۴-۳-۹ نشانه های مشترک در طول فیلم ۱۲۱
۴-۴ فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی ۱۲۴
۴-۴-۱ معرفی کارگردان ۱۲۴
۴-۴-۲ اهمیت و ویژگی فیلم و کارگردان ۱۲۴
۴-۴-۳ عوامل تولید ۱۲۶
۴-۴-۴ موقعیت زمانی و مکانی ۱۲۶
۴-۴-۵ خلاصه داستان ۱۲۷
۴-۴-۶ معرفی شخصیتهای فیلم ۱۲۸
۴-۵ تحلیل نشانهشناسی فیلم جدایی ۱۳۰
۴-۵-۱ سکانس اول (دادگاه) ۱۳۲
۴-۵-۲ سکانس دوم (منزل نادر و سیمین) ۱۳۴
۴-۵-۳ سکانس رفتن سیمین و آمدن راضیه ۱۴۰
۴-۵-۴ سکانسها و صحنههای منتخب ۱۴۱
۴-۶ نشانه های مشترک کلی ۱۴۰
۴-۷ تحلیل گفتمان انتقادی فیلمها ۱۵۰
۴-۷-۱ تحلیل منارعات گفتمانی جامعه در دوران ساخت فیلم ۱۵۲
۴-۷-۲ تحلیل گفتمان فیلم طعم گیلاس ۱۵۹
۴-۷-۳ تحلیل گفتمان فیلم جدایی نادر از سیمین ۱۶۵
۴-۷-۳-۱ گفتمان سیاسی فیلم ۱۶۶
۴-۷-۳-۲ گفتمان اجتماعی (سنتی و مدرن) ۱۷۱
۴-۷-۳-۳ گفتمان طبقاتی (فرادست و فرودست) ۱۷۳
۴-۷-۳-۴ گفتمان جنسیت ۱۷۵
۴-۷-۳-۵ گفتمان دینی ۱۷۷
۴-۷-۳-۶ نشانه های مشترک گفتمانی ۱۷۸
۴-۸ جمعبندی و نتیجه گیری فصل چهارم ۱۸۱
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه ۱۸۴
۵-۱ خلاصه و جمع بندی مباحث ۱۸۴
۵-۲ پاسخ به سؤالات و فرضیه ها ۱۸۶
۵-۲-۱ سؤال اصلی ۱۸۶
۵-۲-۲ مقایسۀ فیلم طعم گیلاس و جدایی نادر از سیمین ۱۸۶
۵-۲-۲-۱ تفاوت دو فیلم ۱۸۷
۵-۲-۲-۲ مشترکات دو فیلم ۱۹۰
۵-۲-۳ پاسخ به سؤالات فرعی و اثبات فرضیه ها ۱۹۲
۵-۲-۳-۱ تحلیل گفتمان جشنواره کن و اسکار ۱۹۳
۵-۲-۳-۲ دلایل استقبال مخاطبان داخلی و خارجی ۱۹۵
۵-۳ سخن پایانی ۱۹۸
۵-۴ پیشنهاد برای پژوهشهای آینده ۱۹۳
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
پیوستها ۲۰۱
منابع پژوهش ۲۰۸
چکیده انگلیسی ۲۱۴
فهرست جدولها و نمودارها
۳-۱ جدول ۲۰۳
۳-۲ جدول ۲۰۴
۴-۱ شکل ۲۰۵
۴-۲ نمودار ۲۰۶
۴-۴ شکل ۲۰۷
چکیده:
سینما به عنوان هنر هفتم، بخشی از نظام ارتباطات محسوب می شود که همواره بر تولید و تحلیل معانی، نشانه ها و نمادهای هنری و فرهنگی دلالت می کند. سینمای غالب جهان به صورت کلی تحت تأثیر دو جریان قرار دارد: اروپا و آمریکا. نمود بارز تقابل این دو جریان مهم را می توان از منظر تقابل جشنوارۀ فیلم کن نمایندۀ سینما به مثابه هنر و اسکار نمایندۀ سینما به مثابه صنعت/ تجارت بررسی کرد. گفتمان سینمایی” واقعیت” را بازتولید می کند. به دلیل اینکه این گفتمان ها همزمان هم محصول واقعیت هستند، هم سازنده ی آن، ایدئولوژی را هم بازتاب می دهند، و هم آن را تقویت می کنند، و از این نظر بازتابنده ی مناسبات قدرت هستند. هدف اصلی: شناخت مؤلفه های هنری و فرهنگی مؤثر در موفقیت فیلمهای ایرانی در جشنواره های معتبر جهانی از جمله کن و اسکار می باشد، تا از این طریق گفتمان جشنوارههای کن و اسکار بررسی شود. برای نیل به این هدف، از تلفیق دو رو یکرد نشانهشناسی و تحلیل گفتمان انتقادی استفاده شده است. در این پژوهش در سطح نشانهشناسی که برای دستیابی به وجوه هنری و زیباشناختی فیلمها بکار گرفته شده، از الگوی رمزگان بارت کمک گرفته شده است. همچنین برای وجوه گفتمانی، تحلیل گفتمان انتقادی ون دایک که نشان می دهد چگونه ایدئولوژیها، متون و گفتار روزانۀ ما را تحت تأثیر قرار میدهد، ارائه گردیده است. در هر دو روش هدف نهایی دست یابی به دلالت های سازنده معانی هستند همان دلالت هایی که در ایجاد یک گفتمان جهانی توسط یک فیلم نقش دارند. در نهایت با توجه به یافتههای تحلیل فیلم طعم گیلاس عباس کیارستمی به عنوان برگزیدۀ جشنوارۀ کن و فیلم جدایی نادر از سیمین به عنوان برگزیدۀ جشنوارۀ اسکار، به تحلیل گفتمان غالب بر جشنوارههای بزرگ جهان پرداخته شده است. در نتیجه مشخص شد جشنوارۀ کن به وجوه زیبایی شناختی توجه می کند و به مؤلفه های سینمایی توجه کمتری دارد در مقابل جشنواره اسکار به مؤلفه های سینمایی توجه دارد. همچنین هر دو جشنواره دارای گفتمان سیاسی نیز هستند ولی این در مورد جشنواره اسکار نمود ظاهری بیشتری دارد.