پایان نامه -تحقیق-مقاله | قسمت 11 – 1
-
- هابر و استاندیگ[۱۶۲] (۱۹۷۰ ) نشان دادند که مدت زمان ذخیرهی اطلاعات در حافظه ی بینایی تا حدود ۱۰۰ میلی ثانیه است.
-
- اگزلی (۲۰۰۲) در پژوهشی به بررسی رابطه بین حافظه بینایی و خطاهای بینایی در هجی کردن بین دو گروه با حافظه کوتاهمدت معمولی و وضعیت پرداخت. نتایج نشان داد که ضعف حافظه کوتاه مدت بینایی به خطاهای نوشتن حروف مرتبط می شود. هم چنین گروهی که حافظه کوتاه مدت بینایی ضعیفی داشتند در سایر مقیاسهای پردازش بینایی نیز ضعیفتر عمل میکردند.
-
- ولف و ایوانز (۲۰۱۰ ) در پژوهشی با عنوان « حافظه ی بینایی تا حدودی تحت کنترل ارادی است» نشان دادند که در اکثر حالتها فرد کنترل محدودی بر روی اقلامی که وارد حافظه بینایی میشوند، دارد.
-
-
- جیانگ، انگ و همکاران[۱۶۳] (۲۰۰۵ ). در پژوهشی با عنوان« حافظه کوتاه مدت بینایی برای محرکهای بینایی ساده و پیچیده» نشان دادند که زمانی که محدودیتهای رمزگردانی به حداقل میرسند، پیچیدگی ادراکی تحت تأثیر قرار میگیرد. اما ظرفیت حافظه کوتاه مدت بینایی را تعیین نمیکند.
-
-
- گلدشتاین و گلدشتاین (۱۹۹۸) نشان دادند که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کمبود توجه بدون درمان، در حافظه ی کوتاه مدت بینایی عملکرد ضعیفی دارد و این در حالی است که با مصرف داروی ریتالین میتوان عملکرد آنها را در آزمون کوتاهمدت حافظه بینایی تا حد کودکان عادی بهبود بخشید.
-
- در تحقیق باتنر و لانگ فلت[۱۶۴] ( ۱۹۹۱) حافظه کوتاهمدت بینایی کودکان و نوجوانان عادی و ناشنوا را مقایسه کردند. آنها دریافتند که وقتی سوالات به صورت بصری و غیر کلامی باشد و به طور همزمان اجرا شود تفاوت معناداری از لحاظ حافظه بینایی کوتاهمدت بین افراد عادی و ناشنوا وجود ندارد، اما وقتی سوال به صورت زنجیرهای منعکس شد افراد ناشنوا پیشرفت پایین تری از خود نشان دادند.
-
- هائو و گائو[۱۶۵](۲۰۰۴) در پژوهشی به مقایسه حافظه حسی و حافظه کوتاه مدت بینایی در بین افراد جوان و مسن پرداختند. نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد حافظه حسی به خصوص حافظه بینایی در افراد جوان ضعیف تر از افراد مسن میباشد. اما افراد جوان دارای عملکرد بهتری در حافظه کوتاه مدت بینایی هستند.
-
- ولاکس و کاراپیتساس (۲۰۰۳) در پژوهشی با عنوان « نقص حافظه بینایی در کودکان ۶/۶ تا ۵/۱۲ ساله مبتلا به اختلال نوشتن » به این نتیجه رسیدند که این کودکان از مشکلات شناختی که تحت تأثیر حافظه بینایی است رنج میبرند.
-
- بارنت، ماروف و همکاران[۱۶۶] (۲۰۰۵) نمونه بزرگی از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کمبود توجه شامل ۶۲ کودک شامل دارو و ۵۸ کودک تحت درمان دارویی را در مقایسه با ۳۹ کودک بهنجار همسان از نظر سن و جنس مورد مطالعه قرار دادند. در این مطالعه هر دو گروه مبتلا به بیش فعالی- کمبود توجه نقص حافظه بینایی داشتند.
-
- گرافورد و دوی[۱۶۷] (۲۰۰۸) نیز نشان دادند که نقص در مهارت های حافظه ی بینایی، یکی از مشکلات کودکان مبتلا به بیش فعالی، کمبود توجه میباشد.
-
- میراندا و مارکوس[۱۶۸] (۲۰۱۲) در پژوهشی نشان دادند که افراد دارای ۶۰ سال و بالاتر و تحصیلات از ۸ سال کمتر دچار نقص در عملکرد حافظه بینایی هستند. در واقع عامل سن و تحصیلات بر روی عملکرد حافظه بینایی افراد تأثیر می گذارد.
-
- چن و همکاران (۲۰۱۲) در پژوهشی به بررسی عملکرد حافظه در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی پرداختند. بدین منظور ۳۰ کودک ( ۱۵ دختر، ۱۵ پسر ) مبتلا و ۳۰ کودک (۱۵ دختر، ۱۵ پسر ) غیر مبتلا را مورد آزمون قرار دادند. نتایج پژوهش نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی به طور قابل توجهی دچار نقص در حوزه حافظه بینایی هستند.
-
- کیلولا، وتر و همکاران (۲۰۱۰) در پژوهشی با عنوان « اثر خودآگاهی شناختی بر بهبود حافظه بینایی در افراد مبتلا به وسواس جبری » پرداختند نتایج تحقیق نشان داد که افراد مبتلا به اختلال وسواس در مقایسه با افراد، دچار نقایصی در خودآگاهی هستند و با آموزش درمانهای شناختی به افراد میتوان خودآگاهی آنها و در نهایت عملکرد حافظه بینایی را بهبود بخشید.
-
- کاون، نانسی اس و همکاران (۲۰۱۲) در پژوهشی با عنوان « پردازش احساسات ناکارآمد ممکن است کمبود حافظه بینایی را در الکسی تایمی توضیح دهد » نشان دادند که افرادی که دچار الکسی تایمی زیاد بودند، نسبت به گروهی که دچار الکسی تایمی کم بودند، نقص در حافظه کوتاه مدت بینایی را نشان داده اند.
-
- داگلاسیز (۲۰۰۸) نیز طی تحقیقی عملکرد حافظه دیداری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کمبود توجه را مورد بررسی قرار داده و نشان داد که این کودکان در یادآوری آزمون های مورد نظر ضعیف بوده اند.
-
- اسپنسر و اسپنسر (۲۰۱۲) در پژوهشی به بررسی عملکرد حافظه بینایی در افرادی که دچار ضایعه در لوب تمپورال شده بودند، پرداختند. نتایج پژوهش نشان داد که افراد دارای نقص در لوب تمپورال دچار نقایصی در عملکرد حافظه بینایی بودند.
-
- مک لاتچی ( ۱۹۸۷) در پژوهشی گزارش کرد که بوکسرهای آماتور دچار نقص در نواحی چون حافظه بینایی، حافظه کلامی و توجه میباشند.
-
- کوهن و همکاران (۲۰۱۱) در پژوهشی به مقایسه حافظه بینایی و شنوایی در موسیقیدانان و غیر موسیقیدانان پرداختند. بدین منظور ۱۰ نفر (۵ موسیقیدان، ۵ غیر موسیقیدان) مورد آزمون قرار گرفتند و این افراد را در معرض کلیپهای بینایی ( جهت سنجش حافظه بینایی) و کلیپهای صوتی ( جهت سنجش حافظه شنوایی ) قرار دادند. نتایج پژوهش نشان داد که بین حافظه بینایی دو گروه تفاوت معنا داری وجود ندارد اما موسیقیدانان در حافظه شنیداری عملکرد بهتری را نشان دادند.
-
- نیترینی، بروکی و همکاران[۱۶۹] (۲۰۰۸) در پژوهشی به بررسی تأثیر سن، جنس و سطح تحصیلات بر عملکرد شناختی افراد در آزمون ( BCB- EDU ) پرداختند. در این مطالعه ۲۳۵ نفر ( ۲۰۷ زن، ۱۱۸ مرد ) با یک محدوده سنی ( ۸۱-۱۹) و سطح تحصیلات معین، مورد بررسی قرار گرفتند. یافته اصلی این مطالعه تأیید داشت که هم سطح سواد و هم عامل سن روی عملکرد شناختی ( حتی تست های ساده ی آزمون BCB-EDU ) تأثیر داشته است. سن بر عملکرد در حافظه ضمنی، حافظه فوری، یادگیری و بازیابی تصاویر تأثیر داشته است به طور کلی نتایج نشان داد که سن و میزان تحصیلات همبستگی معنی داری با عملکرد تستهای مربوط به حافظه دارد، اگرچه میزان نفوذ آنها با توجه به ماهیت آزمون حافظه متفاوت است و مردان دارای عملکرد بهتر در حافظه ی بینایی هستند.
-
- دنیس[۱۷۰] (۲۰۰۴) در پژوهشی به بررسی علوم عصب شناختی مرتبط با پیری پرداخت. نتایج پژوهش نشان داد که اگر چه بسیاری از فعالیت های شناختی با افزایش سن کاهش مییابد، اما عملکرد حافظهکاری و حافظه بلند مدت ممکن است به شکل متناقضی با افزایش سن، بهبود یابد.