با توجه به نمودار مقادیر آماره t-استیودنت، اگر مقدار آماره t-استیودنت بیش از ۱٫۹۶ باشد، فرض صفر رد می شود و نشان دهنده این مطلب است که با مقدار معناداری از خطا مواجه هستیم اما اگر مقدار آماره t-استیودنت کمتر از ۱٫۹۶ باشد، فرض صفر رد نمی شود و نشان می دهد که مقدار خطا معنادار نیست. البته در بیشتر مواقع این خطاها معنادار هستند که در صورتیکه بارهای عاملی مربوط به آن متغیر یا شاخص، بیش از ۰٫۵ باشد، این خطاها قابل چشم پوشی هستند.
پس از بررسی ضرایب رگرسیونی و خطاهای مدل، به بررسی برازش کلی مدل می پردازیم. در ابتدا ضریب تعیین چندگانه مدل برازش یافته بررسی می شود. ضریب تعیین چندگانه، مقدار واریانس تبیین شده متغیرهای وابسته توسط متغیر مستقل مربوط در مدل را نشان میدهد. مقدار این آماره برای هر یک از شاخص ها به طور مجزا محاسبه می شود. این ضرایب نشان می دهند که هر شاخص به تنهایی چند درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می نماید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
برازش مدل
وقتی یک مدل دقیقاً مشخص و دارای ویژگی همانندی و برآورد بوده و آزمون آن امکان پذیر باشد، برای ارزشیابی برازندگی آن راههای زیادی وجود دارد. در ادامه مهمترین شاخصهای برازندگی به شکل خلاصه معرفی میشوند.
مجذورکای
وقتی حجم گروه نمونه برابر با ۷۵ تا ۲۰۰ باشد، مقدار مجذورکای یک اندازه معقول برای برازندگی نیست. مجذورکای تحت تأثیر مقدار همبستگیهای موجود در مدل نیز هست. هر چه این همبستگیها زیادتر باشد، برازش ضعیفتر است. به همین دلیل برای برازش مدلها،اندازههای دیگری توسعه یافته است.
نسبت کای دو بر درجه آزادی
نسبت ، شاخص است که فاقد یک معیار ثابت برای یک مدل قابل قبول است.
ریشه خطای میانگین مجذورات تقریب (RMSEA)
این اندازه مبتنی بر پارامتر غیرمرکزی بوده و فرمول آن چنین است.
در مرحله بعد به بررسی معنی داری مدل با بهره گرفتن از معیارهایی چون کای دو و RMSEA پرداخته می شود. جهت بررسی کای دو از سطح معنی داری یا p-value استفاده می شود. چنانچه سطح معنی داری بیش از ۰٫۰۵ باشد بدین معنا است که مدل برازش یافته مناسب و قابل استناد است. معیار بعدی یعنی RMSEA باید کمتر از ۰٫۰۵ باشد تا بتوان از مدل استفاده نمود. (هومن، ۱۳۸۷، ص ۴۸).
۳-۵ قلمرو تحقیق
۳-۵-۱ دوره های زمانی انجام تحقیق
این تحقیق در دوره زمانی نیمه اول سال ۱۳۹۰ انجام خواهد گرفت.
۳-۵-۲ مکان تحقیق
مکان انجام تحقیق دانشگاه علامه طباطبایی در نظر گرفته شده است.
۳-۶ جامعه آماری (N)
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعهای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند.صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد (آذر، مومنی، ۱۳۸۷، ج ۱: ۵).
دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی جامعه آماری تحقیق پیش رو را شکل می دهند.
گزارش آماری دانشجویان به تفکیک مقطع و جنسیت بدین صورت است که تعداد کل دانشجویان جامعه آماری مورد نظر ۸۱۹۵ نفر می باشند.
۳-۷ نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه (n)
جامعه آماری تحقیق معلوم و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی سال ۱۳۹۰ دانشگاه علامه طباطبایی است.روش نمونه گیری،طبقه ای نسبی بوده که به نسبت تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در هر دانشکده به کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تعیین شده و حجم نمونه از هر دانشکده به این ترتیب تعیین خواهد شد. در این مطالعه از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای استفاده میشود.حجم نمونه نیز از رابطه(۱-۱) به دست می آید:
رابطه(۱-۱)
P: برآورد نسبت صفت متغیر؛ ۵/۰= P
Z: متغیر نرمال واحد متناظر با سطح اطمینان۹۵ درصد؛ ۹۶/۱
: مقدار اشتباه مجاز؛ ۰۶/۰=
n= 259
۳-۸ روش یا روش های نمونه گیری
برای نمونهگیری میتوان از روش های متنوعی استفاده نمود که مهمترین این روش ها به شرح زیر میباشد.
-
- نمونهگیری تصادفی ساده
-
- روش نمونهگیری سیستماتیک
-
- نمونهگیری طبقهای [۲۱۱]
-
- نمونهگیری خوشهای[۲۱۲]
-
- نمونهگری مرحلهای [۲۱۳]
در این پژوهش برای تعیین نمونه از روش نمونه گیری تصادفی از طریق سهمیهبندی استفاده می شود.
۳-۹ روش تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل دادهها فرآیندی چند مرحلهای است که طی آن دادههایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع آوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمدهاند، تلخیص، دستهبندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه اجرای انواع تحلیل و ارتباط بین دادهها به منظور آزمودن فرضیهها فراهم آید (خاکی، ۱۳۸۹، ۳۰۵).
روشهای آماری مورد استفاده در این تحقیق به دو صورت روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی میباشد.
-
- الف) آمار توصیفی: در این پژوهش با بهره گرفتن از روشهای آمار توصیفی، اعم از جداول توزیع فراوانی، درصدها، رسم نمودارها به بررسی شاخصهای اصلی و مشخصات جمعیت شناختی پرسشنامهها پرداخته شده است.
-
- ب) آمار استنباطی: پس از کدگذاری پرسشنامهها و محاسبه شاخصهای توصیفی، برای پاسخگویی به پرسشهای پژوهش، از آزمونهای آماری پارامتری و ناپارامتری استفاده شده است.
به منظور تحلیل داده های پژوهش و استنباط آماری از آزمونهای کولموگروف – اسمیرنوف، دوجمله ای یا نسبت، فریدمن، من وییتنی، کروسکال والیس و همچنین تحلیل عاملی استفاده شده است.
نرمال بودن هر یک از متغیرهای تحقیق را با بهره گرفتن از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و رسم نمودارهای نرمالی بررسی شده است.
برای متغیرهایی که دارای توزیع نرمال هستند از آزمونهای پارامتری و برای متغیرها و شاخصهایی که دارای توزیع نرمال نیستند از آزمونهای ناپارامتری استفاده شده است.