به طور معمول، عملکرد کسبوکار شرکت، با بهره گرفتن از معیارهای مالی صورت میپذیرد. ونکاترامن (۱۹۹۰) این معیارهای اندازهگیری عملکرد کسبوکار را با بهره گرفتن از بازگشت دارایی، درآمد عوامل ، هزینه به ازای هر فروش، و فروش برحسب تعداد کارکنان مطرح میکند. جاهارا و لیوید (۱۹۹۲) بیان میکنند که بازگشت سرمایه گذاری[۱۱]، یک محاسبه معتبر برای شرکتهای متوسط میباشد. مراش و دیگران(۱۹۹۶) عملکرد شرکت را نسبت به رقبا با بهره گرفتن از ROA، ROI، بازده فروش[۱۲]، رشد ROI، درصد رشد، و رشد فروش اندازهگیری کردند. تن و دیگران(۱۹۹۹) برخی از شیوه های مدیریت زنجیره تامین را با عملکرد شرکت مرتبط دانستند. عملکرد در مطالعه آن ها با ادراکات مدیریت ارشد از عملکرد شرکت در مقایسه با یک رقیب عمده اندازهگیری شد (به نقل از تینگ چی و همکاران، ۲۰۰۹) .
به طور خلاصه، عوامل متعددی جهت اندازهگیری عملکرد کسبوکار در تحقیقات آمدهاست که همگی بر اهمیت محیط کسب و کار، تصمیمات استراتژیک و زنجیره تامین روی عملکرد کسب و کار تأکید دارند. بر اساس تحقیقات گذشته، در این مطالعه عملکرد کسب و کار با بهره گرفتن از ادراک مخاطب از عملکرد اندازهگیری میشود.
تفاوت بین شرکتهای با عملکرد بالا و عملکرد پایین در این پژوهش مورد توجه است و در تحقیقات صنعتی نیز با ارزشتر میباشد. با مشخص شدن تفاوتها، عمل کننده های سطح بالا می توانند مزیت رقابتی خود را حفظ نمایندو بهبود بخشند، و عمل کننده های سطح پایین نیز قادر خواهند بود مشکلات خویش را شناسایی نموده و درصدد طراحی مجدد استراتژی و ساختار زنجیره تامین شان برآیند.
۲-۵- پیشینه تحقیق
در ادامه پیشینه پژوهش های صورت گرفته به صورت مجزای تحقیقات داخلی و خارجی بیان شده است
۲-۵-۱- مطالعات داخلی
-
- در پژوهشی که با موضوع “جایگاهیابی استراتژیک و شناسایی منابع دستیابی به مزیت رقابتی پایدار “توسط صالح نیا (۱۳۹۰) انجام شد، با در نظر گرفتن جایگاهیابی استراتژیک به عنوان ابزاری جهت شناسایی منابع دستیابی به مزیت رقابتی، جایگاهیابی نامهای تجاری در زمینه بانکداری مورد توجه قرار گرفته است. فرایند جایگاهیابی این پژوهش در ۷ گام مورد بررسی قرار گرفته است و بر اساس اطلاعات گردآوری شده از طریق مصاحبه و پرسشنامه، در نهایت نقشه ادراکی برای نامهای تجاری مورد بررسی بر اساس ویژگیهای تعیینکننده از دید مشتریان، همراه با ارائه موقعیت برتر در این زمینه و بخشهای بازار بر اساس دو ویژگی مورد بررسی، ارائه گردیده است. این پژوهش به این نتیجه دست یافت که با توجه به افزایش رقابت در عرصه بانکداری، بر بانک ها لازم است که در زمینه ایجاد جایگاه مناسب یا تثبیت جایگاه خود در بازار و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، توجه به عامل انسانی را در رأس برنامه های خود قرار دهند.
-
- پژوهشی با عنوان “طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران” توسط مهری و حسینی (۱۳۸۳)، صورت پذیرفت. این پژوهش درصدد ارائه یک مدل عمومی جامع در رابطه با مزیت رقابتی بوده است. مدل مفهومی این پژوهش، مشتمل بر قابلیتهای محیطی، قابلیتهای سازمانی، قابلیتهای ارتباطی و شبکهای و هوشمندی رقابتی بوده و صنعت خودرو به عنوان جامعه آماری برای جمع آوری اطلاعات میدانی و تست مدل انتخاب شده است. این تحقیق به این نتیجه رسید که عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی با توجه به میزان تأثیرگذاری و اهمیت، به ترتیب، شامل هوشمندی رقابتی، قابلیتهای سازمانی، قابلیتهای محیطی و قابلیتهای ارتباطی میباشد.
- پژوهشی با عنوان “اندازه گیری عملکرد زنجیره تامین در چهار صنف کلیدی کسب و کار در ایران” توسط معنوی زاده و همکاران(۱۳۸۶) صورت پذیرفت. در این پژوهش نحوه اندازهگیری عملکرد زنجیره تامین در چهار صنف کلیدی کسب و کار ایران شامل صنایع خودروسازی، صنایع فلزی، صنایع غیرفلزی و خدمات در چارچوبی سیستماتیک ارائه شده است. این چارچوب مبتنی بر رهیافتهای علمی تدوین شده است. تولید ناب به عنوان رویکرد نوین در حرکت جامع سازمانها جهت کیفیت مداوم، هزینه قابل رقابت، تولید و تحویل به موقع مطرح شده است. بنابرین پژوهش در سازمانهای ایرانی بسط یافت و پس از جمع آوری اطلاعات از مدیران صنایع در بخشهای مختلف، تحلیلهای آماری مناسب جهت کسب نتایج معتبر انجام پذیرفت. این پژوهش به این نتیجه رسید که برای دارا بودن زنجیره تامین کارآمد و اثربخش ، استقرار برخی رویکردها الزامی است. به عنوان مثال استقرار JIT در صنایع خودروسازی.
۲-۵-۲- مطالعات خارجی
-
- در پژوهشی که با عنوان “اولویتهای رقابتی و استراتژی زنجیره تامین در صنعت مد” توسط کیم (۲۰۱۳) صورت گرفت، به این موضوع پرداخته شد که چگونه شرکتهای با عملکرد بالا در صنعت مد بین استراتژی زنجیره تامین و اولویتهای رقابتی همسویی ایجاد میکنند. جهت پاسخ به پرسش پژوهش، مطالعه موردی از چهار شرکت موفق این صنعت صورت گرفت. با توجه به نظر مدیران ارشد در این شرکتها این نتیجه حاصل شد که اولویتهای رقابتی رابطه بسیار قویای با انتخاب بازار هدف که نوع استراتژی زنجیره تامین را مشخص میکند، دارد.
-
- بورلا و پادولا (۲۰۱۰) در پژوهشی با موضوع “همسویی بین تقاضا، تولید و توزیع استراتژیک با استراتژی کسب و کار” به موضوع شناسایی درجه همسویی بین تقاضا، تولید و توزیع از یک سو و استراتژی کسب و کار پیشنهادی پورتر (۱۹۹۶)، از سوی دیگر پرداختند تا بینشی درمورد اینکه چگونه این رابطه بر عملکرد کسب و کار اثر میگذارد به دست آورند. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای فلزکار جنوب برزیل بوده است. این پژوهش به این نتیجه دست یافت که شرکتهایی که استراتژی کاهش هزینه را انتخاب میکنند در توسعه تقاضا، تولید، توزیع سازگاری بیشتری دارند.