۴- دایرهالمعارف ” وبستر ” مینویسد :
روابط عمومی همان چیزی است که اگر درست شناخته شود و به طور اصولی به آن پرداخته شود عنصری اساسی برای به تحقق پیوستن ارزشها، ایجاد تفاهم متقابل، درک درست واقعیت، موقعیتهای شغلی و اجتماعی و صدها هدف دیگر است. (دایره المعارف وبستر ، ۲۰۱۱)
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۵- رکس هارلو[۸] ضمن بررسی کلیه تعریفهایی که درباره روابط عمومی ارائه شده بود آن را چنین تعریف کرد: روابط عمومی ، نوع دیگری از عملکرد مدیریت است که به ایجاد و حفظ خط مشیهای متقابل در زمینه شناخت و پذیرش روابط کمک کرده و موجب همکاری سازمان با مخاطبان آن میشود. همچنین روابط عمومی شامل چگونگی اداره مشکلات یا مسائل سازمان است که به مدیریت سازمان کمک میکند تا از افکار عمومی آگاهی یابد و به آنها پاسخ گوید و نیز مشخص میکند که مدیریت برای تأمین منافع عمومی چه وظایفی دارد و از سوی دیگر، مدیریت سازمان را در اعمال تغییرات مؤثر و استقبال از گرایشهای مختلف یاری میدهد و در این زمینه از تحقیق و نیز فنون ارتباطات به گونهای که با اصول اخلاقی سازگار باشد استفاده میکند.
۶- اعضای مجمع جهانی انجمنهای روابط عمومی تعریف دیگری ارائه کردند:
روابط عمومی »یک دانش اجتماعی و فنی است که گرایشهای مختلف را تحلیل کرده، پیامدهای آنها را پیش بینی میکند و رهبران سازمان را در انجام دادن طرحهای برنامهریزی شدهای که بتواند ضمن حفظ منابع سازمان، منافع عمومی را تأمین نماید، راهنمایی میکند. (www.uics.ir)
ادوارد برنیر[۹] بنیانگذار روابط عمومی نوین، روابط عمومی را چنین تعریف میکند:
روابط عمومی عبارت است از دادن اطلاعات به مخاطبین (مردم) و تلاشهای ترغیبی به منظور تغییر گرایشها و رفتار آنان و کوشش برای هم بسته ساختن نگرشها و اقدامات یک سازمان با مخاطبان و متقابلاً نگرشها و اقدامات مخاطبان با سازمان.
۸-انجمن جهانى روابط عمومى نیز در تعریف دیگر خود آورده است :
روابط عمومى بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى ممتد، مداوم و طرح ریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمانها میکوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آنها سرو کار دارند، به دست آورند. (www.uics.ir)
۲-۱-۱۱-۱٫ تعریف روابط عمومی الکترونیک
روابط عمومی الکترونیکی عبارت است از فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت دسترسی مخاطبان و ارائه خدمات به کاربران ، سازمان ها و نهادها و دریافت اطلاعات از طریق آنها در ۲۴ ساعت شبانه روز و بدون تعطیلی.
در تعریفی دیگر این روابط عمومی به روابط عمومی اطلاق می گردد که در آن ابزارهای الکترونیکی نظیر سیستم پاسخگویی الکترونیکی ، رادیو ، استفاده از متن ، صدا ، تصویر و فیلم در یک پیام و نظایر آن برای انجام ماموریت های روابط عمومی استفاده می شود .
روابط عمومی الکترونیکی، فن تلفیق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی با سیستمها و روشهای کلاسیک روابط عمومی برای بهینه سازی فرآیندهای کاری موجود و خلق ایدهها و راهکارهای تازه در جهت توسعه اطلاع رسانی داخلی و خارجی سازمان است. افراد زیادی در برخورد با عبارت روابط عمومی الکترونیکی حیطه کاری آن را در حوزه تبلیغات اینترنتی یا سایتهای اطلاع رسانی میدانند.
این در حالی است که تنها بخشی از خدمات روابط عمومی الکترونیکی در حوزه های یاد شده ارائه میشوند. رسالتهای روابط عمومی الکترونیکی تابش، پایش، گزینش، پردازش و توزیع پیامهای سازمان، با سرعت و دقت بالا در محیط فیزیکی و مجازی با بهره گرفتن از ابزارها و فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی، به مخاطبان اصلی است.
در تعریفی دیگر میتوان روابط عمومی الکترونیکی را، دانش ارتقا یافته روابط عمومی و یا دانش تلفیق شده روابط عمومی و فناوری اطلاعات عنوان کرد که روشهای مختلف تبادل اطلاعات و پیامها را در بین سازمان و مخاطبانش در محیط الکترونیکی آموزش میدهد.
روابط عمومی الکترونیکی به عنوان یک تخصص علمی نوپا تأثیر بسیار زیادی در به وجود آوردن شهرت و اعتبار برای سازمان در محیط مجازی اینترنت دارد . به عبارت بهتر اگر سیستم روابط عمومی الکترونیکی به صورت صحیح شناخته شود و بر اساس نیاز سازمان پیاده سازی گردد، میتواند بهترین ابزار در جهت بالا بردن اعتبار بیرونی و ابهت درونی سازمان شود.
روابط عمومی الکترونیکی بهترین ابزار در جهت کاهش هزینه های جاری و سرمایه گذاری شرکت است. حوزه کاری روابط عمومی الکترونیک بسیار گسترده است و اصولاً شامل روابط مطبوعاتی و انتشاراتی آنلاین و آفلاین، تبلیغات الکترونیکی و معمولی، بازاریابی الکترونیکی، نمایشگاه های الکترونیکی، اطلاع رسانی الکترونیکی در حوزه مخاطبان درون سازمان و برون سازمان و غیره است. بر طبق این توضیحات، میتوان چهار جهت کاری عمده برای بخش روابط عمومی الکترونیکی در سازمان تعریف کرد:
تهیه و توزیع هدف دار پیامهای سازمان با بهره گرفتن از ابزارهای تکنولوژیک همچون تلفن گویا، سایتهای اینترنتی، پست الکترونیکی، سرویسهای پیام کوتاه و غیره
برنامه ریزی برای اتخاذ روشهای مقرون به صرفه در حوزه اطلاع رسانی سازمان
تبدیل شدن به برگ برنده مدیران سازمان برای پیشبرد اهداف و رسالتها
بالا بردن تعامل کاری و ارتباطی بین نیروهای سازمان و مشتریان با سازمان
در تعریف دیگری میتوان روابط عمومی الکترونیکی را تلاش پیگیرانه، برنامه ریزی شده و سازمان یافته ای نامید که با بهره گرفتن از بسترهای فناورانه و اطلاعات سعی بر آن دارد تا تعامل، تفاهم و حس همکاری متقابل میان سازمان و مخاطبانش را بالا ببرد.
روابط عمومی الکترونیکی مجموعه فرآیندها و فعالیتهایی است که برای ایجاد تغییرات بنیادین در باورها، افکار عمومی و فرهنگ پذیرش اطلاعات از طریق متحول ساختن ابزارها و روشهای تولید، پردازش، تحقیق، توزیع و ارزیابی در یک سازمان صورت میگیرد.
روابط عمومی الکترونیکی، ارائه اطلاعات به مردم از طریق فناوریهای الکترونیکی است.
روابط عمومی الکترونیکی آیینه تمام نمای یک سازمان در محیط مجازی و فیزیکی است.
روابط عمومی الکترونیکی رویکرد جدیدی در ارائه خدمات روابط عمومی به درون و برون سازمان است که از دو شاخصه پیروی میکند: اولاً با بهره گرفتن از ابزارهای الکترونیکی جریان تولید تا توزیع اطلاعات را در محیط فیزیکی تسریع و تسهیل میکند، ثانیاً با کمک فناوریهای جدید مبتنی بر شبکه و وب در محیط اینترانت و اینترنت اقدام به ارائه خدماتی میکند که باعث حذف زمان و مکان از مؤلفه های محدود کننده خدمات سازمان میشود.(جلالی ، ۱۳۸۸، ص ۲۹)
۲-۱-۱۲٫ تعریف شبکه جهانی اینترنت
به طور کلی میتوان گفت که اینترنت از میلیونها کامپیوتر تشکیل شده است که در کنار یکدیگر با ارسال و دریافت اطلاعات ، اینترنت را تشکیل میدهد که با بهره گرفتن از قوانین و پروتکلهای خاصی که به آن TCP/IP میگویند و از طریق خطوط تلفنی، ماهواره ای و غیره به یکدیگر وصل شدهاند، تا اطلاعات و دادهها بتواند به سرعت از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگر در هر کجای گیتی انتقال یابد.
با تحولات اساسی و رشد بی نظیر که طی دهه اخیر به وقوع پیوسته است، در حال حاضر اینترنت به عنوان یکی از مهمترین ابزارها، برای انتقال جوامع به جامعه اطلاعاتی مطرح شده است که در آن کلیه شبکه های کامپیوتری، تلفنها، ویدئوها، کنفرانسها، موبایلها و غیره با هم ارتباط داشته و به تبادل اطلاعات میپردازند.
به طور کلی میتوان دلایل محبوبیت اینترنت را در همگانی بودن، کاهش هزینهها، سهولت خرید و فروش بر روی اینترنت، بدون مرز و بدون مالک بودن اینترنت، رشد سریع اینترنت و فراوان بودن تعداد مشترکان آن دانست.
اینترنت مانند جهانی تخلیلی است، جهانی غیر از جهان ما که در آن می توان همه چیز یافت از گفتگو با افراد و بخشهای سرگرمی و لطیفه گرفته تا کسب اطلاعات در مورد فضا، گرفتن مقالات علمی و ارتباط با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی برای همکاری و یا ادامه تحصیل در کشورهای دیگر ،در کنار این موارد امکانات دیگری نیز در اینترنت وجود دارد که میتوان به نامه الکترونیکی، گفتگو، گرفتن نرم افزارها از اینترنت و غیره اشاره نمود.
اینترنت از تحقیقات اولیه روی نمونه ای آزمایشی شروع شد و به یک سیستم مخابراتی جهانی که تمام کشورهای دنیا را به هم وصل میکند .(کامر،۱۳۸۰ ، ص ۴۸)
۲-۱-۱۳٫ تعریف شبکه های اجتماعی مجازی
شبکهٔ اجتماعی ساختاری اجتماعی است که از گرههایی(که عموماً فردی یا سازمانی هستند) تشکیل شده است که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصل اند، برای مثال: قیمتها، الهامات، ایدهها و تبادلات مالی، دوستها، خویشاوندی، تجارت، لینکهای وب، سرایت بیماریها (اپیدمولوژی) یا مسیرهای هواپیمایی. ساختارهای حاصل اغلب بسیار پیچیده هستند. تحلیل شبکههای اجتماعی روابط اجتماعی را با اصطلاحات رأس و یال مینگرد. رأسها بازیگران فردی درون شبکهها هستند و یالها روابط میان این بازیگران هستند. انواع زیادی از یالها میتواند میان رأسها وجود داشته باشد. تحقیق در تعدادی از زمینههای آکادمیک نشان داده است که شبکههای اجتماعی در بسیاری از سطوح به کار گرفته میشوند از خانوادهها گرفته تا ملتها و نقش مهمی در تعیین راه حل مسائل، اداره کردن تشکیلات و میزان موفقیت افراد در رسیدن به اهدافشان ایفا میکند .
وقتی صحبت از شبکه اجتماعی میشود باید به کامیونتی یا همان جامعه کاربری هم اشاره کرد. در حقیقت یک شبکه اجتماعی سایت یا مجموعه سایتی است که به کاربرانی که دوست دارند علاقهمندیها ، افکار، فعالیتهای خودشان را با دیگر به اشتراک بگذارند و دیگران هم با آنان به اشتراک بگذارند ( برای همین است که یک وبلاگ یک شبکه اجتماعی نیست زیرا نویسنده وبلاگ در مورد دانستن اطلاعات خوانندگان گرایشی ندارد ولی وبلاگستان را میتوان یک شبکه اجتماعی خاص دانست). در کل شبکه های اجتماعی سایتهایی هستند که از یک سایت ساده مانند موتور جستجوگر با اضافه شدن یک امکاناتی مانند چت و ایمیل و … و چیزهای دیگر خاصیت اشتراک گذاری را به کاربران خود ارائه میدهند. (ویکیپدیا ،۲۰۱۱)
۲-۱-۱۴٫ تعریف کامپیوتر
کامپیوتر[۱۰] ابزاری است که بنیان اصلی و یا بهتر بگوییم نان شب فن آوری اطلاعات را تشکیل میدهد . در این بین سیر تکاملی پیشرفتهای سخت افزاری چون کامپیوتر از یک دهه گذشته به قدری بوده است که نمیتوان با سرعت تکاملی آن مقابله کرد .
اگر یک سازمان گردشگری و تشکیلات وابسته به آن بخواهد به موازات فنآوریهای دیجیتالی پیش رود باید خود را به لحاظ تجهیزات و ادوات سخت افزاری به خصوص کامپیوتر بروز رسانی کند . این تجهیزات باید حداقلها را در بر بگیرد یعنی کامپیوترهایی که بتوانند حجم زیادی از اطلاعات را در خود جای دهند ، از سرعت بالایی برخوردار باشند تا احیانا مشتری را برای یک خدمت کوچک معطل نگذارند و در نهایت کارایی اتصال به شبکه های اینترنت و اینترانت را داشته باشند .
۲-۱-۱۵٫ تعریف سخت افزار
سخت افزار[۱۱] به اقسام قابل لمس و در دید کامپیوتر اطلاق می شود . به طور حتم برای ارائه هر گونه خدماتی به مشتریان که در اینجا و در بحث ما گردشگران نامیده می شوند باید زمینه های سخت افزاری کار فراهم باشد و بالطبع هرچه زیر ساختهای سخت افزاری فراهم تر باشد ، نرم افزارها و در کنار آن اپراتورینگ و نیروی کار بهتر می تواند به ارائه خدمات بپردازد .
به این لحاظ و در بحث فن آوری اطلاعات ، استفاده از کامپیوتر و تجهیزات موازی آن امری است انکار ناپذیر .
۲-۱-۱۶٫ تعریف نرم افزار
نرم افزار[۱۲] یکی از بخش های اساسی کامپیوتر به شمار می آید که در واقع سخت افزار را به کار می گیرد.به عبارت دیگر رابط بین کاربر و و سیستم سخت افزار را نرم افزار می نامند. (کامر ،۱۳۸۰،ص۱۳)
۲-۲٫ تاریخچه
۲-۲-۱٫ تاریخچه سفر و گردشگری