میزان تحصیلات
فراوانی
درصد
راهنمایی
۵
۵/۱۸
دیپلم
۱۵
۶/۵۵
فوقدیپلم
۳
۱/۱۱
لیسانس
۴
۸/۱۴
در جدول جدول ۴-۲ نیز اطلاعات مربوط به آمار توصیفی سطح تحصیلاتی آزمودنی ها ارائه شده است.
۴-۲- تجزیه تحلیل داده ها در راستای فرضیه های پژوهش
در ادامه به بررسی نتایج آزمون تی جفت شده در رابطه با فرضیات پژوهشخواهیم پرداخت. ابتدا نتایج آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای بررسی توزیع نرمال داده ها ارائه میشود.
جدول ۴-۳)نتایج آزمون کولموگروف-اسمیرنوف
میانگین
انحراف استاندارد
تفاوت مثبت
تفاوت منفی
آماره کولموگروف-اسمیرنوف
سطح معناداری
ویسکانسین (پیشآزمون)
۰۳/۹۵
۱۲/۲۵
۱۶/۰
۱۱/۰-
۸۴/۰
۴۷۸/۰
ویسکانسین (پسآزمون)
۰۴/۷۷
۷۳/۱۶
۰۹/۰
۱۳/۰-
۶۸/۰
۷۳۸/۰
تنظیم هیجان (پیشآزمون)
۵۵/۱۱۵
۹۸/۱۵
۰۸/۰
۰۹/۰-
۴۸/۰
۹۷۰/۰
تنظیم هیجان (پسآزمون)
۷۷/۱۱۰
۶۵/۸
۰۷/۰
۱۰/۰-
۵۴/۰
۹۳۲/۰
استروپ (پیشآزمون)
۰۳/۱۰۰
۴۰/۱۴
۱۳/۰
۰۷/۰-
۷۲/۰
۶۷۴/۰
استروپ (پسآزمون)
۳۷/۹۱
۸۵/۱۰
۰۷/۰
۱۱/۰-
۶۰/۰
۸۶۰/۰
برج لندن (پیشآزمون)
۴۰/۴۵۱
۸۷/۵۷
۰۹/۰
۱۱/۰-
۵۷/۰
۸۹۸/۰
برج لندن (پسآزمون)
۰۰/۴۳۳
۳۳/۳۲
۰۶/۰
۰۹/۰-
۵۰/۰
۹۶۱/۰
برج لندن (پسآزمون)
۰۰/۴۳۳
۳۳/۳۲
۰۶/۰
۰۹/۰-
۵۰/۰
۹۶۱/۰
حافظه شرححال (پیشآزمون)
۳۵/۸
۵۴/۲
۱۰/۰
۱۴/۰-
۷۱/۰
۶۸۹/۰
حافظه شرححال (پسآزمون)
۱۱/۶
۱۹/۲
۰۹/۰
۱۳/۰-
۷۲/۰
۶۷۳/۰
فراخنای ارقام (پیشآزمون)
۴۱/۳
۱۱/۱
۱۶/۰
۱۸/۰-
۹۵/۰
۳۲۴/۰
برج لندن (پیشآزمون)
۲۲/۲
۳۱/۱
۱۶/۰
۱۳/۰-
۸۳/۰
۴۹۵/۰
همان طور که در جدول۴-۳ مشاهده میشود مقدار کولموگروف-اسمیرنوف بیشتر از ۰۵/۰ میباشد و داده ها از توزیع نرمالی برخوردارند. نتایج آزمون تی جفت شده در متغیر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در جدول ۴-۴ ارائه شده است.
جدول ۴-۴) نتایج آزمون تی جفت شده راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
متغیر
پیشآزمون
پسآزمون
نتایج آزمون تی جفت شده
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین
انحراف استاندارد
درجه آزادی
t
سطح معنیداری
ملامت خود
۵۵/۱۳
۹۷/۳
۴۸/۹
۱۳/۲
۲۶
۳۰/۴
۰۰۰/۰
پذیرش
۱۸/۱۳
۰۱/۳
۷۰/۱۵
۱۸/۲
۲۶
۱۸/۳-
۰۰۴/۰
نشخوار فکری
۹۲/۱۳
۰۶/۳
۱۲/۹
۰۱/۲
۲۶
۶۰/۸
۰۰۰/۰
تمرکز مجدد مثبت
۴۴/۱۳
۶۷/۳
۲۹/۱۵
۰۳/۲
۲۶
۲۴/۲-
۰۳۳/۰
تمرکز مجدد بر برنامهریزی
۵۱/۱۳
۹۰/۳
۲۲/۱۶
۴۲/۲
۲۶
۹۲/۳-
۰۰۱/۰
ارزیابی مجدد مثبت
۱۱/۱۳
۴۸/۳
۷۰/۱۵
۱۸/۲
۲۶
۳۰/۳-
۰۰۳/۰
تسهیل حادثه
۲۲/۱۲
۱۳/۳
۰۳/۱۵
۰۸/۲
۲۶
۶۹/۴-
۰۰۰/۰
فاجعه سازی
۵۵/۱۲
۵۶/۲
۶۶/۹
۹۲/۱
۲۶
۹۹/۴
۰۰۰/۰
ملامت دیگران
۰۳/۱۰
۱۷/۴
۱۴/۸
۱۷/۲
۲۶
۱۱/۲
۰۴۴/۰
راهبردهای سازگارانه
۴۸/۶۵
۰۳/۱۴
۴۸/۷۴
۹۱/۶
۲۶
۱۴/۳-
۰۰۴/۰
راهبردهای ناسازگارانه
۰۷/۵۰
۳۳/۶
۲۹/۳۶
۸۹/۵
۲۶
۸۹/۸
۰۰۰/۰
همان طور که در جدول ۴-۴ مشاهده میشود درمان اجتماع مدار باعث کاهش معنادار نمرات راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و افزایش معنادار نمرات راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان شده است. در جدول ۴-۵ نیز نتایج آزمون تی جفت شده آزمون استروپ ارائه شده است.
جدول ۴-۵) نتایج آزمون تی جفت شده آزمون استروپ
متغیر
پیشآزمون
پسآزمون
نتایج آزمون تی جفت شده
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین
انحراف استاندارد
درجه آزادی
t
سطح معنیداری
زمان مرحله اول
۷۰/۲۲
۷۹/۳
۷۴/۲۱
۴۳/۳
۲۶
۳۲/۱
۱۹۸/۰
خطای مرحله اول
۳۷/۲
۳۶/۱
۶۷/۱
۹۲/۰
۲۶
۵۴/۳
۰۰۲/۰
زمان مرحله دوم
۹۳/۲۲
۶۵/۳
۲۶/۲۲
۳۳/۳
۲۶
۶۷/۱
۱۰۶/۰
خطای مرحله دوم
۹۳/۱
۰۷/۱
۱۵/۱
۷۷/۰
۲۶
۱۵/۳
۰۰۴/۰
زمان مرحله سوم
۱۵/۳۳
۲۳/۵
۲۶/۳۲
۵۳/۵
۲۶
۹۸/۰
۳۳۳/۰
خطای مرحله سوم
۶۷/۴
۹۶/۲
۰۴/۳
۱۹/۱
۲۶
۵۵/۲
۰۱۷/۰
زمان اختلافی مرحله اول و سوم
۳۰/۱۱
۳۰/۴
۲۶/۹
۳۴/۴
۲۶
۲۱/۲
۰۳۶/۰
همان طور که در جدول ۴-۵ مشاهده میشود درمان اجتماع مدار در خطای هر سه مرحله باعث کاهش معناداری گشته است، همچنین باعث کاهش معنادار نمرات اختلافی گشته است. نتایج آزمون تی جفت شده کارتهای ویسکانسین نیز در جدول ۴-۶ ارائه شده است.
جدول ۴-۶) نتایج آزمون تی جفت شده آزمون کارتهای ویسکانسین
متغیر
پیشآزمون
پسآزمون
نتایج آزمون تی جفت شده
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین
انحراف استاندارد
درجه آزادی
t
سطح معنیداری
طبقات تکمیلشده
۳۳/۲
۵۶/۱
۰۴/۳
۱۹/۱
۲۶
۴۲/۳-
۰۰۲/۰
خطای در جاماندگی
۵۲/۳۰
۱۵/۱۲
۵۹/۲۶
۲۹/۹
۲۶
۷۱/۱
۰۹۸/۰
خطا
۴۸/۶۰
۹۹/۱۸
۳۰/۴۴
۳۴/۱۱
۲۶
۱۶/۷
۰۰۰/۰
شکست در نگهداری مجموعه
۷۰/۱
۲۳/۱
۱۱/۳
۴۷/۱
۲۶
۴۶/۵-
۰۰۰/۰