پشتیبانی مشتریان
۸
۴-۸ نتیجه گیری
در این فصل طراحی سیستم اطلاعاتی سرویس گرا برای شرکت ایران خودرو صورت گرفت . این شرکت در حال حاضر دارای سیستم اطلاعاتی در هر یک از شعبش می باشد . یکی از بارزترین مشکلات این شرکت ، عدم وجود یکپارچگی میان شعب مختلف است ، که با طراحی یک سیستم اطلاعاتی مبتنی بر معماری سرویس گرا و استقرار آن در دفتر مرکزی سازمان ، تا حد زیادی این مشکل پوشش داده شده است . هم چنین ، به منظور اجرای موفق آمیز این سیستم ، راهبردهایی مطابق با نظر خبرگان سازمان استخراج شد ، تا بر مبنای این استراتژی ها و اعمال آنها ، سیستم مذکور روند پیاده سازی بگیرد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
در این فصل خلاصه و جمع بندی از مطالب این تحقیق و نتایج آن آورده می شود ، و در خصوص محدودیت های تحقیق و نتایج آن آورده می شود ، و در خصوص محدودیت های تحقیق و اقدامات آتی بحث خواهد شد.
۵-۱ خلاصه تحقیق
در این تحقیق در راستای مدلی برای برنامه ریزی استراتژیک سیستم اطلاعاتی مبتنی بر معماری سرویس گرا انجام گرفت. در فصل اول در خصوص تعریف صورت مسئله و تعیین حوزه و ساختار تحقیق بحث شد. در فصل دوم به بررسی ادبیات موضوع در چند حوزه ی مفاهیم اولیه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی، سرویس گرایی و حرکت به سمت سازمان بزرگ مقیاس مبتنی بر معماری سرویس گرا و سیستم اطلاعاتی پرداخته شد. در خلال این فصل متعاقبا، مولفه های سازنده، سیستم اطلاعاتی و انواع اطلاعات در این نوع سیستم مطرح شد. در فصل سوم به طراحی سیستم اطلاعاتی سرویس گرا پرداختیم. در حین طراحی، نیازمند به کارگیری متدولوژی مناسب برای شناسایی سرویس های مورد نظر در سیستم مورد بررسی بودیم. که در بین متدولوژی های موجود، متدولوژی SOMA، کاندید خوبی برای این کار بود. و نهایتا راه حل ESB را برای به کارگیری سرویس های این سیستم اطلاعاتی بیان کردیم.
۵-۲ بررسی مزایای رهیافت پیشنهادی
برخی از مزایای کلی سیستم پیشنهادی برای اجرا و پیاده سازی در سازمان ها عبارتند از:
- سیستم پیشنهادی، با بهره گیری از مزایای سرویس های وب، امکان برقراری ارتباط با سایر سیستم های اطلاعاتی ناهمگن و نا همجنس را فراهم کرده، و یکپارچگی را در سطح کل سازمان نوید می دهد.
- به کارگیری معماری سرویس گرا در طراحی سیستم اطلاعاتی، انعطاف پذیری سازمان را افزایش می دهد.
- با رویکردی که مدل سرویس در فرآیندهای کسب و کار ایجاد می کند، قابلیت استفاده ی مجدد سرویس ها را افزایش می سازد. و لذا زمان چرخه ی تولید و توسعه ی این سیستم اطلاعاتی به دلیل استفاده از واحدهای قابل استفاده مجدد تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.
- کاهش هزینه و توسعه ی نگاهداشت این سیستم اطلاعاتی سرویس گرا از دیگ مزایا برای اجرا و پیاده سازی در سازمان ها به شمار می آید. (بهبود بازگشت سرمایه به واسطه ی ترکیب کارکردهای کسب و کار در قالب سرویس هایی که توسط واحدهای مختلف قابل استفاده ی مجدد می باشند).
با توجه به شکسته شدن پروژه اجرای سیستم اطلاعاتی به سرویس ها و بخش های مختلف، ریسک های عدم موفقیت کاهش خواهند یافت.
- تعریف صریح و مسئولیت مربوط به هر سرویس باعث جوابگو بودن بیشتر بخش های سازمان می شود.
- بهره گیری از معماری سرویس گرا در طراحی سیستم اطلاعاتی، سیستم مورد نظر را چابک می سازد به نحوی که به سرعت می توانیم سیستم را تغییر دهیم. این چابکی می تواند هم از جهت کارکرد سیستم، و هم از جهت ارتقا سکو باشد.
- در سیستم مقیاس وسیع به دلیل وجود ارتباطات و موجودیت های زیاد در صورت استفاده از روش سنتی موجب پیچیدگی می شود به همین دلیل در این سیستم ها استفاده از سرویس سبب بالا رفتن سطح تجرید و در نتیجه کاهش پیچیدگی می شود.
۵-۳ محدودیت ها و زوایایی پوشش داده نشده
از جمله محدودیت هایی که در این تحقیق وجود دارد، بحث راجع به طراحی باس گذرگاه سرویس (ESB) و لایه های سازنده ی قالب آن از جمله برنامه کاربردی، اتصالات و میانجی می باشد که به طراحی میان افزار بر می گردد و بررسی آنها تحقیق تفصیلی دیگری را می طلبد. از این رو به علت گسترده شدن بیش از حد این تحقیق، در آن گنجانده نشده است.
۵-۴ اقدامات آتی
حوزه ی اجرای سیستم اطلاعاتی به خصوص با به کارگیری مفاهیم معماری سرویس گرا، زمینه ی بسیار مناسب و بکری را برای محققان و اعضای جامعه تحقیقاتی فراهم کرده است. امید است که دانش پژوهان و اعضای جامعه تحقیقاتی کشور به اهمیت و کاربرد آن توجه ویژه ای داشته باشند. از جمله موضوعات و حوزه هایی که به عنوان تحقیقات مرتبط مطرح می شوند عبارتند از:
- استقرار سیستم اطلاعاتی در بستر محاسبات ابری: با توجه به این که پردازش ابری محیطی کاملا متفاوت به صورت مجازی و مقیاس پذیرتر برای سازمان ها به وجود آورده است و مدل های جدید کسب و کار نظیر سرویس به محض تقاضا را پشتیبانی می کند، لذا می توان بهره بردن از بستر آماده ی ابر و طرح سرویس های مورد نظر در این محیط را، به عنوان اقدامات آتی در نظر گرفت.
- به کارگیری مفاهیم هوش مصنوعی در طراحی سیستم اطلاعاتی
ضمائم و پیوست ها
ضمیمه ۱- کدهای WSDLمربوط به مشخصه سرویس احراز هویت
<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″ ?>
<wsdl:definitions Xmlns : wsdl=”http://schemas.xmlsoap.org/wsdl” Xmlns:ns1=”http://org.apache.axis2/xsd” Xmlns : ns=”http://AuthenticationCabdidateTargetNamespace”Xmlns : wsaw= ” http://www.w3.org/2006/05/addressing/wsdl” Xmlns : http =” http://schemas.xmlsoap.org/wsdl/http/” Xmlns : xsd = ” http://AuthenticationCandidateSchemaTargetNamespace” Xmlns : xs = “http://www.w3.org/2001/XMLSchema” Xmlns : mime = “http://schemas.xmlsoap.org/wsdl/ mime/” Xmlns : soap = “http://schemas.xmlsoap.org/wsdl/soap/” Xmlns : soap12 = “http://schemas.xmlsoap.org/wsdl/soap12/” targetNamespace=” http:// AuthenticationCandidateTargetNamespace”>
<wsdl:types>
<xs:schema attributeFormDefault=”qualified” elementFormDefault=”qualified” targetNamespace=”http://AuthenticationCandidateSchemaTargetNamespace”>
<xs:element name = “Create_Candidate”>
<xs:complexType>
<xs:sequence>
<xs:element minOccurs=”0″ name=”Candidate_name” nillable=”true” type=”xs :srting”/>
<xs:element minOccurs=”0″ name=”Candidate_name” nillable=”true” type=”xs :srting”/>
<xs:element minOccurs=”0″ name=”Candidate_name” nillable=”true” type=”xs :srting”/>
</xs:sequence>