۱۳
سرمایه فکری
سرمایه انسانی
سرمایه ساختاری
سرمایه ارتباطی
۷۴۱٫
۷۲۹٫
۷۲۸٫
۸۹۰٫
۷۶۵٫
۸۷۹٫
۲۴
۵
۵
۵
۴
۵
مدیریت دانش
خلق دانش
کسب دانش
انتشار دانش
کاربرد دانش
ثبت دانش
از آن جایی که مقدار آلفای کرونباخ کل پرسشنامه (۹۰۷٫) و هرکدام ازشاخصهای مورد بررسی بزرگتر از ۷/. است، لذا آزمون از پایایی قابل قبولی برخوردار میباشد.
۴-۳-۲تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه
مفهوم اعتبار به این پرسش پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازهگیری نمیتوان به دقت دادههای حاصل از آن اطمینان داشت.
برای تعیین اعتبار پرسشنامه روش های متعددی وجود دارد که یکی از این روش ها اعتبار محتوا میباشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازهگیری به کار برده میشود. اعتبار محتوا یک ابزار اندازهگیری به سوال های تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوال های پرسشنامه معرف ویژگیها و مهارت های ویژهای باشد که محقق قصد اندازهگیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا، باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوال های تشکیل دهنده ابزار اندازهگیری معرف قسمت های محتوای انتخاب شده باشد.
بنابراین اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازهگیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده میشود. اعتبار محتوا یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین میشود. در این مرحله با انجام مصاحبه های مختلف و کسب نظرات متخصصین امر از جمله اساتید راهنما و مشاور، اصلاحات لازم بعمل آمده و بدین ترتیب اطمینان حاصل گردید که پرسشنامه همان خصیصه مورد نظر محققین را می سنجد.
۳-۵ جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری: جامعه مورد نظر در تحقیق حاضر اعضای شورای شهر یزد در چهار دوره متوالی است.
قلمرو مکانی تحقیق: قلمرو مکانی این تحقیق شورای شهر یزد میباشد.
قلمرو زمانی : قلمرو زمانی این پژوهش پاییز ۱۳۹۲ تا زمستان ۱۳۹۲ می باشد.
قلمرو موضوعی تحقیق : به لحاظ موضوعی این تحقیق در حوزه مدیریت منابع انسانی قلمداد می شود.
نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه: در این تحقیق جامعه مورد نظر حاضر اعضای شورای شهر یزد در چهار دوره متوالی می باشد. تعداد جامعه آماری ۵۰ نفر بودند که حجم نمونه آماری ، ۵۰ نفر و به صورت همه شماری انجام شد.
۳-۶ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این تحقیق، برای تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از نمونهها هم از روش های آمار توصیفی و هم از روش های آمار استنباطی استفاده شده است. در واقع ابتدا متغیرهای تحقیق را به کمک روش های آمار توصیفی مورد آزمون قرار دادهایم. روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از :
آزمون کولموگروف اسمیرنوف: جهت بررسی نرمال یا غیر نرمال بودن داده های تحقیق از این آزمون استفاده شده است. اگر داده های تحقیق نرمال باشد از آزمون های پارامتریک جهت تحلیل داده ها استفاده می شود در غیر این صورت از آزمون های ناپارامتریک استفاده می شود.
ضریب همبستگی: ضریب همبستگی، شدت و نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) بین دو متغیر را نشان می دهد. از آنجا که داده های تحقیق، از نوع کمی هستند، از ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون ارتباط بین آنها استفاده شده است. فرمول ضریب همبستگی پیرسون در رابطه زیر نشان داده شده است.
در این رابطه:
: Xمتغیر مستقل