روش تجزیه و تحلیل داده ها:
در پژوهش حاضر از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. در بخش آمار توصیفی از شاخصهایی چون میانگین، انحراف معیار، جدول توزیع فراوانی جهت نشان دادن وضعیت داده ها استفاده کردهایم.
در این پژوهش نیز از آمار استنباطی جهت تجزیه و تحلیل فرضیهها و سؤالهای پژوهشی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS بهره گرفتهایم. برای فرضیه های اول و دوم از ضریب همبستگی پیرسون و برای سوال تحقیق روش تحلیل رگرسیون گام به گام به کار گرفته شد.
فصل چهارم
تجــزیه و تحلــیل دادههــا
۱-۴: مقدمه
در این فصل نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های پژوهش ارائه گردیده است. برای بررسی رابطه بین امیدواری و سبک اسناد با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج حاصل با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS استخراج گردیده است.
۲-۴: توصیف آماری متغیرهای مورد پژوهش:
برای مؤلفه های بهزیستی، امیدواری و سبک های اسنادی تعداد نمونه، ماکزیمم، مینیمم، میانگین، میانه، انحراف معیار، واریانس و چولگی محاسبه شده است.
جدول(۴-۱) میانگین، میانه، انحراف معیارو واریانس متغیرهای مورد پژوهش
میانگین
میانه
مد
انحراف معیار
واریانس
چولگی
کمترین
بیشترین
مسیرتفکر
۰۱/۳۶
۰۰/۳۶
۰۰/۳۶
۹۳/۶
۰۵/۴۸
۶۳/.-
۰۰/۱۱
۰۰/۴۸
منابع تفکر
۵۰/۳۱
۰۰/۳۱
۰۰/۲۸
۱۶/۶
۹۴/۳۷
۰۳/.
۰۰/۱۱
۰۰/۴۸
مکان درنی
۷۴/۳۳
۰۰/۳۵
۰۰/۳۸
۴۴/۷
۵۰/۵۵
۳۱/.-
۰۰/۱۱
۰۰/۵۳
ثبات
۹۵/۲۷
۰۰/۲۸
۰۰/۲۶
۳۳/۸
۴۹/۶۹
۰۸/.-
۰۰/۸
۰۰/۵۶
کلی وجزئی
۴۵/۲۵
۰۰/۲۶
۰۰/۲۰
۱۳/۹
۵۱/۸۳
۱۶/.
۰۰/۸
۰۰/۵۰
بهزیستی
۱۳/۷۳
۱۳/۷۳
۰۰/۷۴
۹۰/۸
۲۷/۷۹
۰۶/.
۰۰/۴۹
۰۰/۹۸
پذیرش خود
۱۶/۱۲
۰۰/۱۲
۰۰/۱۳
۹۸/۲
۹۰/۸
۲۵/.-
۰۰/۳
۰۰/۱۸
تسلط محیطی
۳۱/۱۲
۰۰/۱۲
۰۰/۱۲
۸۹/۲
۳۷/۸
۲۵/.-
۰۰/۳
۰۰/۱۸
رشدشخصی
۹۷/۱۲
۰۰/۱۲
۰۰/۱۴
۹۲/۲
۵۶/۸
۳۵/.-
۰۰/۴
۰۰/۱۸
رابطه مثبت
۳۴/۱۱
۰۰/۱۱
۰۰/۱۳
۸۷/۲
۲۸/۸
۱۶/.-
۰۰/۳
۰۰/۱۸
هدف
۰۵/۱۳
۰۰/۱۳
۰۰/۱۵
۸۰/۲
۸۷/۷
۲۹/.-
۰۰/۵
۰۰/۱۸
استقلال
۱۳/۱۱
۰۰/۱۱
۰۰/۱۱
۵۷/۲
۶۵/۶
۱۶/.-
۰۰/۳
۰۰/۱۸
جدول (۴-۱)میانگین، میانه، مد، انحراف معیارو… متغیرهای پژوهش را نشان میدهد. این جدول بیانگر آن است که در مؤلفه های امیدواری، مسیر تفکربا ۰۱/۳۶=X از بالاترین میانگین برخوردار است. همچنین در سبک های اسنادی، کنترل با ۷۴/۳۳= X از میانگین بالاتری برخوردار است. بالاخره این جدول نشان میدهد در بین مؤلفه های بهزیستی روانشناختی دانش آموزان هدفمندی در زندگی با میانگین ۰۵/۱۳=X از بالاترین میانگین و استقلال با ۱۳/۱۱=x از کمترین میانگین در بین دانش آموزان بر خوردار است.
نمودار۴ -۱٫ توزیع پراکندگی بهزیستی روانشناختی دانش آموزان شهر تبریز
نمودار(۴-۱)، بیان گر آن است که بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای توزیع نرمال میباشد.
نمودار ۲-۴٫ توزیع پراکندگی مؤلفه مسیر تفکرمولفه امیدواری دانش آموزان شهر تبریز
نمودار(۴-۲)، بیانگر آن است که مؤلفه مسیر تفکر امیدواری داری توزیع نرمال میباشد.
نمودار ۳-۴٫ توزیع پراکندگی مؤلفه منبع تفکر مؤلفه امیدواری دانش آموزان شهر تبریز
نمودار(۴-)، بیانگر آن است که منبع تفکر امیدواری دانش آموزان دارای توزع نرمال میباشد.
شکل۴-۴٫ توزیع پراکندگی مؤلفه مکان کنترل دانش آموزان شهر تبریز
نمودار(۴-۴)، بیانگر آن است که مؤلفه مکان کنترل دانش آموزان شهر تبریز دارای توزیع نرمال میباشد.
شکل ۴-۵٫ توزیع پراکندگی مؤلفه ثبات سبک اسنادی دانش آموزان شهر تبریز
نمودار(۴-۵)، بیانگر آن است که مؤلفه ثبات سبک اسنادی دانش آموزان دارای توزیع نرمال میباشد.
شکل ۴-۶٫ توزیع پراکندگی مؤلفه کلی و جزئی سبک اسنادی
نودار (۴-۶)، بیانگر آن است که مؤلفه منبع کنترل سبک اسنادی دانش آموزان دارای توزیع نرمال میباشد.
۴-۴: بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرها:
برای بررسی توزیع نمرات متغیرها از آزمون کولموگروف_اسمیرنوف استفاده کرده ایم (جدول۲-۴). فرض صفر در این آزمون نرمال نبودن توزیع متغیرهاست. اگر سطح معنی داری آزمون کمتراز۰۱/. باشد فرض صفر رد شده و نتیجه می گیریم که توزیع متغیر مورد نظر نرمال نمی باشد.
با توجه به سطوح معنی داری به دست آمده نتیجه می گیریم که متغیرهای بهزیستی روانشناختی، مسیرتفکر، منبع تفکر، ثبات، منبع کنترل و مکان کنترل از توزیع نرمال برخوردار میباشد.
جدول ۴-۲٫ توزیع نرمال متغیر های بهزیستی روانشناختی
متغیر
تعداد
آماره Z کولموگروف اسمیرنوف
سطح معنی داری
بهزیستی
۳۸۰
۱۴۱/۱
۱۴۸/.
مسیر تفکر
۳۸۰
۴۷۳/۱
۰۲۶/.
منبع تفکر
۳۸۰
۰۵۹/۱
۲۱۲/.
مکان درونی و بیونی
۳۸۰
۴۶۳/۱
./۰۲۸
ثبات و عدم ثبات
۳۸۰
۲۷۱/۱
./۷۹
بعد کلی وجزئی
۳۸۰
۹۴۵/
۳۳۴/.
۵-۴: آزمون فرضیهها: