۲- ۲۰- مدل تحلیلی پژوهش
ناسازگاری(تعارض)
مؤلفه
شاخص
متغیرها ی تعدیل گر
متغیر وابسته
مفهوم
صمیمیت
واکنش
متغیر های مستقل
روابط بین فردی
استرس زندگی دانشجویی
ناکامی ها
تعارض ها
فشار ها
تغییرات
قیود شخصی
علائم فیزیولوژیک
جنسیت
مقطع تحصیلی
وضعیت تاهل
وضعیت تأهل
هیجانات
رفتارها
ارزیابی شناختی
های جسمانی نشانه
اضطراب
افسردگی
سلامت روان
بدکارکردی اجتماعی
فصل سوم:
روش تحقیق
مقدمه
برخی را عقیده بر این است که علم همان روش است. در هر حال می توان به خوبی پذیرفت که هیچ علمی فاقد روش نیست و دستاورد های هرتحقیق علمی به همان نسبت حائز اهمیت اند که با روش هایی درست اخذ شده باشند. در واقع چهارچوب اصلی هر پژوهش بر پایه روش آن بنا می شود. اینکه محقق نحوه کار خود را چگونه تنظیم کند که با کمترین موانع و مشکلات و از طرف دیگر بیشترین سودآوری را در جمع آوری اطلاعات داشته باشد، و نیز تا حد امکان در وقت خود صرفه جویی کند، همگی از اصول مورد نیاز در روش تحقیق میباشند.
فصل حاضر به نحوه انجام پژوهش و چگونگی جمع آوری اطلاعات، روایی و پایایی ابزار سنجش، جامعه آماری، حجم نمونه، روش نمونه گیری و تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته است.
۳- ۱- روش اجرای تحقیق
این پژوهش، به روش توصیفی از نوع علی مقایسه ای انجام گرفته است ، چون پژوهشگر به دنبال مشخص کردن تاثیر روابط بین فردی و استرس زندگی دانشجویی بر سلامت روان میباشد . در مطالعات علی مقایسه ای ، متغیر مستقل یا علت ، دستکاری نمی شود زیرا قبلاً اتفاق افتاده است . متغیر مستقل در مطالعات تطبیقی ، متغیر هایی هستند که نمی توان آن را دستکاری کرد . در این نوع تحقیق گروه ها بر حسب یک متغیر وابسته با هم مقایسه میشوند . این گروه ها قبل از اینکه مطالعه آغاز شود از لحاظ یک متغیر با هم تفاوت دارند ، در هر حالت تفاوت بین گروه ها ( متغیر مستقل ) نباید و نمی تواند توسط محقق تعیین ( کنترل ) شود ( خاکی ، ۱۳۸۷ ) .
۳- ۲- جامعه آماری
جامعه ی آماری در این پژوهش، کلیه دانشجویان ساکن در خوابگاه های مستقر در دانشگاه شهید باهنر کرمان میباشند ، که با توجه به آمار به دست آمده از امور خوابگاه های دانشگاه شهید باهنر ، در مجموع ۳۸۴۴ نفر دانشجوی مجرد و متأهل در خوابگاه های مجردی و متأهلی مستقر در دانشگاه ، اسکان دارند که جزئیات این تعداد در جدول ذیل ، ذکر شده است .
۲۰۰۸ نفر
دختر مجرد
۱۷۴۰ نفر
پسر مجرد
۹۶ زوج
زوج متأهل
۳- ۳- نمونه و روش نمونه گیری
نمونه بخشی از جامعه است که معرف و نماینده آن باشد و محقق در انتخاب هر گروه نمونه مایل است ، بخشی از جامعه را به منظور پژوهش برگزیند ، که همه ویژگی های جامعه را که از لحاظ پژوهش مهم است ، به تناسب دارا باشد (هومن ، ۱۳۷۳ ) . در این پژوهش با توجه به نوع خوابگاه ها از لحاظ وضعیت تأهل ، که شامل خوابگاه های مجردین و متأهلین میباشد ، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد و حجم نمونه برای هر طبقه بر اساس جنسیت و وضعیت تأهل متناسب با حجم جامعه تعیین شد .
n = =350 d= 0/05 , 1/96 , N= 3844
۳- ۴- انواع متغیر ها
متغیر مستقل: استرس زندگی دانشجویی ، روابط بین فردی
متغیر وابسته : سلامت روان
متغیر تعدیل گر:جنسیت ، وضعیت تاهل ، مقطع تحصیلی
۳- ۵- داده های مورد نیاز
داده های مورد نیاز از طریق پاسخ دانشجویان متاهل و مجرد ( دختر ، پسر ) ساکن در خوابگاه های مستقر در دانشگاه شهید باهنر به وسیله پرسشنامه های روابط بین فردی ، استرس زندگی دانشجویی (SSI ) و سلامت روان ( GHQ-28 ) به دست آمده است .
۳- ۶- شیوه گرد آوری داده ها
برای جمع آوری اطّلاعات ، پس از گرفتن آمار و مجوز لازم از امور خوابگاه های دانشگاه شهید باهنر کرمان ، به مدت سه شب و در زمان استراحت دانشجویان به خوابگاه های مجردین ( دختر و پسر ) و متاهلین مستقر در دانشگاه شهید باهنر مراجعه شد و با در اختیار قرار دادن زمان مناسب و کافی ،پرسش نامه های مذبور را به طور همزمان و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ( با تخصیص مناسب هر خوابگاه ) در اختیار دانشجویان ساکن قرار داده شد و از آنجا که هیچ اجباری برای پر کردن پرسشنامهها وجود نداشت ، هر فرد داوطلبانه پرسش نامه پر کردهاست . ۳۸۰ پرسشنامه در بین دانشجویان پخش شد که از این تعداد، ۳۰ پرسشنامه به دلایلی همچون ناقص پر کردن و عدم تحویل به محقق کنار گذاشته شد.
۳- ۷- ابزار گرد آوری داده ها
۳-۷- ۱- پرسشنامه ی سلامت عمومی۲۸ سوالی(GHQ -28) [۹۲]
پرسشنامه ی سلامت عمومی، شناخته شده ترین ابزار غربالگری در روانپزشکی) هندرسون [۹۳]،۱۹۹۰؛ به نقل از اوتادی، ۱۳۸۰) است که برای شناسایی افراد با تشخیص بیماری روانی به کار می رود. پرسشنامه ی سلامت عمومی، ناراحتی هایی با طول مدت کمتر از دو هفته را شناسایی میکند و نسبت به بیماری های گذرا ، که ممکن است بدون درمان شفا یابند حساس است. نسخه ی ارائه شده در این پژوهش، ۲۸ سوالی میباشد. نمره ی بالا در این آزمون، بیانگر وجود بیماری و نمره ی پایین ، بیانگر عدم بیماری و یا داشتن سلامت عمومی است (کاویانی، موسوی و محیط، ۱۳۸۰٫( این پرسشنامه ، از ۴ خرده مقیاس نشانه های جسمانی، اضطراب، بدکارکردی اجتماعی و افسردگی تشکیل شده است . نظام نمره گذاری این پرسشنامه، بر اساس مقیاس لیکرت میباشد که به هر یک از موقعیت های چهار گانه ، نمره ی ( ۰-۱-۲-۳ ) داده می شود ( گلدبرگ و هیلیر[۹۴] ،۱۹۷۹) . چیونگ و اسپیرز [۹۵])۱۹۹۴ ) ، ضریب پایایی پرسشنامه ی سلامت عمومی به روش باز آزمایی را ۴۷/۰ گزارش کردهاست که در سطح ۰۵/۰ >P عادی، معنی دار است. علاوه بر این، ضریب آلفا برای کل مقیاس ، برابر۸۸/۰و برای خرده مقیاس های نشانه های جسمانی، اضطراب، بدکارکردی اجتماعی و افسردگی به ترتیب۶۶/۰ ، ۷۲/۰، ۷۹/۰و ۸۵/۰ گزارش شده است. پژوهشگران، اعتبار پرسشنامه ی سلامت عمومی را بارها مورد تأیید قرار دادند و گلدبرگ و هیلیر(۱۹۷۹ ) ، اعتبار این پرسشنامه را۸۹/۰گزارش کردهاست . همچنین پایایی از راه همسانی درونی ( ضریب آلفای کرونباخ ) برای مقیاس کلی در این پژوهش ۸۳/ ۰گزارش می شود .