الف: اهداف مشاهده:
۱- تعیین و مقایسهی میزان فشار کاف لولهی تراشه یا تراکئوستومیِ بیماران گروه آموزش چهره به چهره با گروه آموزش کارگاهی، قبل و بعد از آموزش.
۲-تعیین و مقایسهی میزان آماده بودن مایع ضدعفونی دست در مجاورت تخت بیماران ، قبل و بعد از آموزش.
۳-تعیین و مقایسهی میزان صحیح بودن وضعیت سر تخت بیماران ، قبل و بعد از آموزش.
۴-تعیین و مقایسهی میزان تعویض فیلتر ضد باکتری دستگاه ونتیلاتور بیماران ،قبل و بعد از آموزش.
۵-تعیین و مقایسهی میزان شستن، ضد عفونی کردن دست و یا پوشیدن دستکش معاینه قبل از تماس با بیمار، قبل و بعد از آموزش.
۶- تعیین و مقایسهی میزان ترشحات دهان (ساکشن انجام نشده پرستار) بیماران ، قبل و بعد از آموزش.
ب: هدف خودگزارشدهی:
تعیین و مقایسهی میزان رعایت اصول پیشگیری از VAP در خودگزارشدهی پرستار گروه آموزش چهره به چهره با گروه آموزش کارگاهی، بعد از آموزش
ج: هدف دانش پرستاری:
تعیین و مقایسه میزان دانش پرستار در پیشگیری از VAP ، در گروه آموزش چهره به چهره با گروه آموزش کارگاهی، قبل و بعد از آموزش
۳-۲.فرضیات
۱-آموزش چهره به چهرهی راهنمای بالینی پیش گیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور نسبت به آموزش کارگاهی آن، بر عملکرد پرستاران موثرتر است.
۲-آموزش چهره به چهرهی راهنمای بالینی پیشگیری از پنومونیِ وابسته به ونتیلاتور نسبت به آموزش کارگاهی آن، بر دانش پرستاران موثرتر است.
۳-آموزش چهره به چهره وکارگاهیِ راهنمای بالینیِ پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور، بر دانش وعملکرد پرستاران در پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور موثر است.
۳-۳. معیارهای پذیرش و خروج نمونه
۳-۳-۱. معیارهای ورود
دارا بودن لیسانس پرستاری و سابقه حداقل ۳ ماه کار در ICU
۳-۳-۲. معیار های خروج:
آگاه شدن پرستار از بخش مشاهده طرح، مرخصی ویا انتقال پرستار به بخش دیگر
۳-۴. مواد و روش انجام تحقیق
۳-۴-۱. جامعه مورد مطالعه و روش نمونه گیری
در این پژوهش نیمهتجربی در سال ۱۳۹۲، کلیه ۷۵ نفر پرستار شاغل در چهار ICU مشابه (همگی بیماران جراحی) در یکی از بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در دو گروه ۳۵ نفره و۴۰ نفره که از نظر تحصیلات، همگی دارای مدرک لیسانسِ پرستاری و از نظر جنس، سن و سابقهی کار در ICU، کاملا مشابه بودند، تحت آموزش و بررسی قرار گرفتند. داده ها به روش تمام شماری جمع آوری شدند.
۳-۴-۲.روش اجرا
جهت انجام این پژوهش از سه ابزار: چک لیست مشاهده(ضمیمه الف )، پرسش نامهی خودگزارش دهی (ضمیمه ب) و پرسش نامهی سنجش دانش(ضمیمه ج) استفاده شد.
جهت روایی پرسش نامهی سنجشدانش و عملکرد پرستار در پیش گیری ازپنومونی وابسته به ونتیلاتور که توسط قندیل و همکاران [۲۵] و کارولاین و همکاران ]۲۶[ استفاده شده بود، به فارسی ترجمه و سپس توسط پزشک عمومیِ مسلط به زبان انگلیسی مجددا به انگلیسی بازگردانده شد و آنگاه توسط متخصص ICU، اصل پرسش نامه و ترجمهی فارسی و ترجمهی انگلیسی آن مقایسه وپس ازحذف چند سوال وجایگزینی آنها، روایی آن تایید گردید. برای تایید پایایی آن نیز ۲ بار به فاصلهی ۱۰ روز به ۷ نفر پرستارICU تحویل شد و با ضریب همبستگی ۸۷% برای پرسش نامهی خودگزارش دهی و۸۴% برای پرسش نامهی سنجشدانش پرستار، تایید گردید.. چک لیست مشاهده نیز بر اساس آخرین راهنمای بالینی پیش گیری از پنومونیِ وابسته به ونتیلاتور توسط پژوهشگر تهیه و پس از تائید اعضای هیئت علمیِ بیهوشی، جهت استفاده در پژوهش آماده گردید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
چهارICU مورد مطالعه از نظر نوع بیماران بستری بهطور کامل همگن بودند ولی از نظر ادارهی آن توسط متخصص دو به دو متفاوت بوده که با قید قرعه، همگن گردیدند و پرستاران دو ICU در گروه آموزشِ چهره به چهره و دو ICU دیگر در گروه کارگاهی قرار گرفتند. پس از کسب اجازه از مسئولین، جهت مشاهدهی قبل از آموزش، دوکمک پژوهشگر که دانشجوی کارشناسی رشته بیهوشی بودند، در حالیکه بر روی یک طرح پژوهشی دیگری نیز در همان ICU ها کار میکردند (بدینوسیله پرستاران از قسمت مشاهدهی طرح مطلع نشدند) وارد بخشهای ویژه شده، و پرستارِ هر بیماری را که احتیاج به مراقبتهای پیشگیری از VAP داشت، تحت نظر گرفتند. کمک پژوهشگر طبق فرم مشاهدهی عملکرد، (ضمیمه الف) عملکردِ پرستار را که شامل موارد زیر است، کنترل و ثبت می نمود:
۱- اندازه فشار کاف لولهی تراشه بوسیلهی مانومتر مخصوص و قابل اعتماد کنترل و ثبت میشد.
۲- در دسترس بودنِ ضد عفونی کننده های دست در مجاورت تخت بیمار کنترل و ثبت میشد.
۳- کمک پژوهشگر، دستور پزشک مبنی بر وضعیت سر تخت بیمار را از پرونده چک و اجرا شدن یا نشدن این دستور راکنترل و ثبت میکرد.
۴- میزان تعویض فیلتر ضد باکتریِ دستگاه ونتیلاتور را طبق تاریخی که پرستار بر آن درج کرده بود، در چک لیست ثبت می نمود.
۵-سه تماس پرستار با بیمار که شامل یکی از موارد دست شستن، ضدعفونی کردن دست، پوشیدن دستکش معاینه و یا انجام ندادن هیچکدام است ، را یاداشت میکرد. (چنانچه پرستاری برای یک پروسیجر استریل، دستکش استریل می پوشید این مشاهده، از ۳ مشاهدهی پرستار حذف و بعدا مشاهده جدیدی ثبت میشد.همچنین فقط عکس العمل پرستار قبل از تماس با بدن بیمار ،ملحفه،تخت وسایر تجهیزات بیمار یا قبل از انجام پروسیجر برای بیمار ثبت می شد و عکس العمل بعد از تماس یاداشت نمی شد ).
۶- کمک پژوهشگر دهان بیمار را مشاهده میکرد وچنانچه دهان پر از ترشحات بوده یا از گوشه های لب و ایروی لبریز بود، بهعنوان ساکشن انجام نشده پرستار ثبت میکرد.
پس از آنکه چک لیستِ مشاهدهی قبل از آموزش پر شد. آموزش پرستاران توسط دانشجوی مسئول پایان نامه، به شکل کارگاه و با پرسش و پاسخ پرستاران و آموزش عملیِ چگونگی تنظیم فشار کافِ لولهی نای وتراکئوستومی و در دو روز متوالی و هر روز حدود۲۰ پرستار، برای گروه گارگاهی و طبق آخرین اصول پیشگیری ازVAP ارائه گردید که این آموزش شامل: شناسائی، عوامل خطر، علل ایجاد، اهمیت، میزان مرگومیر و اصول پرستاری در پیشگیری از VAP بود و جزییات پیرامون: شستشوی دست، ساکشن استریل، بالا بردن سر به میزان ۳۰تا۴۵ درجه ، پیشگیری از ترمبوز وریدهای عمقی ، پیشگیری از زخمهای گوارشی، قطع وکم کردن روزانه آرامبخش ها، ارزیابی روزانه برای خارج سازی سریعتر لولهی تراشه و بهداشت روزانهی دهان با کلروهگزیدین میشد که بیشتر از گاید لاین پیشگیری ازVAP کشور ایر لند استفاده شده بود(ضمیمه د). قبل از شروع آموزش، پرسشنامهی سنجش دانش به پرستاران ارائه و جواب ها اخذ گردید. و در همان هفته نیز آموزش گروه بعدی به روش چهره به چهره ودر گروههای ۲الی ۵ نفره و با همان محتوا انجام پذیرفت. یک هفته بعد از ارائه آموزش کارگاهی و چهره به چهره، پرسش نامهی سنجش دانش پرستاری مجددا و به همراه پرسش نامهی خودگزارش دهی توسط پرستاران و در ICU ها تکمیل گردید، و یک ماه بعد از آموزش، چک لیستِ مشاهده بعد از آموزش، توسط کمک پژوهشگر مجددا برای همان پرستاران و دقیقا بهمانند قبل از آموزش ، بعد از مشاهده آنان تکمیل گردید.ودر آخر دادههای گردآوری شده وارد نرم افزار spss و به کارشناس آمار ارائه گردید.
۳-۴-۳.روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
داده ها با کمک آزمون های آماری توصیفی (میانگین و فراوانی) و تحلیلی( آزمون تیِ زوجی،تیِ مستقل، مک نمار، فیشر دقیق، ساین و آزمون مجذور کای)تحلیل گردید، P value کمتر از۰۵/ بهعنوان اختلاف معنی داری در نظر گرفته و جهت انجام تمام تجزیه و تحلیل ها، از نرم افزار spss/19 استفاده شد.
۳-۴-۴. حجم نمونه
حجم نمونه شامل ۷۵ پرستار بود که نمونه ها به روش سرشماریِ کل پرستارانِ شاغل در چهارICU یکی از بیمارستان های تابعهی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ،وارد مطالعه شدند وICU ها با قرعه کشی در دو گروه ۳۵ نفره و۴۰نفره همگن قرار گرفتند.
۳-۵.محدودیتها
فشار کاف لولههای نای وتراکئوستومی که در حین اندازه گیری نامناسب و برای بیمار خطرناک بود همان موقع تصحیح میشد ودر شیفت های بعدی این بیمار از لیست مشاهده حذف می شد.
محدودیت بعدی حضور مشاهده گر بود که در هر حال می توانست بر عملکرد پرستار موثر باشد اگرچه سعی شد با انتخاب دو کمک پژوهش گری که بر یک طرح تحقیقاتی دیگری نیزدر همین ICU ها کار می کردند، این تاثیر به حد اقل برسد.
ومحدودیت اخر اینکه ارتباط بین گروه ها در زمان مطالعه و دریافت آموزش درطول طرح از منابع دیگر می توانست بر یافته ها موثر باشد که پژوهش گر قادر به کنترل آن نبود.
۳-۶.ملاحضات اخلاقی
مشاهده پرستار بدون اطلاع و اجازه او از مشکلات اخلاقی طرح بود که با در نظر گرفتن این امر، که حفظ حیات بیماران و پیش گیری از ابتلای آنها به یک بیماریِ با مرگومیر بالا مهمتر است و با محرمانه بودن اطلاعات و ارائه آنها با شمارهی پرستار و مطرح نشدن نام پرستار، نام بخش وحتی نام بیمارستان سعی شد تا اثرات این مشکل تقلیل یابد.
فصل چهارم
فصل چهارم
نتایج و یافتهها
در این فصل ابتدا به مقایسه گروه ها از نظر جنس ،سن ،مدرک تحصیلی ومیزان سابقه کار در ICU پرداخته وسپس یافته های مشاهده وخودگزارش دهی بررسی می گردد.
۴-۱. مقایسه جنس ،سن ،مدرک تحصیلی ومیزان سابقه کار در ICU ،گروه چهره به چهره و کارگاهی
دو گروه از نظر جنس، سن، مدرک تحصیلی و میزان سابقه کار در ICU تفاوت معنی داری نداشتند.قابل ذکر است، با توجه به اینکه یکی از گروهها دارای دو پرسنل با مدرک کارشناسی ارشد بود برای یکسان سازیِ دو گروه، این دو نفر از مطالعه حذف گردیدند( جدول شماره۴- ۱،جدول شماره۴- ۲ و جدول شماره۴- ۳)
جدول شماره۴- ۱. مقایسه جنس گروه چهره به چهره وکارگاهی