۴-۳- آمار استنباطی
هدف از تحلیل استنباطی تعمیم نتایج حاصل از مشاهدات محقّق در نمونه انتخابی خود به جمعیّت اصلی می باشد. در اینجا به منظور تحلیل داده های پژوهش از روش های تحلیلی گوناگونی استفاده گردیده است. از ضریب همبستگی پیرسون برای مشخص شدن وجود یا عدم وجود رابطه میان هریک مؤلفه های مورد بررسی با مؤلفه قصد خرید به کار گرفته شد. یافتههای جانبی تحقیق به منظور تحلیل معناداری اختلاف اطلاعات جمعیت شناختی، از طریق آزمون t با دو نمونه مستقل و نیز آزمون واریانس یک طرفه مورد ارزیابی قرار گرفتند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۴- آزمون همبستگی پیرسون
در این قسمت با انجام تحلیل مناسب به آزمون فرضیه های تحقیق خواهیم پرداخت. ابتدا با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون به بررسی وجود یا عدم وجود رابطه بین هریک از مؤلفه ها و قصد خرید می پردازیم. سپس با توجه ضریب همبستگی به طبقه بندی شدت رابطه هریک از متغیرهای مستقل با قصد خرید می پردازیم.
۴-۴-۱- بررسی رابطه فرضیه اول
بین درگیری محصول و قصد خرید عینک تقلّبی رابطه معناداری وجود دارد.
به منظور آزمون فرضیه بالا از ضریب همبستگی پیرسون استفاده کرده و فرض صفر آزمون را به صورت عدم وجود رابطه معنادار بین درگیری محصول و قصد خرید در نظر می گیریم که به صورت زیر نمایش داده ایم. با انجام آزمون در سطح ۹۵ درصد نتایج به شکل زیر محاسبه شده اند.
فرض H0: میزان درگیری محصول رابطه مستقیمی با قصد خرید کالای تقلّبی ندارد.
فرض H1: میزان درگیری محصول رابطه مستقیمی با قصد خرید کالای تقلّبی دارد.
جدول ۴-۶- ضریب همبستگی بین متغیرهای قصد خرید و درگیری محصول
متغیر وابسته
شاخص آماری
متغیر مستقل
ضریب همبستگی
( r )
سطح
معنی داری( p )
تعداد
نمونه (n )
قصد خرید
درگیری محصول
۷۶۸/۰
۰۰۰/۰
۳۸۴
با توجه به جدول ۴-۶ مشاهده می کنیم که مقدار ضریب همبستگی برابر ۷۶۸/۰ و سطح معناداری برابر ۰۰۰/۰ شده است که این مقدار کمتر از سطح معناداری آزمون (۰۵/۰) می باشد، بنابراین فرض صفر آزمون را رد کرده و نتیجه می گیریم که آزمون معنادار بوده و رابطه معناداری بین دو متغیر ذکر شده وجود دارد.
۴-۴-۲- بررسی رابطه فرضیه دوم
بین قصد خرید و دانش محصول رابطه معناداری وجود دارد.
در اینجا نیز با انجام آزمون پیرسونی در سطح ۹۵ درصد و فرضیه صفر به صورت زیر نتایج در جدول زیر محاسبه شده اند:
فرض H0: میزان دانش محصول رابطه غیر مستقیمی با قصد خرید کالای تقلّبی ندارد.
فرض H1: میزان دانش محصول رابطه غیر مستقیمی با قصد خرید کالای تقلّبی دارد
جدول ۴-۷- ضریب همبستگی بین متغیرهای قصد خرید و دانش محصول
متغیر وابسته
شاخص آماری
متغیر مستقل
ضریب همبستگی
( r )
سطح