PR : نرخ تولید
n : اندازه نمونه
: زمان نمونه گیری
: خطای نوع اول
h : فاصله زمانی بین نمونه گیری
۳-۱-۴- توصیف مدل
اگر رخ دهد، ماشین بلافاصله متوقف می شود. عملیات اصلاحی برای تعمیر ماشین اعمال میشوند. بنابراین، هزینه نگهداری و تعمیرات اصلاحی ()، شامل هزینه زمان بیکاری، هزینه تعمیر و بازگرداندن ماشین به حالت اول، میباشد. تاثیرات تابعی از ماشین و افزایش سطح برگشت محصول میباشد. به عبارت دیگر، بر نرخ بازگشت فرایند، تاثیر می گذارد. فرض شده است که هر موقع که نمایان شد، فرایند بلافاصله متوقف شود و عملیات اصلاحی برای تعمیر و بازگرداندن فرایند به شرایط نرمال، اعمال شود. علاوه بر وجود خطاها به دلیل ، فرایند ممکن است به دلایل خارجی (E) مثل تاثیرات محیطی، اشتباهات عملگرها، به کار گیری اشتباهی ابزار و … تنزل کند. فرایند به حالت خارج از کنترل بر میگردد اگر یک اتفاق خارجی (E) نمایان شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
پیدا کردن یا دلیل خارجی (E) توسط پایش فرایند حاصل می شود. در این کار یک مکانیسم نمودار کنترل، برای پایش فرایند، در نظر گرفته شده است. فرض شود پارامترهای طراحی نمودار کنترل، اندازه نمونه (n)، فاصله زمانی نمونه گیری (h)، ضریب (k) جهت تعیین فاصله بین خط مرکزی حد کنترل وجود داشته باشند. بنابراین هزینه کل نقص فرایند به دلیل و E، یعنی [، شامل هزینه بیکاری ماشین، هزینه برگشت محصول به دلیل انتقال فرایند، هزینه تعمیر، هزینه نمونه گیری و بازرسی و هزینه انحراف از مقدارهای مورد هدف برای CTQ باشد.
علاوه بر فعالیت اصلاحی، ماشین دستخوش نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه برای حداقل کردن زمان های بیکاری غیره منتظره می شود. در این پایان نامه نگهداری و تعمیرات ناقص در نظر گرفته شده است. یعنی بعد از عملیات تعمیر پیشگیرانه، تجهیزات حالتی بین حالت خوب اولیه و حالت قبل از تعمیر دست مییابند. تعداد نقص ها بعد از PM کاهش مییابد. یعنی هر دو نقص و کاهش پیدا می کنند. کاهش در باعث کاهش هزینه های کیفیت مربوط به عملیات در حالت خارج از کنترل می شود. هر چند نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، مقداری از منابع و زمان را مصرف می کند که می تواند صرف تولید شود. هزینه PM، شامل هزینه بیکاری فرایند و هزینه فعالیت های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه می شود.
۳-۲- بخش دوم: فرمول بندی مدل های هزینه
۳-۲-۱- مدل بهینه سازی
مسئله مورد بحث در این پایان نامه، تعیین مقادیر بهینه متغیرهای تصمیم (n,h,k,) میباشد به طوریکه هزینه کل را در واحد زمان () حداقل کند. باید توجه داشت که عمر تجهیزات بعد از یک نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه بر حسب عامل ترمیم و بازگشت مجدد، کاهش مییابد. هزینه کل در واحد زمان نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و سیاست نمودار کنترل () ، نسبت جمع هزینه کل کنترل کیفیت [) (، هزینه کل نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ( و هزینه کل خرابی ماشین ()، به زمان ارزیابی، میباشد. هزینه بوجود آمده بدلیل ، شامل هزینه کنترل کیفیت فرایند میباشد. بنابراین هزینه کل در واحد زمان برای مدل یکپارچه شده به صورت زیر میباشد:
=) ۱-۳
که=f(n,h,k,) و زمان برنامه ریزی شده و ارزیابی شده با توجه به تحلیل آنچه که قرار است انجام شود، میباشد. بنابراین مسئله بهینه سازی را میتوان بصورت زیر فرمول بندی کرد:
Minimise
Subject to
n,h,k,0
که و مقادیر حدود بالا و پایین متغیر های تصمیم میباشند. در ادامه سه تابع هزینه تابع هدف را تشریح خواهیم کرد. مدل های هزینه مورد انتظار برای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و نگهداری و تعمیرات اصلاحی به دلیل و هزینه نقص فرایند به دلیل و همچنین به دلایل خارجی را برای زمان ارزیابی داده شده محاسبه میشوند.
۳-۲-۲- مدل هزینه برای نگهداری و تعمیرات اصلاحی به دلیل ()
برای تخمین زدن هزینه نگهداری و تعمیرات اصلاحی به دلیل و نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، تحلیلگر باید اطلاعات زیر را داشته باشد:
-
- مقدار زمانی که تجهیزات برای عملیات CM/PM نیاز دارند. این مقدار می تواند شامل زمان انجام نگهداری و تعمیرات و همچنین تاخیرهای منطقی باشد. یعنی منتظر ماندن برای نیروی کار، موادمورد نیاز و …
-
- هزینه CM/PM شامل زمان از کار افتادن ماشین، نیروی کار، مواد مورد نیاز و دیگر هزینه ها.
-
- احتمال اینکه تجهیزات به دلیل حالت خرابی بخصوصی خراب خواهند شد.
برای هزینه نگهداری و تعمیرات اصلاحی باید عامل های زیر را داشته باشیم:
-
- میانگین زمان لازم برای نگهداری و تعمیرات اصلاحی :
-
- نرخ تولید سیستم :PR
-
- هزینه متوقف شدن تولید در هنگام انجام عملیات نگهداری و تعمیرات اصلاحی :
-
- هزینه نیروی کار انجام دهنده عملیات نگهداری و تعمیرات اصلاحی : LC
-
- هزینه ثابت عملیات نگهداری و تعمیرات اصلاحی :
-
- احتمال رخ دادن خرابی حالت اول :
-
- میانگین تعداد خرابی ها :
هزینه نگهداری و تعمیرات اصلاحی به دلیل به شکل زیر محاسبه شده است:
= {. +} 2-3
که در آن {. +} هزینه از کار افتادن ماشین به دلیل نگهداری و تعمیرات اصلاحی میباشد.
در معادله ۳-۲ متغیر میباشد که تابعی از آن میباشد و در آن نهفته است که در ادامه به این رابطه پرداخته شده است.
۳-۲-۳- مدل هزینه جهت نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ()
برای به دست آوردن مدل هزینه برای نگهداری
و تعمیرات پیشگیرانه باید موارد زیر مد نظر قرار گیرد:
-
- میانگین زمان لازم برای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه :
-
- نرخ تولید سیستم :PR
-
- هزینه متوقف شدن تولید در هنگام انجام عملیات نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه :
-
- هزینه نیروی کار انجام دهنده عملیات نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه : LC
-
- هزینه ثابت عملیات نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه :
-
- احتمال رخ دادن خرابی حالت دوم :
-
- زمان دوره ارزیابی شده کل :
هزینه کل مورد انتظار عملیات نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، بصورت زیر خواهد بود:
= {. +} 3-3
که {. +} هزینه از کار افتادن ماشین به دلیل نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه میباشد و = ، تعداد نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه میباشد که به سمت عدد صحیح کوچکتر گرد می شود.