جدول ۸ـ۳ نشان میدهد که مقدار شاخص نمونهبرداری و اندازه کرویت باتلر با درجه آزادی ۳ معنادارند. مقادیر قطر ماتریس همبستگیهای ضد تصویری سؤالها اندازه بالاتر از ۶/۰ را برای این زیرمقیاس نشان دادند. بدین ترتیب بر اساس این سه شاخص، امکان تحلیل عاملی فراهم شد. جدول ارزش ویژه در تحلیل عاملی یک عامل با بار ارزشی بالاتر از ۱ را نشان داد و بر اساس نتایج جدول واریانس استخراجی، مشخص شد که این عامل ۳۳۳/۵۷ درصد از واریانس حمایت خانواده را تبیین معنادار میکند. با توجه به شناسایی یک عامل، تحلیل عاملی، سؤالها را بدون چرخش تحت یک عامل معرفی کرد. همانطور که نتایج جدول ۸ـ۳ نشان میدهد، کمترین بار عاملی به سؤال ۷ و بالاترین به سؤال ۱۰ اختصاص دارد.
در پژوهش کنونی با تلفیق کلی گویههای هر پرسشنامه، چهار متغیر دلمشغولی والدین (گزارش نوجوان)، والدگری مثبت (گزارش نوجوان)، ارتباط والد ـ نوجوان (گزارش نوجوان) و حمایت خانواده (گزارش نوجوان) به عنوان نشانگرهای کنشوری خانوادگی (گزارش نوجوان) و چهار متغیر دلمشغولی والدین (گزارش والد)، والدگری مثبت (گزارش والد)، ارتباط والد ـ نوجوان (گزارش والد) و حمایت خانواده (گزارش والد) به عنوان نشانگرهای کنشوری خانوادگی (گزارش والد) وارد الگو شدند.
۴ـ۴ـ۳ بافت مدرسه
در حیطه بافت مدرسه، پیوند با مدرسه و حمایت معلم با گزارشهای نوجوانان سنجیده شدند.
الف) مقیاس اشخاص زندگی من
پیوند با مدرسه با بهره گرفتن از زیرمقیاس پیوند با مدرسه مقیاس” اشخاص زندگی من” کوک و دیگران (۱۹۹۵، اقتباس از موری و گرینبرگ، ۲۰۰۱) (۸ سؤال) سنجیده شد.
مقیاس “ اشخاص زندگی من” چهار زیرمقیاس دارد که بر ادراکات کودکان و نوجوانان از روابطشان با معلمان و بهطور کلی ادراکاتشان در مورد مدرسه متمرکز است. سؤالهای مربوط به پیوند با مدرسه بر مبنای نظریه و تحقیق در حوزه پیوند اجتماعی (هاوکینز و کاتالانو، ۱۹۹۲، نقل از موری و گرینبرگ، ۲۰۰۱) تدوین یافتهاند و برای اندازهگیری تجربههای مثبت و نیز ادراکات منفی محیط مدرسه طراحی شدهاند (برای مثال، “در مدرسه احساس آرامش میکنم”).
تحلیل مؤلفه اصلی این ابزار حاکی از چهار عامل پایا است: پیوندجویی با معلم (۸۸/۰= α)، عدم رضایت از معلم (۶۶/۰= α)، پیوند با مدرسه (۸۰/۰= α)، و خطرناکی مدرسه (۶۰/۰= α). پاسخها بر مبنای مقیاس لیکرت چهار درجهای (هرگز اینطور نیست، ۱ تا همیشه اینطور است، ۴) تنظیم شدهاند. موری و گرینبرگ (۲۰۰۰، ۲۰۰۱) شواهدی دال بر اعتبار مقیاس را ارائه کردهاند.
در ادامه به نتایج به دست آمده در باب پایایی و اعتبار سازه این زیرمقیاس در اجرای نهایی خواهیم پرداخت.
۱ـ الف) پایایی زیرمقیاس پیوند با مدرسه
پایایی زیرمقیاس پیوند با مدرسه از مقیاس اشخاص زندگی من با بهرهگیری از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. پایایی این زیرمقیاس ۷۱/۰ به دست آمد.
۲ـ الف) تحلیل عاملی اکتشافی زیرمقیاس پیوند با مدرسه
با بهره گرفتن از روش تحلیل عاملی اصلی، ساختار عاملی مقیاس پیوند با مدرسه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحلیل عاملی در جدول ۹ـ۳ گزارش شده است.
جدول ۹ـ۳٫ تحلیل عاملی اکتشافی زیرمقیاس پیوند با مدرسه
کفایت نمونه گیری کایزر، میر، اولکین ( KMO )
آزمون کرویت بارتلت
درجه آزادی
معناداری
ارزش ویژه
درصدواریانس
تبیین شده
۷۶۶/۰
۵۲۹/۷۴۴
۲۸
۰۰۱/ ۰>P
۶۸۴/۲
۵۴۸/۳۳
سؤالات
۱
۲
۳
۴
۵