به نام خداوند بخشنده مهربان. به عصر سوگند که انسانها همه در زیانند، مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نمودهاند. [۲۲۵]
۱۴٫ عاشق نمایانِ دنیاخواه
برخی، ائمه و امام زمان را صرفا برای دنیا و منافع آن و رسیدن به جاه و منصب میخواهند. حتی اگر برای ظهورش دعا میکنند، صرفاً برای خویش و مطامع دنیوی است مفضل بن عمر از امام صادق u روایت میکند: مردم درباره ما سه گروهند: به دنبال جاه و مقام اند و برای این که مردمان را بدرند، محبت ما اهل بیت را اظهار میدارند و گروه سوم از ما اهل بیت میباشند و ما از آنهاییم.[۲۲۶] اگر امام، بنا به دلایلی، به آنها توجه نکند، با امام به دشمنی برمیخیزند که طلحه و زبیرها در طول تاریخ بسیار بوده و خواهند بود. اما آنچه به عنوان آسیب در اینجا مطرح میگردد و بیشتر حالت عمومی دارد، نگاهی است که بسیاری نسبت به امام دارند. توسّل به امام و خواستن حوایج دنیوی و واسطه ساختن امام به درگاه پروردگار عظیم، امری است صحیح و مورد تأکید روایات، اما امام را صرفاً برای این امور خواستن، نشانه عدم درک درست از جایگاه امام در نظام هستی است و متاسفانه باید گفت نشانه این است که هنوز عطش واقعی نسبت به ظهور پیدا نشده است و آمادگی بشر هنوز تحقق نیافته است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ریشه یابی
-
- عدم درک جایگاه امام و امامت ۲٫ خود محوری و خودخواهی.
پیامدها
-
- دشمنی و ستیز با امام ۲٫ کم اعتقادی یا بیاعتقادی به امام در اثر عدم تحقق خواستههای پایان ناپذیر و گاه بیمصلحت.
راه درمان و مبارزه
-
- معرفت در اثر تدبّر در دین ۲٫ تربیت و تمرین نفس بر مقدّم ساختن خواسته امام بر خواسته خویش.
یکی از ویژگیهای سلمان که او را ممتاز نمود، این بود که خواسته امام را بر خواسته خویش مقدّم میساخت:
عن منصور بزرج قال: قلت لابی عبدالله الصادق u: « ما اَکثرَ ما اَسمعَ مِنکَ یا سَیّدی ذِکرٌ سلمانُ الفارسی! فَقالَ: لا تَقُل الفارسی و لکن قُل سَلمانِ المحمّدی، أتَدری ما کَثَره ذِکری لَهُ؟ قُلتَ: لا قال: لِثلاثِ خِصالٍ: اَحَدُها ایثارُه هَوی امیرالمؤمنین u عَلی هَوی نَفسِهِ و الثانیهُ حُبَه لِلفقَراء وِ اختیارُه اِیّاهُم علی اهل الثَروَهِ و العَددِ و الثالثه حَبّهِ للعلمِ و العُلماء. اِن سَلمانُ کانَ عبداً صالحاً حنیفاً مسلماً و ما کان من المشرکین».
منصور بزرج گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: سرورم، چه بسیار میشنوم از شما یاد کرد سلمان فارسی را! فرمود: نگو سلمان فارسی، بلکه بگو سلمان محمّدی(ص) میدانی چرا بسیار از او یاد میکنم؟ عرض کردم: نه. فرمود: برای سه صفت: ۱٫ مقدّم داشتن خواسته امیر مؤمنان بر خواسته خویش ۲٫ دوست داشتن فقرا و مقدم داشتن آنها بر ثروتمندان ۳٫ دوست داشتن علم و علما.[۲۲۷]
۱۵- عدم پیروی از ولایت فقیه و نواب آن
یکی دیگر از آسیبهایی که وحدت جامعه اسلامی را خدشهدار ساخته و زمینه را برای فعالیت دشمنان دین و مهدویت (به صورتهای مختلف مانند دشمنی روشن و بیواسطه، فرقهسازی، مدعیان و…) فراهم میآورد، عدم پیروی از نوّاب عام امام عصرu است با آنکه اطاعت از این بزرگواران، در عقل و نقل تأکید شده است.
ریشه یابی
-
- عدم بصیرت کافی در دین ۲٫ توجه نکردن به دلایل عقلی و نقلی ۳٫ توهم پیروی مستقیم و بیواسطه از امام عصرu 4. توقع نیابت خاصه در عصر غیبت کبرا ۵٫ هوی و هوس ۶٫ اغراض سیاسی و شیطنت های استکبار
پیامدها
-
- گمراهی و ضلالت ۲٫ پراکندگی افراد و عدم وحدت در سایه رهبری واحد ۳٫ شکست پذیر بودن در مقابل دشمن و عدم مقاومت.
راه درمان و مبارزه
۱-تبیین عقلی و نقلی ضرورت رویکرد به نوّاب عام:
امام صادقuفرمودند: «فَامّا مَن کانَ مِن الفُقَهاءِ صائِناً لِنَفسِه حافِظاً لدینه مُخالِفاً عَلی هَواه، مُطیعاً لِاَمرِ مولاه فَلِلعلومِ اَن یُقِلّدوه و ذلک لا یکونُ اِلا بَعضُ فُقَهاء الشَیعَه لاکُلّهم؛ از میان فقیهان، فقیهی که نفس و دین خود را ـ نه دنیایش را ـ نگاهدار باشد (پرهیزگار)، با هوی و هوسهایش مخالفت نماید و فرمان مولایش را اطاعت کند، باید مردم از او تقلید کنند و دارای چنین صفات والایی نباشد مگر برخی از فقهای شیعه، نه همه آنان».
در توقیع محمد بن عثمان عمری خطاب به اسحاق بن یعقوب از امام زمانu چنین آمده است: «اَما الحَوادٍُ الواقعه فَارجِعُوا الی رُواه اَحادیثِنا فاِنَهم حُجَتی عَلَیکُم وَ اَنا حجهالله علیکم ؛ در حوادث و پیشامدها به راویان احادیث ما (فقها) مراجعه کنید؛ چرا که آنان حجت من بر شما و من حجّت خدا بر شمایم».
-
- بصیرت دینی و سیاسی.
-
- هماهنگی و وحدت رویه بین اندیشمندان و علما در حمایت از فقیهی که عهدهدار امور گشته است.
-
- تلاش برای حل مشکلات دینی، فکری، سیاسی و اجتماعی جامعه با همفکری اندیشمندان و علما.
۱۶٫ فعالیتهای غرب و مستشرقان
یکی دیگر از آسیبها و تخریبها، تحریفهایی است که توسط مستشرقان در مقوله مهدویت پدید آمده است. آنان مغرضانه یا بدون مراجعه به منابع اصیل، مطالبی را به نام دین و مهدویت ارائه میدهند و در پی آن، افرادی نیز با مطالب و مقالههای آنان برخورد علمی کرده و آن را یک کار علمی و تحقیقی و بدون هیچ عیب و نقص میپندارند و در کتابها و مقالات خویش از آن بهره میگیرند.
ریشه یابی
-
- بی اطلاعی از منابع اصیل ۲٫ مراجعه به منابع دست چندم به جای منابع اصیل و دست اول ۳٫ مراجعه به منابع و آرای مخالفان شیعه، مثلا در بررسی دیدگاه مهدویت شیعی به جای مراجعه به منابع اصیل شیعی، آن را در میان دیدگاههای اهل سنت جستوجو میکنند. (قاعده این است که برای شناخت اندیشه و آرای مذهبی، به کارشناسان و متخصصان خود آنها رجوع شود) ۴٫ جدایی از علما و کارشناسان مذهب یا آن مقوله، بیاعتنایی یا بیاطلاعی یا عدم طرح توضیحات کارشناسان مربوط ۵٫ برخورد مغرضانه و جانبدارانه به جای بی طرفی با مقولات علمی ۶٫ سیاست بازی و شیطنتهای استکبار.
پیامدها
-
- دوری گزیدن جوامع غیر اسلامی از مطالب اصیل اسلامی به طور کلی و مهدویت به طور خاص که مورد بحث است ۲٫ ایجاد شک و تردید یا تنفّر در میان معتقدان کم اطلاع.