واسیلیکی و دیمیترا (۲۰۰۹)
به مقایسه بین ورزشکاران از لحاظ هوش هیجانی و تصور از بدن
ورزشکاران سطح بالاتری از هوش هیجانی در مقایسه با غیر ورزشکاران دارند.
لئو و همکاران (۲۰۰۹)
تاثیر هوش هیجانی در دانشگاههای که درآن تربیت بدنی تدریس می شده
مسئله هوش هیجانی در فرایند آموزشی دانشجویان تربیت بدنی تاثیر فراوانی دارد.
گلادیس و همکاران (۲۰۰۹)
بررسی روابط فعالیت بدنی، هوش هیجانی و سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه های تایوان
دانشجویان ورزشکارنسبت به غیر ورزشکاران در میزان هوش هیجانی، سلامت مربوط به آمادگی جسمانی وکیفیت مرتبط با سلامت زندگی از سطح معنی داری بیشتری برخوردارند.
اوموکان (۲۰۱۲)
بررسی سطوح هوش هیجانی ورزشکاران رشته های مختلف از لحاظ برخی از متغیرهای آماری
با بالارفتن سن، هوش هیجانی نیز بالا می رود. و اینکه ورزشکاران رشته های تیمی از سطح بالاتری از هوش هیجانی نسبت به ورزشکاران رشته های انفرادی برخوردارند
فصل سوم
روش شناسی
۳-۱ مقدمه
در فصل یک و دو کلیات موضوع پژوهش مورد بررسی قرار گرفت و اکنون در این فصل و در ادامه به بیان طرح پژوهش، نحوه انتخاب نمونه ها، روش اجرای پژوهش، نحوه جمع آوری اطلاعات، معرفی وسایل و ابزار اندازه گیری و روش های آماری به کار رفته خواهیم پرداخت.
۳- ۲ روش و طرح کلی تحقیق:
تحقیق حاضر از نوع علی-مقایسه ای( پس از وقوع) است. فرایند تحقیق بدین صورت بوده که با مراجعه به تربیت بدنی و انجمن شطرنج آموزشگاههای استان خراسان شمالی افراد و دانش آموزان فعال در رشته شطرنج شناسایی شده و با توجه به سطح مهارت آنان به دو گروه مبتدی و نخبه تقسیم می شوند.(ملاک برای قرار گرفتن در گروه نخبه کسب مقام های برتر درمسابقات استانی و حضور در مسابقات کشوری خواهد بود). در مرحله اول به کلیّه ی شرکت کننده ها، تست هوش هیجانی بار- اُن داده شد. در مرحله بعد از آنان خواسته شد درآزمون های دوی۱۶۰۰ متر، بارفیکس، درازنشست و انعطاف پذیری شرکت کنند و نتایج حاصل در برگه های مخصوص ثبت گردید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳- ۳ جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش شامل ۱۲۵۴شطرنج بازی می باشدکه در استان خراسان شمالی در هیئت های شطرنج شهرستان ها عضویت داشته و به بازی شطرنج می پردازند.
۳- ۴ نمونه آماری و روش نمونه گیری
نمونه آماری این پژوهش شامل ۱۰۰ شطرنج باز مرد ۱۸ تا ۳۵ سال می باشد که شامل دو گروه ۵۰ نفر نخبه و مبتدی است. میانگین و انحراف معیار سن، قد و وزن افراد در گروه نخبه به ترتیب برابر با ۶۴/۵ ± ۶۰/۲۵سال، ۳۰/۶ ± ۰۴/۱۷۸ سانتیمتر و ۷۳/۱۱ ± ۵۱/۷۶ کیلو گرم و در گروه مبتدی به ترتیب برابر با ۱۸/۵ ± ۱۸/۲۴سال، ۸۱/۶ ± ۷۶/۱۷۵ سانتیمتر و ۸۰/۱۰ ± ۸۷/۶۹ کیلو گرم میباشد که به رشته ورزشی شطرنج می پردازند. و روش نمونه گیری به روش نمونه های در دسترس میباشد.
۳- ۵ متغیر های تحقیق:
۳-۵-۱ متغیر مستقل: سطح مهارت شطرنج شطرنج بازیکنان
۳-۵-۲ متغیرهای وابسته: متغیرهای آمادگی جسمانی شامل : قدرت، استقامت عضلاتی، استقامت قلبی- عروقی، انعطاف پذیری، ترکیب بدن و مولفه های هوش هیجانی شامل: مؤلفه درون فردی، مؤلفه سازگاری، مؤلفه خلق و خوی عمومی(کلی)، مؤلفه میان فردی، مؤلفه کنترل تکانش ها.
۳- ۶ ابزار و وسایل مورد استفاده
۳-۶-۱ وسایل گرد آوری اطلاعات:
میله بارفیکس: برای اندازه گیری استقامت کمربند شانه.
جعبه انعطاف پذیری: برای اندازه گیری میزان انعطاف عضلات همسترینگ و کمر.
کرنومتر: مدل FORTEX ساخت کشور آلمان جهت ثبت رکورد.
متر نواری: ساخت کشور ایران برای اندازه گیری قد افراد.
ترازوی پزشکیBEURER ساخت کشور آلمان.
۳-۶-۲ ابزار گرد آوری اطلاعات:
آزمون دوی ۱۶۰۰ متر(دقیقه/ثانیه)
آزمون کشش بارفیکس خوابیده (تعداد)
آزمون درازونشست (تعداد)
آزمون خم شدن نشسته (سانتیمتر)
پرسش نامه هوش هیجانی بار-اُن: برای سنجش هوش هیجانی
۳-۶-۳ مشخصات آزمون هوش هیجانی بار- آن
این آزمون دارای ۱۱۷ سؤال و پانزده مقیاس می باشد که توسط بار- اُن در سال ۱۹۸۸ ساخته شد. این هوش بنا به نظر بار- اُن پنج مؤلفه به شرح زیر دارد که ۱۵ عامل در آن موثر هستند. افرادی که تعداد بیشتری از این مولفه ها را در خود بیابند، هوش هیجانی بالاتری دارند
۳-۶-۳-۱- مولفه های درون فردی: توانایی های شخص را در آگاهی از هیجان ها و کنترل آنها مشخص می کند .
۳-۶-۳-۱-۱-خود آگاهی عاطفی ( هیجانی ): میزان آگاهی فرد از احساسات خویش ودرک وفهم این احساسات را بررسی می کند
۳-۶-۳-۱-۲-جرأت مندی: ابراز احساسات، باورها، افکار،دفاع منطقی و مطلوب از حق وحقوق خویشتن را مورد بررسی قرار می دهد.