در این فرمول n حجم نمونه،N حجم جامعه می باشد .
احتمال داشتن صفت مورد نظر َ
ضریب مشخص کننده حد بحرانی
مقدار خطای مجاز . بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مقدار خطا ۰٫۰۶ در تحقیقات مدیریتی مناسب است (جزوه آمار عادل آذر)
حجم جامعه
برای حداقل کردن خطا
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول بالا تقریبا برابر ۱۲۹ نفر می باشند.
پس ازتوزیع پرسشنامه در بین تمامی اعضای جامعه آماری نمونه، تعداد ۱۳۱ پرسشنامه دریافت گردید.
روش های گردآوری داده ها و اطلاعات:
برای آزمون فرضیه ها، پژوهشگر لازم است که داده هایی را در مورد متغیّرهای مورد بررسی پیدا کند، او برای این کار می تواند به سرشماری یا نمونه گیری بپردازد اما قبل از آن، در هر پژوهش باید مشخص شود که این داده ها توسط چه ابزارها یا روش هایی از جامعه یا نمونه آماری جمع آوری می شوند. پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سؤال ها (گویه ها) است که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را میدهد.[۶۲] به هنگامی که پژوهشگر می داند در پی چیست و چگونه باید متغیّرهای خود را اندازه گیری کند، پرسشنامه ابزاری کارآمد برای گردآوری اطلاعات به شمار می رود.[۶۳] به منظور جمع آوری اطلاعات پیرامون موضوع و هدف تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد. بر اساس این اهداف و با توجه به مدل تحقیق که در فصل اول و به تفضیل در فصل دوم این پایان نامه ارائه شد؛ محقق سؤالاتی را مطرح کرده که پاسخ دهنده با مطالعه آن و انتخاب پاسخ های مناسب، داده های تحقیق را تولید کرده تا از طریق آن، محقق به باور ها، نگرشها و تجربه های آزمودنی های گروه نمونه در رابطه با موضوع تحقیق پی ببرد.
برای طراحی و تنظیم سوالات پرسشنامه، پژوهشگر با مراجعه به پرسشنامه استاندارد هرزبرگ[۶۴]، پرسشنامه ابتدایی را تنظیم نموده، سپس با کمک اساتید راهنما و مشاور و بهره گیری از توان متخصصان امر، پرسشنامه ابتدایی را اصلاح و تکمیل کرده است.
با توجه به مدل پژوهش پرسشنامه تحقیق از دو بخش کلی تشکیل یافته است. بخش اول به سنجش وضعیت عوامل انگیزشی و بهداشتی کارکنان می پردازد، و بخش دوم مربوط به عوامل اثر گذار بر ماندن یا ترک خدمت کارکنان، می باشد. این پرسشنامه شامل ۵۹ سؤال که ۳ سؤال آن مربوط به عامل کسب موفقیت، ۳ سؤال مربوط به عامل قدردانی و شهرت، ۳ سؤال مربوط به عامل ماهیت شغل، ۴ سؤال مربوط به عامل مسئولیت، ۴ سؤال مربوط به عامل امکان رشد و پیشرفت، ۳ سؤال مربوط به عامل خط مشی و سیاست ها، ۳ سوال مربوط به مدیریت و سرپرستی، ۳ سوال مربوط به روابط بین شخصی، ۵ سوال مربوط به حقوق و مزایای جانبی، ۳ سوال مربوط به امنیت شغلی، ۲ سوال مربوط به زندگی شخصی، ۳ سوال مربوط به شرایط کاری، ۳ سوال مربوط به مقام و منزلت، ۴ سوال مربوط به ماندگاری و دلایل آن، و ۱۳ سوال مربوط به عوامل موثر بر میل به ماندگاری می باشد. که این پرسشنامه در قسمت ضمیمه پایان نامه قابل مشاهده است. جدول شماره (۳-۱) طبقه بندی سؤالات پرسشنامه بر اساس هریک از متغیر های مدل تحقیق را نشان می دهد:
جدول(۳-۱) طبقه بندی سؤالات پرسشنامه بر اساس متغیر های مدل تحقیق
ردیف
متغیر
عوامل
شماره سوالات
۱
عوامل انگیزشی
کسب موفقیت
۱ تا ۳
۲
قدردانی و شهرت
۴ تا ۶
۳
ماهیت شغل
۷ تا ۹
۴
مسئولیت
۱۰ تا ۱۳
۵
امکان رشد و پیشرفت
۱۴ تا ۱۷