-
- دسترسی مناسب معلولین و ناتوانان جسمی: اتخاذ تدابیر ویژهای برای حق دسترسی یکسان معلولین در تردد آزاد و ایمن
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
- تسهیل عبور از عرض خیابان: شیوه های کوتاه نمودن فواصل در تقاطعها، تأمین عبوری ایمن از عرض معابر و ایجاد یک ارتباط بصری قوی در نزد عابرین پیادهای که قصد گذر از عرض یک خیابان را دارند باید مورد توجه قرار گیرد.
- فواصل پیادهی معقول: مسافت پیادهای که به راحتی بتوان آن را از مبدأ تا مقصد طی کرد، از ۳۶۵ تا ۶۱۰ متر یا معادل ۵ تا ۱۰ دقیقه پیادهروی است.
- مقیاس: زیرساختهای یک محیط پیاده از قبیل علائم، محوطهسازی، کف سازی و غیره باید علاقهی بصری را در افراد پیاده ایجاد کرده و دارای تناسبات انسانی باشند.
- امنیت: ایمنی پیاده تا حد زیادی تحت تأثیر شدت و کیفیت نور پردازی قرار دارد. در مسیرهای دوچرخه و پیاده ( خصوصاً تقاطعها و پارکینگ دوچرخه ) بایستی شدت نور متناسب با استانداردهای لازمه باشد ( به نقل از Litman,2011:68 ).
- جذابیت بصری و هویت اجتماعی: طراحی مناسب باید سه عنصر صمیمیت، هویت و زیبایی را در فضاهای باز همگانی ارتقاء ده .
- اقلیم: محل و جهتگیری ساختمانها، درختان و عناصر معماری قادرند از طریق ایجاد سایه و حفظ افراد از بارانها و بادهای فصلی، دعوتشدۀ حوزه های پیاده را افزایش دهند.
- سر و صدا و کیفیت هوا: حریم بین معبر سواره و پیاده، به حفظ عابرین از محیط نامطلوب سواره کمک مینمایند.
- پارکینگ مناسب: برنامه ریزی و طراحی دقیق تسهیلات مربوط به پارکینگ میتواند آثار منفی آن بر عابرین را به حداقل رسانده و در عین حال دسترسی سواره را نیز تأمین مینماید ( فیضی و همکاران، ۱۳۹۱: صص۱۸۲-۱۸۳به نقل از بصیری، ۱۳۸۸ : ۱۱ ).
اخیراً تلاشهای زیاد و مهمی برای درک و سنجش قابلیت پیادهمداری انجام گرفته است. با وجود اینکه این مطالعات مربوط به زمینه های کاری متعددی بوده و مقیاسهای این مطالعات با یکدیگر متفاوت بوده است، ولی تمام این پژوهشها را میتوان در دو دسته « سنجش عینی » و « سنجش ذهنی » خلاصه کرد . برخی از مطالعات نیز این دو روش را با یکدیگر تلفیق کردهاند ( رضازاده و همکاران، ۱۳۹۰ : ۳۰۰ ). جدول شماره ۸-۲ بهطور خلاصه مطالعات انجام گرفته در زمینه قابلیت پیادهمداری به تفکیک جامعه آماری، مؤلفه های محیطی مورد استفاده و نوع سنجش آنها را نشان میدهد.
جدول شماره ۸-۲ : خلاصه مطالعات انجام گرفته در زمینه قابلیت پیادهمداری به تفکیک جامعه آماری، مؤلفه های محیطی مورد استفاده و نوع سنجش
نام محقق/
محققان
جامعه آماری
مؤلفه های محیطی مورد استفاده قرار گرفته
نوع سنجش
Burton
۲۰۰۵
۱۸۲۷ نفر از ساکنین بریسبان استرالیا
خصوصیات فیزیکی ادراک شده ( همانند پیادهروها) ، معیارهای زیبایی شناختی ( همانند پاکیزگی ) ، ویژگیهای ترافیکی و تسهیلات محله ( همانند استخرها و باشگاههای ورزشی )
ذهنی
Cao
۲۰۰۶
۱۳۶۸ نفر از ساکنین آستین آمریکا
خصوصیات ادراک شده از محله ( ایمنی ، سایه درختان ، زیبایی محیطی ، ترافیک ، فاصله تا مغازهها ، راحتی مسیر ، کیفیت مغازهها ) ، و خصوصیات خیابان و اطلاعات پیادهروها از طریق داده های سیستمهای اطلاعات جغرافیایی ، نقشه ها ، تصاویر ، بازدیدهای میدانی
ذهنی و عینی
Cole
۲۰۰۶
۳۳۹۲ از ساکنین ولز-استرالیا
فاصله تا خدمات و تراکم جمعیتی
عینی
De
Bourdeau dhuji2005