پیوستگی
یکپارچگی سیستم
جاذبه
کاربری زمین
مبدا – مقصد
تولید سفر
الگوی سفر
حجم ترافیک
روند گذشته – آینده
قوانین و مقررات
هزینه
منافع
بودجه
تطابق با اهداف و مقاصد
ارزیابی
اجرا
برنامه زمانبندی
بودجهبندی
تجدید نظر و اصلاح
تجدید نظر و اصلاح
تعریف اهداف، مقاصد استانداردها
طرح مطالعه
جمع آوری آمار و اطلاعات
تحلیل و پیشبینی
ارائه گزینهها
انتخاب بهترین گزینه
شکل شماره ۴-۱- فرایند برنامهریزی تسهیلات پیادهروی با پیروی از روش برنامهریزی سیستماتیک
مهمترین اهداف هر برنامه توسعه یا ساماندهی سیستم پیاده عبارت است از تأمین امکانات جابجایی پیاده برای کلیه افراد جامعه همراه با ایمنی، امنیت، دسترسی، پیوستگی و راحتی با توجه به نیازهای جاری و آتی و جلب افراد به استفاده هرچه بیشتر از این امکانات. برای حصول این اهداف میتوان مقاصد زیر را در نظر گرفت:
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
– بهبود وضعیت فیزیکی معابر پیاده
– ایمنسازی معابر
– مناسبسازی معابر پیاده برای افراد معلول و کمتوان
– بهبود وضع کیفی معابر پیاده
– وضع قوانین و مقررات مناسب پیادهروی و آموزش همگانی
۴-۲-۱ معرفی شبکه دسترسی پیاده برتر
– در کلیه معابر باید حتیالامکان تسهیلات پیادهروی در خارج از سطح سوارهرو به نحو مقتضی تأمین گردد. آزادراهها علیالاصول نیازی به احداث پیادهرو نداشته و شانه راه میتواند به عنوان پیادهرو اضطراری مورداستفاده قرار گیرد. در بزرگراههای شهری متناسب با درجه کنترل دسترسیها و وضعیت ایستگاهای حمل و نقل عمومی (اتوبوس)، معبر پیاده (و دوچرخه) پیشبینی میشود. در دو طرف کلیه راه های شریانی و جمع و پخش کننده و حداقل در یکطرف خیابانهای محلی باید پیادهرو در نظر گرفته شود. در معابر دسترسی کماهمیت وسایل نقلیه موتوری و عابرین پیاده میتوانند از سطح مشترکی استفاده کنند که در این صورت باید سرعت حرکت وسایل نقلیه به طرق مختلف پایین نگه داشته شود (حداکثر ۱۵ کیلومتر در ساعت).
۴-۲-۲ برنامهریزی شبکه دسترسی برای افراد معلول و کمتوان
برنامهریزی شبکه دسترسی افراد معلول و کمتوان هم در چارچوب برنامهریزی جامع حمل و نقل شهری امکانپذیر است و هم به صورت مستقل در ترازهای مختلف منطقهای، ناحیهای و محلی. در شکل ۸ یک چارچوب پیشنهادی برای برنامهریزی تسهیلات پیادهروی افراد معلول و کمتوان در سطح یک منطقه (منطقه فرضی در تهران) ارائه شده است.
برنامهریزی شبکه دسترسی
۱- بررسی مسائل و تعیین اهداف و مقاصد
۲- تعیین سیاستها، ضوابط و معیارها
۳- تعیین روش برنامهریزی
۴- جمع آوری آمار و اطلاعات
۵- تجزیه و تحلیل ناحیه دسترسی
برنامهریزی توسعه
۱- ارائه گزینهها
۲- ارزیابی و انتخاب گزینه
طراحی و اجرا