این درخواست به صورت آنلاین در کارتابل مدیر اجرایی منطقه مربوطه قرار می گیرد. پس از بررسی مقدماتی مدیر اجرایی منطقه حکم انجام کار به مامور بازدید را صادر می کند(امیری، ۱۳۸۷).
مامور بازدید پس از حضور در محل وقوع مشکل و تشخیص و بررسی ابعاد مسئله، نظر کارشناسی خود را تحت یکی از ۴ عنوان ذیل اعلام می دارد:
-
- درخواست تکراری بوده و در گذشته انجام شده است.
-
- درخواست تکراری بوده و در دست اقدام می باشد.
-
- برابر با نظر کارشناسی نیاز به اقدام درخواست نمی باشد.
-
- درخواست قابل انجام است.
در صورت گزارش مامور بازدید مبنی بر یکی از موارد ۱ تا ۳ حکم کار مستقیماً به شهردار ناحیه تحویل داده می شود. ولی در صورتی که نظر کارشناسی، درخواست شهروند را مبنی بر قابل انجام بودن تقاضا تایید کند درخواست انجام کار به عامل اجرایی منطقه یا پیمانکار مربوطه ارجاع داده می شود(امیری، ۱۳۸۷).
پس از اجرای حکم، کار توسط عامل اجرایی و عملیاتی شهرداری و تکمیل گزارش کار، حکم کار به شهردار ناحیه تحویل می شود.
شهردار ناحیه توسط عوامل بررسی و کنترل، از کار انجام گرفته بازدید و نحوه انجام را بررسی و با گزارش کار تکمیل شده توسط عوامل اجرایی مسئول مقایسه می کنند؛ در این مرحله در صورت عدم پذیرش گزارش کار، درخواست مجددا برای صدور حکم کار ارجاع داده می شود و در صورت تایید کار، با ثبت تاییدیه مربوطه پرونده به کارتابل الکترونیکی ناظر عالی منطقه ارجاع داده می شود(امیری، ۱۳۸۷).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ناظر سازمان با بررسی مجدد نحوه ی انجام کار صورت گرفته توسط مجموعه عوامل شهرداری در صورت عدم تایید کار، مجدداً درخواست را به کارتابل الکترونیک مدیر اجرایی جهت صدور حکم جدید کار و بازدید مامور تشخیص ارجاع و در صورت تایید کار، پس از ثبت تاییدیه، پرونده الکترونیکی تکمیل شده، به کارتابل مربوط به بخش بازخورد ارجاع داده می شود(امیری، ۱۳۸۷).
در این مرحله پس از ثبت و بایگانی پرونده، تمامی فعالیت های صورت گرفته و نتیجه کار توسط بخش بازخورد چه از طریق تماس تلفنی یا از طریق پیام کوتاه یا ارسال از طریق پست الکترونیک به اطلاع شهروندان می رسد تا از کم و کیف مراحل اجرایی تقاضای خود و نتیجه حاصله باخبر شوند(امیری، ۱۳۸۷).
پس از مرحله ی بازخورد، تمامی پرونده های ثبت شده به واحد تجزیه و تحلیل اطلاعات ارجاع داده می شود تا کارشناسان و متخصصین شهرداری با تجزیه و تحلیل نوع تقاضای شهروندان و هم چنین نحوه ی انجام کار به بررسی میزان و فوریت نیاز شهروندان در سطح ناحیه و مطقه محل زندگی و هم چنین نیاز کلی مردم در سطح شهر بپردازند تا مسائل بحرانی را در سطح کلی شهر و حتی منطقه شناسایی و نسبت به رفع معضل موجود برنامه ریزی کنند(امیری، ۱۳۸۷).
ماموریت های مرکز سامانه مدیریت شهری ۱۳۷
-
- ایجاد پل ارتباطی بین شهرداری و شهروندان.
-
- هماهنگی و هدایت توان اجرایی برای رفع سریع و فوری مشکلات ملموس در سطح شهر با بهره گیری از کلیه تجهیزات و امکانات به پیام های شهروندان.
-
- ایجاد زمینه جلب مشارکت عمومی شهروندان و ارکنان مرکز سامانه با تبلیعات، اطلاع رسانی و آموزش همگانی برای اعتلا و ارتقای ابعاد زندگی شهری در تهران.
-
- دریافت درخواست های شهروندان و پاسخگویی و ارائه خدمات به صورت شبانه روزی و بدون وفقه.
-
- بهره گیری از درخواست های ثبت شده مردمی در سامانه ۱۳۷ و تحلیل داده های آماری به منظور برنامه ریزی دقیق در جهت رفع معضلات شهری و بهبود روش های موجود در ماموریت های محوله(http://137.tehran.ir).
رویکردهای اجرایی مرکز سامانه مدیریت شهری ۱۳۷
-
- پیگیری کلیه فعایت ها و ماموریت ها با توجه به تلاش علمی وجهادی.
-
- بهره گیری درست از سرمایه های انسانی و اجتماعی.
-
- نهادینه کردن فرهنگ شهروند مداری.
-
- توجه به اطلاع رسانی، آموزش همگانی و مشارکت به عنوان سه رکن اساسی جلب مشارکت مردم.
-
- بهره گیری موثر از دانش روز فن آوری اطلاعات(http://137.tehran.ir).
چشم انداز مرکز سامانه مدیریت شهری ۱۳۷
-
- معماری صحیح در جهت دریافت و رسیدگی به کلیه نیازمندی های شهروندان در حوزه مدیریت شهری از طریق بارگذاری پیام های مرتبط با واحدهای اجرایی.
-
- استقرار نظام جامع جذب و سازماندهی منابع نیزوی انسانی درمرکز.
-
- تجهیز امکانات ستادی و نیز پیگیری تجهیز امکانات عملیاتی صف به ابزارهای نوین علمی روز با هدف ارتقای سرعت، صحت و کیفیت در نحوه دریافت و اجرای پیام و با رویکرد کاهش هزینه ها و صرفه جویی و شفافیت در اقلام و کالاهای مصرفی.
-
- تلاش به منظور استقرار سیستم واحد مدیریت شهری با محوریت مرکز ۱۳۷، استقرار سیستم های استاندارد کیفیت خدمات، تحقق مدل های عملیاتی مدیریت ارتباط با شهروندان به عنوان اصلی ترین مشتریان شهرداری، استفاده و بهره گیری از سیستم های اطلاعات جغرافیایی و موقعیت یاب از طریق آخرین دستاوردهای ناشی از فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی.
-
- تولید محتو و فرهنگ سازی جهت آشنایی و نزدیکی هرچه بیشتر شهروندان جهت استفاده از خدمات این مرکز برای مشارکت در مدیریت شهر.
-
- پیگیری عملیاتی و میدانی، نظارت دقیق بر اجرا و صحت عمل، بازرسی هوشمندانه جهت پاسخ گویی صحیح و موثر. (http://137.tehran.ir)
ساختار سازمانی سامانه مدیریت شهری ۱۳۷
شکل ۲-۲ساختار سازمانی سامانه مدیریت شهری سامانه ۱۳۷-ماخذ: مرکز مدیریت سامانه ۱۳۷
مدل مفهومی تحقیق
یکی از ابعاد توسعه ی مدیریت شهری به کارگیری فن آوری های نوین اطلاعاتی می باشد. همان طور که بیان شد، شهرداری تهران در اقدامی ابتکاری با به کار گیری این فن آوری و به منظور جلب مشارکت مردم در اداره ی امور شهر، اقدام به راه اندازی مرکز مدیریت شهری سامانه ۱۳۷ نموده است. از طرف دیگر با گذشت بیش از ۶ سال از راه اندازی این مرکز، بانک اطلاعاتی سامانه ۱۳۷ حاوی داده های ارزشمندی در زمینه ی مسائل شهری می باشد، که با انجام داده کاوی بر روی این داده ها می توان به کشف دانش پنهان میان آن پرداخت و مدیران شهری را در ارائه ی مطلوب خدمات شهری به شهروندان یاری رساند.
افزایش مشارکت مردمی
به کارگیری فن آوری های نوین اطلاعاتی
خوشه بندی
طبقه بندی
پیش بینی
قوانین وابستگی
تسهیل در امر تصمیم سازی
تخصیص بهینه منابع
آمادگی بیشتر در مقابل معضلات شهری
شکل۲-۳ مدل مفهومی تحقیق