موانع فردی
۹.۶۶۲
۱۱۶
۰.۰۰۰
از آنجایی که مقدار t محاسبه شده با درجه آزادی ۱۱۶ در سطح معناداری (۰۰۰/۰ P<) بزرگتر از مقدار بحرانی میباشد. بنابراین فرض صفر عدم تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین نظری رد می شود. همچنین میانگین نمونه بزرگتر از میانگین نظری (۳) است، بنابراین می توان گفت موانع فردی بر انجام پژوهش تأثیرگذار است.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۶-۳-۴ تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه ششم پژوهش
فرضیه ۶: موانع مدیریتی-سازمانی بر انجام پژوهش تأثیرگذار است؟
با توجه به اینکه فرضیه های پرسشنامه بر اساس مقیاس ۵ گزینهای لیکرت «خیلی کم=۱ تا خیلی زیاد=۵» تنظیم شده است (عدد وسط ۳ است). اگر ملاک برای تأیید فرضیه پژوهش را حداقل ۵۰ درصد استفاده بدانیم، بنابراین برای آزمون فرضیه فوق، فرض آماری زیر را آزمون میکنیم:
میانگین کوچکتر یا مساوی ۳، بیانگر این است که موانع مدیریتی-سازمانی بر انجام پژوهش تأثیرگذار نیست و میانگین بزرگتر از ۳، نشانه موثر بودن شاخص فوق است. برای بررسی این فرضیه، باتوجه به اینکه مقیاس اندازه گیری در حد فاصلهای و کمی است، از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد.
جدول ۱۹-۴ آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع مدیریتی- سازمانی
متغیر
مقدارt
درجه آزادی
سطح معناداری
موانع مدیریتی- سازمانی
۷.۴۰۷
۱۱۶
۰.۰۰۰
از آنجایی که مقدار t محاسبه شده با درجه آزادی ۱۱۶ در سطح معناداری (۰۰۰/۰ P<) بزرگتر از مقدار بحرانی میباشد. بنابراین فرض صفر عدم تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین نظری رد می شود. همچنین میانگین نمونه بزرگتر از میانگین نظری (۳) است، بنابراین میتوان گفت موانع مدیریتی-سازمانی بر انجام پژوهش تأثیرگذار است.
۴-۴ یافتههای جانبی
۱-۴-۴ تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه هفتم پژوهش
فرضیه۶: بین دیدگاه استادان زن و مرد نسبت به موانع انجام پژوهش تفاوت وجود دارد.
برای مقایسه دیدگاه استادان شرکت کننده در پژوهش براساس جنسیت نسبت به موانع پژوهش موثر بر انجام پژوهش از آزمون t گروه های مستقل استفاده شده است.
جدول ۲۰-۴ میانگین دیدگاه شرکت کنندگان بر اساس جنسیت
زن
مرد
آزمون لوان
آزمون t
متغیر ها
میانگین
میانگین
F
سطح معناداری
t
درجه آزادی
سطح معناداری
موانع مالی