۲-۲-۸-۸- نظریه اولویتهای ارزشی شوارتز
در انتها نظریه ارزشهای شوارتز که پژوهش حاضر بر مبنای آن صورت گرفته است به طور مشروح بیان میگردد.
شوارتز از برجسته ترین پژوهشگران قلمرو پژوهش بینفرهنگی در سه دهه اخیر بوده است (نافو[۷۶]، روکاس[۷۷] و ساگیو[۷۸]، ۲۰۱۱). وی در طی سه دهه، اعتبار و کاربست نظریه ارزش ها را در دو نظریه مجزا و در عین حال از جهت ساختاری مرتبط با یکدیگر گسترش بخشیده است. نخستین نظریه در باب ارزشهای بنیادی انسانی[۷۹] است؛ یعنی ارزشهای بنیادی فردی که جنبهای از شخصیتاند (مانند ایمنی، پیشرفت و خیرخواهی). نظریه دوم با جهتیابیهای ارزشی هنجاری[۸۰] مرتبط است، آنچه که مبنای تفاوتهای فرهنگهاست (مانند سلسله مراتبی، برابرنگری و توازن) (به نقل از دلخموش و احمدی مبارکه، ۱۳۹۰).
نظر به اینکه رویآورد نظری و روش شناختی این پژوهش مبتنی بر ارزشهای انسانی بنیادی شوارتز است، در ادامه رئوس این نظریه به اجمال بیان می شود. شوارتز ارزشهای انسانی را به منزله تجسمهای شناختی از هدفهای خواستنی و انتزاعی، فراموقعیتی[۸۱] – که اهمیت آنها به منزله اصول راهنما در زندگی افراد و گروه ها متفاوتند و افراد آنها را به گونه سلسله مراتبی رتبه بندی میکنند- تعریف می کند(شوارتز و ساگی، ۲۰۰۰). شوارتز ارزشها را بازنمای شناختی انگیزه ها و اهداف مهم افراد میداند که در زبان قابل قبول اجتماعی به طور مفید برای هماهنگ ساختن اعمال به کار برده میشوند(صالحی، ۱۳۸۸).
شوارتز (۱۹۹۲) پس از اعمال برخی از تغییرات در مفهوم پردازی ارزشها از دیدگاه راکیچ (۱۹۷۳) و ابداع روش شناسی خویش در اندازه گیری ارزشها نظریه ارزشهای انسانی بنیادی را تدوین کرد. مؤلفه محتوایی این نظریه، مجموعه جامعی از ده سازه ارزشی انگیزشی متمایز است. فرض بر این است که اعضای اغلب جوامع و فرهنگها آنها را بازشناسی میکنند. این سازه ها یا ریختهای ارزشی[۸۲] از تحلیل مقتضیات جهان شمولی که همه افراد و گروه ها باید با آنها رویارویی کنند، استخراج شدهاند. مؤلفه ساختاری نظریه ارزش، روابط پویشی متقابل تعارضی و توافقی میان سازه ها یا ریختهای ارزشهاست که ساختار دورانی[۸۳] منسجم نظامهای ارزشی را تشکیل میدهد. به علاوه، تعارضها و تجانسهای بین ارزشها در این ساختار توحیدیافته، چهار ریخت ارزشی مرتبه بالا را که در امتداد دو بعد بر هم آرایش مییابند، به وجود می آورند (دلخموش و احمدی مبارکه،۱۳۹۰). بر این اساس ده نوع انگیزشی مطابق با نیازمندیهای عمومی از شرایط انسانی که در تحقیقات فرهنگی متفاوتی تأیید شده بودند را استخراج نموده و هر نوع را با بهره گرفتن از اهداف مرکزی تعریف کرد که عبارتند از : خیرخواهی[۸۴] (تلاش برای حفظ آسایش و رفاه دیگران)، سنت گرایی[۸۵] (پایبندی به آداب و رسوم فرهنگی و مذهبی)، همنوایی[۸۶] (مهار اعمال و تکانش های مطلوب اجتماعی)، امنیت[۸۷] (سلامت و تثبیت وضعیت خود و اجتماع)، قدرت (اعمال کنترل بر روی افراد و منابع)، پیشرفت[۸۸] (کسب صلاحیت مطابق با استانداردهای اجتماع)، تحریکطلبی[۸۹] (تهییج، نوگرایی، مبارزه طلبی)، جهانشمولنگری[۹۰] (محافظت و حمایت از بشر و طبیعت)، لذتگرایی[۹۱] (میل و لذت جهانی) و خودرهنموددهی[۹۲] (افکار و اعمال مستقل).
در جدول ۱، ده ریخت ارزشی بر حسب هدف انگیزشی اصلی آنها در ستون اول تعریف شدهاند. نمونه هایی از ارزشهای مشخصی که عمدتاًً معرف هر ریخت هستند، در ستون دوم ارائه شده اند.
جدول۲-۱ : ریخت های انگیزشی ارزش ها (شوارتز، ۱۹۹۴؛ شوارتز و ساگی، ۲۰۰۰)
ریخت
تعریف
ارزشهای نمونه
منابع
قدرت
مقام و منزلت اجتماعی، مهار افراد و امکانات و تسلط بر آن ها
قدرت اجتماعی، اقتدار، ثروت
تعامل، گروه
پیشرفت
موفقیت شخصی از خلال اثبات شایستگی در مطابقت با معیارهای اجتماعی
موفق، توانا، بلند مرتبه جو
تعامل، گروه
لذتگرایی
لذت و ارضای جسمانی خود
لذت، زندگی لذت بخش
ارگانیزم
تحریک طلبی
تهییج، تازگی و چالش در زندگی
متهور، زندگی متنوع و مهیج
ارگانیزم
خودرهنموددهی
فکر و عمل مستقل، انتخابگر، خلاق، کاوشگر
خلاقیت، آزادی، استقلال
ارگانیزم، تعامل
جهان شمولنگری
تفاهم، قدر شناسی، اغماض و حفاظت از رفاه همه انسان ها و حفاظت از طبیعت.
دارای وسعت نظر، خرد، عدالت اجتماعی
گروه، ارگانیزم
خیرخواهی
حفظ و گسترش رفاه افرادی که با فرد تماس شخصی مداوم دارند.
یاریگر، صادق، بخشنده
ارگانیزم، تعامل، گروه.
سنتگرایی
احترام، تعهد و پذیرش آداب و رسوم و عقایدی که فرهنگ سنتی یا مذهب بر فرد تکلیف می کند.
متواضع، پذیرش سهم خود از زندگی، مومن
گروه
همنوایی
خودداری از اعمال، تمایلات و برانگیختگیهایی که احتمال دارد دیگران را آزار دهند و ناقض انتظارات و هنجارهای اجتماعی باشند.
فرمانبرداری، ادب، خودانضباطی
تعامل، گروه
امنیت
توازن و ثبات جامعه، ارتباط ها و خود.
امنیت خانوادگی، امنیت ملی، نظم اجتماعی
ارگانیزم، تعامل، گروه
نوآوری دیگر نظریه شوارتز (۱۹۹۲) در کنار استخراج مجموعه جامع ریختهای ارزشی، مشخص کردن روابط پویشی بین ریختهاست که امکان میدهد ارزشها را به گونه ای توحیدیافته با متغیرهای دیگر مرتبط ساخت. روابط پویشی تعارضی و توافقی بین ریختهای ارزشی به شکل الگوی دورانی در شکل ۲-۱ آمده است.
شکل ۲-۱: الگوی نظری شوارتز. الگوی روابط بین ریختهای انگیزشی ارزشها، ریختهای ارزشی بالاتر و ابعاد ارزشی دوقطبی (نقل از شوارتز و ساگی، ۲۰۰۰).