعات مندرج در جدول ۶۵-۴ نشان میدهد،آماره فیشر(F) در سطح ۱ درصد معنی دار بوده لذا میتوان این برداشت را از آن داشت که بین متغیر مستقل آگاهی از برند موجود در مدل رگرسیون با متغیر وابسته ، مراجعه مجدد رابطه معنیداری درسطح ۹۹درصد(۰۰۰=sig) وجود داشته و میتوان با بهره گرفتن از آن، معادله رگرسیونی مدل را ترسیم کرد. همچنین ضریب تعیین مدل( (R2 نیز نشان دهنده این مطلب است که۰/۳۷۸ یعنی(۳۷/۸ درصد) تغییرات در مراجعه مجدد به بانک به آگاهی نسبت به برند بانک ملت مربوط میباشد و بقیه ۶۲/۲درصد به عوامل دیگر بستگی دارد.
با توجه به نتایج جدول ۶۵-۴، معادله خطی حاصل از تحلیل رگرسیون به شکل زیر میباشد.
-
- swaid ↑
-
- sweeny ↑
-
- Blomer and suleiman ↑
-
- mistery ↑
-
- lieven ↑
-
- Simon ↑
-
- temporal ↑
-
- aghdaie ↑
-
- Lee and chung ↑
-
- deng ↑
-
- Ehigie & Taylor ↑
-
- Nyaseda ↑
-
- . Hsin ↑
-
- Martinelli ↑
-
- zitman ↑
-
- Harris ↑
-
- palmer ↑
-
- baharia ↑
-
- relchheld ↑
-
- Ghodeswar and beerli ↑
-
- Niklas ↑
-
- lieven ↑
-
- atilgan ↑
-
- Lau and cheung ↑
-
- Vazquez-Carrasco ↑
-
- tran ↑
-
- Oly Ndubisi ↑
-
- Mukherjee ↑
-
- Yadin ↑
-
- Anindita ↑
-
- Nandan ↑
-
- Hosany ↑
-
- Shepard ↑
-
- lieven ↑
-
- Beerli ↑
-
- lieven ↑
-
- Janonis ↑
-
- Angur ↑
-
- Validity ↑
-
- Reliability ↑