۲- خدمات سفارشی
فناپذیری
۱- خدمات را نمیتوان انبار کرد
۱- انتقال از استراتژیهایی برای چیرگی بر نوسانات تقاضا
۲- انجام تعدیلات همزمان در تقاضا و ظرفیت جهت دستیابی به هماهنگی بیشتر بین دو عامل
۲-۱-۳- آمیخته بازاریابی خدمات
آمیخته بازاریابی خدمات شامل چهار عامل میباشد که عبارتند از: محصول (خدمت)، قیمت، ترفیع محصول و توزیع. (روستا و همکاران،۱۳۷۶)
۲-۱-۳-۱- محصول(خدمات): پیش از تمام استراتژیها، آموزشها و ترفیعها، شرکت باید محصولات و خدماتی ارائه دهد که نیازها و انتظارت مشتریان را برآورده کند که در این میان دو عامل باید در زمینه محصول مورد توجه قرار گیرد: اول حق انحصاری. تفاوت عمده محصول و ضرورت در این است که ضرورت دارای حق انحصاری یا حق اختراع نیست. دوم نام و نشان. یکی از زمینههای مهم در بازاریابی محصولات، استراتژیکی نام و نشان است باتوجه به اینکه خدمات ناملموس اند، علامت یک مؤسسه خدماتی در تصمیمگیریهای مصرف کنندگان بسیار مؤثر است.
۲-۱-۳-۲- قیمت: ارائه خدمات به مشتریان بر قیمتگذاری سود تأثیراتی دارد، که این قیمتها در فعالیتهای خدماتی دو نقش عمده دارند که عبارتند از:
الف) تأثیرگذاری بر درک و تصمیمگیری مصرفکنندگان
ب) تأثیرگذاری بر مدیریت عملیات.
۲-۱-۳-۳- ترفیع محصول: ارائه خدمات، وسیله مؤثری در ارتقای ارزش یک محصول است. همچنین میزان ارزش ارائه خدمات به مشتریان برای محصول ابتدایی عامل اصلی است که شرکت از طریق آن میتواند جایگاه مورد نظر را در بازار بدست آورد. هر قدر یک محصول غیرنهایی متمایز باشد ارائه خدمات به مشتریان مهمتر خواهد بود.
۲-۱-۳-۴- توزیع: شامل امکانات و دارائی فیزیکی میباشد که باعث تسهیل فعالیتها در انتقال و ارائه خدمات میشود. باید در نظر داشت در برخی از موارد توزیع ممکن است مؤثرترین عامل رقابتی یک شرکت و یا سازمان باشد.
اگر محصولی که به وفور موجود باشد و دارای سالم ترین بستهبندی و به منزل مشتری تحویل داده شود، نسبت به محصولات دیگر با شرایط مساوی موقعیت برتری خواهد داشت. در مواردی که بین محصولات و قیمتها تفاوت وجود دارد، توزیع ممکن است در جلب رضایت مشتریان نقش مهمی داشته باشد.
۲-۱-۴- مفهوم جدید خدمت به مشتریان
مفهوم خدمت به مشتریان نیز مانند مفهوم کیفیت، شامل تعاریف جدید شده است و دیگر، بخش کوچکی در ساختمان مرکزی شرکت به ارائه خدمات اختصاص ندارد بلکه کل سازمان از مدیران عالی تا کارکنان عادی، همگی در برآوردن ساختن نیازهای مشتریان موجود و بالقوه نقشی برعهده دارند. حتی اگر فردی در موقعیتی نباشد که به طور مستقیم از مشتری حمایت کند. میتواند از کارمندانی که به مشتریان خدمت میکنند پشتیبانی کند. شغلی که به طور سنتی «خدمت به مشتریان» نامیده میشود، پیچیدهتر از سفارش گرفتن، پس گرفتن محصولات مرجوعی یا پاسخگویی به شکایتها می باشد.
براساس این نگرش، خدمت به مشتریان شامل کلیه اموری است که شرکت به منظور جلب رضایت مشتریان و کمک به آنها برای دریافت بیشترین ارزش از محصولات یا خدماتی که خریداری کردهاند انجام میدهد. این تعریف جامع همه چیز را در بر میگیرد، از طراحی محصولی که نگهداری آن ساده است تا کمک به مشتریان برای دور انداختن محصولی که دیگر استفاده اولیه ندارد. هرچیزی که اضافه بر محصول فیزیکی عرضه و موجب تفکیک محصول از محصولات رقبا میشود خدمت به مشتریان محسوب میگردد. واژه ارزش افزوده در بازاریابی نشان دهنده موارد اضافه شده به محصول که ارزش آن محصول را برای مشتریان بالا میبرد، می باشد. (روستا و همکاران،۱۳۷۶)
در جدول (۲-۲) راههای ایجاد ارزش افزوده با ارائه خدمات با ذکر مثال نشان داده شده است.
راههایی برای افزودن ارزش
مثلاً
انعطافپذیری
۱- اجازه دهید مشتری طرح مورد دلخواه خود را انتخاب یا حتی ارائه دهد (در بانک).
۲- بازگرداندن محصولات خریداری شده (خردهفروشی).
در نظر نگرفتن برخی از اشتباهات
۱- انجام بعضی امور به طور نسیه در صورتی که مشتری آشناست.
۲- اطلاعرسانی در مورد اقداماتی که او به اشتباه انجام داده است قبل از انجام اقدام بعدی.
برخورد مناسب با مشتریان
۱- پاسخگویی به سؤالات مشتری و ارائه توضیحات در صورتی که مشتری درخواست نمود.
۲- در نظر گرفتن سلیقه مشتری و ارائه پیشنهادات در مورد آنچه گواه مشتری است.