۳- مسئولیت پذیری ۴- خیال پردازی
۵- آرزوهای بسیار داشتن ۶- تلقین پذیری
۷- علاقهمند به هدایا و جوایز ۸- دوره استقرار بهترین دوستیها
۹- یکه تازی ذهن و کنجکاوی ۱۰- همکاری و اطاعت
۱۱- دارای تحرک و فعالیت ۱۲- دوره وجود احساس زیبایی پرستی
۱۳- علاقهمند به بازیهای گروهی ۱۴- دوره ناپایداری احساسات و روحیه
۱۵- دوره کشف خصوصیات اشیاء ۱۶- وجود تنوع احساسات
۱۷- وجود روحیه تظاهر ۱۸- عدم فهم واقعیات مسلم و مفاهیم انتزاعی
۱۹- علاقهمند به بازی ۲۰-حساسیت و زودرنجی
۲۱- علاقهمند به کسب تجارب متنوع ۲۲- تمایل به کشیدن نقاشی
۲۳- تقلید از شخصیتهای محیط زندگی ۲۴- دوره کم کردن وابستگی به مادر
۲۵- دوستدار روابط دو جانبه ۲۶- دوره ارزش پذیری
۲۷- تأثیر پذیری از جو عاطفی خانواده ۲۸- دوره حافظه قوی و نیرومند
۲۹- علاقه مندی شدید به معلم و مربی ۳۰- آغاز آشنایی با قوانین و مقررات
۳۱- علاقهمند به گردش و اردو ۳۲- دوره نیاز به محبت و مهربانی
۳۳- دوره کامل شدن دستگاه تکلم و قدرت بیان ۳۴- علاقهمند به نمایشگاه و موزه
۳۵- دوره پایه ریزی احساسات و عواطف ۳۶- دوره گسترش محیط زندگی اجتماعی »[۱۴]
با توجه به خصوصیات و ویژگیهای کودکان دبستانی لازم و ضروری می کند که نسبت به این خصلتهای کودکان تفکر و تعمق بیشتری داشته باشیم تا موجب خشکاندن این سرچشمههای جوشان و متبلور شخصیت نشویم زیرا تقریباٌتمام الگوهای شخصیتی، بروز استعدادها و خلاقیتها درای مرحله از زندگی شکل میگیرند و پایه ریزی میشوند. بنابراین مربیان و معلمین دوره ابتدایی لازم است این ویژگیها را خوب شناخته و درک نمایند تا از موقعیتهای سنی دانش آموزان که بهترین دوران در امر آموزش و تربیت است به نحو احسن استفاده نمایند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در اینجاست که نقش اردوها روشن و هویدا میشود زیرا در قالب برگزاری اردوها است که این فرصتها ایجاد میشود مثلاٌیکی از اهداف و برنامهریزیهای اردو مسئولیت دادن به دانش اموزان در اردو میباشد تا دانش آموز خود را واقعاٌ در میان گروه احساس میکند و استقلال و شخصیت را حتی با کوچک ترین کارها بیابد از جمله پهن کردن سفره، چیدن غذا، جمع کردن آن و. .. میتواند جزء مسئولیتهای دانش آموزان باشد که این خود میتواند باعث رابطهای محکم و دوستانه با مربی گردد.
در نتیجه اردوها علاوه بر ارزشهای وجودی موجود در فعالیتهای آموزشی اردو رفتن برای زندگی گروهی، تجربهای بی نظیر است کودک در اردو می آموزد که چگونه از فشارهای روحی رها شود و خود را سرگرم سازد کار خود را با دیگران هماهنگ کند، مهارتها و علایق بیشتری را بدست آورد ابتکار و خلاقیت را در خود پرورش دهد و شناخت و آگاهی خود را نسبت به دنیایی که در آن زندگی میکند وسعت بخشد. با اردو رفتن کودک و نوجوان مهارت و علایق خاصی را بدست میآورد و نیز درک وی فزونی مییابد و سبب پربار شدن زندگی وی میشود.
کودکان نونهالانی هستند که زمینه اش شناختها هستن و ریشه اش اعتقادها و بهارش بحرانها و حادثهها و گرفتاریها و اینجاست که مربی باید زمینه را برای شناخت دانش آموزان دراردوها برقرار کند. هنگامیکه زمینهها غنی باشند و سرشار و ریشهها محکم بودند و زنده در هر بهاری این درخت شکوفه میدهدو و بار میآورد و حتی هیچ آفتی نمیبیند چون آفتها از کمبود تغذیه و فقر زمینهها مایه میگیرند.
پرورش خلاقیت از طریق بازی در اردوها
در سالهای اخیر مطالب و نظریههای بسیار گوناگونی در باره ارزش واهداف بازی نوشته شده است. مقاصد بیانی این نوشتهها بر حسب زمینه و نگرش افراد ارائه دهنده این نظریهها متفاوتند. بسیای از افرادی که با کودکان کار میکنند بر این عقیده اند که بازی برای کودکان کاری بسیار جدی تلقی میگردد و فرصتهای بازی آزاد برای رشد و سلامت آنان بسیار حیاتی است با این حال در برنامههایی که بیشتر بر سازمان یافتگی و راه های شخص برای پرورش قوای ذهنی تأکید میگردد، متأسفانه ارزش بازی مورد غفلت و یا کم توجهی قرار میگیرد به هر حال امروزه بسیار روشن است که بازی یک فعالیت لذت بخش و جذاب درونی است. فعالیتی است که به سرزندگی و شادابی لحظهای در کودکان می انجامد و میتواند امری خود به خودی و خاص کودک باشد. با دیدی این چنین در مورد بازی پی میبریم که معمولاٌ نظریات سطحی نگرانه در خصوص بازی از جانب افراد کار محور و معتقد به کار محوری پدید آمده که بازی را عاری از ارزش میدانند.
بازی مقاصد گوناگونی دارد که این مقاصد میتوانند به عنوان دلایلی جهت دفاع و تشریح ارزش بازیها و خصوصیات آن از جانب معلمان و مربیان در مقابل افرادی که هنوز به بازی به عنوان امری سطحی و مشغول کننده و یا وقت گیر می نگرند مورد استفاده قرار گیرند.
از جمله این مقاصد میتوان موارد زیر را نام برد :
بازی باعث پرورش جسمی میشود.
بازی باعث رشد هوش میگردد.
بازی به بالا بردن رشد اجتماعی کمک میکند.
بازی برای کودک شامل ارزشهای عاطفی غنی میباشد.
بازی جنبههای خلاق شخصیت کودک را پرورش میدهد.
بازی جنبههای خلاق شخصیت کودک را پرورش میدهد.
بازی که از درون کودک نشأت میگیرد بیان کننده پاسخ شخصی و اصیل و واقعی او به محیطش میباشد. زیرا بازی فعالیتی بیان کننده است که قابلیت و قدرتهای تخیلی کودک را به منصه ظهور میرساند. از آنجا که بازیهای تخیلی از تنوع و تازگی برخوردارند جهات خلاق این فعالیت به سهولت قابل ملاحظه است و علاوه بر این اینگونه بازیها خزانه پاسخهای کودک را نیز افزایش میدهد از طرفی میدانیم که تفکر واگرا دارای خصوصیتی چون توانائی تولید بیش از یک پاسخ مشخص است و بازی نیز فرصتهایی را برای کودک فراهم میآورد تا به راه های مختلفی نسبت به موقعیتها ی مشابه پاسخ دهد.
معلم باید زمینههای غنی و تجارب واقعی زندگی را جهت رشد بازیهای خلاق برای کودکان فراهم آورد.
اساس تجربیات واقعی کودکان در بازیها شکل میگیرد. هر چه زمینه تجربی آنها قوی تر و غنی تر باشد، به همان نسبت بازیهایشان متنوع تر خواهد شد گردشهای علمیشرکت در مراسم و جشنها و تجربه شرکت در گروه های مختلف و فعالیتهای علمی و اردوها به پربار شدن تجربیات کودکان می انجامد ودرعین حال زمینههای خلاق را برای بازیهای کودکان فراهم میآورد. به علاوه به نظر میرسد بازی نقش همانگ کننده و انجام دهنده چنین تجاربی را ایفا میکند. » [۱۵]
این حقیقت برهمگان روشن است که وقتی جسم انسان سالم باشد و دستگاه های بدن او به خوبی کار میکنند شخص در اثر سلامت و نشاط از مواهب زندگی بیشتر استفاده کرده عمرش طولانی تر میشود و از نعمت حیات در جهت اهداف عالیه آن بهتر میتواند بهره مند شود. چون تعالیم عالیه اسلام برای انسان ارزش والایی قائل است و او را موجودی شریف میشمارد لذا سفارشات زیادی در مورد ورزش و بازی نقل شده است در برخی از روایات نیز صریحاٌ تعلیم شنا به عنوان یکی از حقوق فرزندان بر پدران معرفی شده است و رسول اکرم (ص) می فرماید یک انسان با ایمان و نیرومند از یک انسان مؤمن و ضعیف بهتر و محبوب تر است به فعالیتهایی که کودک با جنب و جوش و تحرک از روی رغبت انجام میدهد بازی گفته میشود. در چنین شرایطی فشار و تحمیل اراده بر روی کودک وجود ندارد. بازی برای کودک دارای فوائد متعددی است ولی متأسفانه بسیاری از معلمان و حتی والدین بازی را نوعی اتلاق وقت به حساب می آورند و دلشان می خواهد که کودکان هر چه زودتر از بازی دست بکشند و درس بخوانند یا به کار سودمند بپردازند در حالیکه بازی عاملی مهم برای سلامت و رشد بدن دانش آموز است کودک عاشق بازی و تفریح است و شاید بدترین محرومیت آن باشد که او را از بازی و جست و خیز محروم سازیم بنابراین فعالیتهای اردویی برای دانش آموزان امری حیاتی است زیرا در اردوها انواع بازیها صورت میگیرد که منجر به شکوفایی خلاقیتها و ذوق هنری در دانش آموزان میشود.
اهمیت و فوائد بازی
اهمیت و فوائد بازی را به بیان دکتر مظلومی خاتمه بخش بررسی اجمالی بازی قرار میدهیم :
بازی بچهها
– در ابتدا آشنایی با محیط است – سپس تجربه برای به کارگیری کاربردها است.
– و بعد فرهنگ پذیری است – و بالاخره همه تعلیم است و همه تربیت
پس بازیها در فرزند همه درس اند و بسیار مهم، در حالیکه برای بزرگها تنها واسطه رفع خستگی توانند بود.
رشد و تکامل شخصیت مطلوب
منظور از شخصیت مطلوب یا سالم در فرهنگ روان شناسی این است که فرد از هر لحاظ نضج یافته باشد و چنین فردی را میتوان از ویژگیهای زیر تشخیص داد :
میتواند مستقل باشد و روی پای خود بایستد.
به خویشتن همچون یک شخص ارزش میدهد.
میکوشد با واقعیت روبرو شود واز واقعیتهای زندگی بیشتر آگاهی یابد.
از امنیت خاطر، اعتماد به نفس، شجاعت و شهامت برخوردار است.
میتواند عواطفش را با خوشی و آرامیبیان نماید و در حالت هیجانی افراطی نیست.
بین افکار و اعمالش هماهنگی وجود دارد.
ارزشها را به روشنی در مییابد.