بیگانگی خود تعریف می کند ، یعنی علی رغم تغییر رفتارها، افکار و احساسات ، برداشت یک فرد ازخود همواره مشابه است .
برخی از محققین، مدرسه را به عنوا ن نهاد اصلی شکل گیری هویت معرفی کرده اند .نقش مدرسه را در ساختن هویت های اجتماعی وفرهنگی بسیار موثر می داند چون نوجوانان بخش اعظم وقت خود رادر محیط مدرسه می گذرانند عوامل مختلفی از جمله معلم، مدیر، دوستان، برنامه درسی ، مربی می تواند به طور جدی در شکل گیری انواع هویت جوانان تأثیر گذارد ( اریکسون ،۱۹۶۶به نقل ازجعفری نورآبادی )
برخی دیگر از محققین مانندنیلی احمد آبادی ، جبل آملی (۱۳۸۲)، بر رسانه تاکید دارند. از دید آنها، جوانان وقت زیادی را روزانه با تلویزیون ،رادیوو انواع رسانه های دیداری و شنیداری می گذارانند . اوقات فراغت جوانان با اینگونه وسایل پر می شود در نتیجه در شکل گیری هویت جوانان تأثیر دارند.
هیون (۱۹۹۴) در تحقیقی که روی تعدادی از جوانان دانشگاهها انجام داده است، محیط دانشگاه، برنامه های درسی دانشگاهها و اساتید را به عنوان عوامل مهم در شکل دهی مهارت های اجتماعی و باورهای دینی و تعالیم فلسفی معرفی کرده است.
از دیدگاه روان شناسان و محققان علوم اجتماعی ، سنین ۱۸ تا ۲۲ مهمترین و حساس ترین سنین شکل گیری هویت انسان است . از نظر فرانک و همکاران[۴] (۱۹۸۸)
به نقل ازفاتحی (۱۳۷۸)سنین ۲۴-۲۸ سال ثبت هویت است .دانشجویانی که در سنین بالاتر وارد دانشگاه می شوند آسانتر موفق به کسب هویت می گردند (آچر۹۸۱۹).
پیشرفت عمده در شکل گیری هویت ، معمولاً در طول سالهای تحصیل در دانشگاه رخ می دهد و این به دلیل تنوع محرکات فکری و اجتماعی است که فرد در طول این سالها با آن مواجه است (هیون، ۱۹۹۴).
هویت وحدتی است که بین سه سیستم زیستی، اجتماعی و روانی به وجود می آید و بدان وسیله نوجوان می داند که کیست، چه می خواهد به چه جامعه و فرهنگی تعلق دارد و اهداف آینده اش را به خوبی می شناسد. در صورتی که چنین وحدتی حاصل نشود، نوجوان دچار پریشانی می گردد و به اختلالات رفتاری و روانی گوناگون گرفتار می آید (اریکسون،۱۹۶۸).
در نظریات مختلف اکثر دیدگاه ها پذیرفته اند که «هویت » با «خود» در ارتباط است. این تحقیق به دنبال بررسی نقش دانشگاه در تشکیل هر یک از انواع هویت در میان دانشجویان میباشد.
اهمیت وضرورت موضوع : باتوجه به اهمیت مو ضوع هویت ،نقش و تاثیردانشگاه در هویت دهی وهویت یابی دانشجویان این پژوهش درصدد بررسی نقش دانشگاه درشکل گیری هویت دانشجویان سال آخردانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسارمی باشد. نیروی انسانی برای اقتصاد کشور و رشد تعالی جامعه از مهمترین عناصر است.) ساخاروپرس وینسرن[۵]، ۱۹۸۵به نقل ازتسلیمی۱۳۷۸)
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ارزش یک انسان مولد بیشتر از ارزش دستگاه های تولیدی فیزیکی است . زیرا انسان مولد و با هویت می تواند ده ها دستگاه تولیدی را هدایت نماید (آدم اسمیت،[۶] ۱۹۷۷به نقل ازغرایی۱۳۸۲).
دانشگاهها رسالت تربیت وآماده سازی انسان های مولد متخصص و متعهد را به عهده گرفته اند . محیط دانشگاهی باعث می شود تعامل و کنش متقابل بین فردو محیط اجتماعی بسیار تاکید شود(اریکسون ۱۹۶۸)دانشگاه برای گروهی از نوجوانان ،به عنوان یک بافت آموزشی کنش هایی را ایجاد نموده و پلی است میان نوجوانی و ورود به دنیای بزرگسالی (برزنسکی وآدافر،[۷] ۱۹۹۰)
دردورۀ انتقال به زندگی بزرگسالی و مواجه شدن با فرایند هویت یابی ، فرد با چالش های مواجه شده که باعث می شود نوجوانان آشفتگی های قابل توجهی را تجربه نماید که گاهی با در هم شکستن فرایند بهنجار تحول ، اختلالات هویتی را ایجاد می نمایند. نوجوانان این آشفتگی ها را در واکنش تنوعی از جریانات هویتی نظیر اهداف بلند مدت ، انتخاب شغل ، روابط دوستانه جهت گیری جنسی – همانند سازی های رفتاری و مذهبی ، نظام های ارزشی و اخلاقی و تعهدات گروهی دانسته اند که در محیطهای دانشگاهی با تمامی آنها مواجه و درگیر هستند (برمن[۸] – مونت گوری[۹]-کرنیتر،۲۰۰۴به نقل ازفلاح ،۱۳۸۸).
مطالعه در خصوص نقاط ضعف و قوت دانشگاهها می تواند برنامه ریزان و سیاستگذاران را برای ایجاد تحول در برنامه های آموزشی و فرهنگی راهنمایی کند تا آنها نسبت به تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد حساس تر باشند.
هدف کلی تحقیق
بررسی نقش دانشگاه در شکل گیری انواع هویت (فردی، اجتماعی ، ملی ،مذهبی، سیاسی، فرهنگی، شغلی، خانوادگی ) در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه آزاد واحد گرمسار
اهداف جزیی
۱- بررسی نقش دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در شکل گیری هویت فردی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی
۲- بررسی نقش دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار در شکل گیری هویت اجتماعی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی
۳- بررسی نقش دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار در شکل گیری هویت ملی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی
۴- بررسی نقش دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار در شکل گیری هویت سیاسی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی
۵- بررسی نقش دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار در شکل گیری هویت اعتقادی مذهبی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی
۶- بررسی نقش دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار در شکل گیری هویت شغلی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی
۷- بررسی نقش دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار در شکل گیری هویت فرهنگی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی
۸- بررسی نقش دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار در شکل گیری هویت خانوادگی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی
۹- مقایسه انواع هویت در میان دانشجویان دانشکده ها
۱۰- مقایسه انواع هویت در میان دانشجویان پسر ودختر
سؤال اصلی تحقیق :
نقش دانشگاه درشکل گیری انواع هویت در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه آزادگرمساردر ابعادچهارگانه چگونه است؟
سؤال های ویژه:
۱-نقش دانشگاه در شکل گیری هویت فردی درمیان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار چگونه است؟
۲- نقش دانشگاه در شکل گیری هویت اجتماعی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار چگونه است؟
۳- نقش دانشگاه در شکل گیری هویت ملی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار چگونه است؟
۴- نقش دانشگاه در شکل گیری هویت اعتقادی مدهبی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار چگو نه است؟
۵- نقش دانشگاه در شکل گیری هویت سیاسی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار چگو نه است؟
۶- نقش دانشگاه در شکل گیری هویت شغلی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار چگو نه است؟
۷- نقش دانشگاه در شکل گیری هویت فرهنگی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار چگو نه است؟
۸- نقش دانشگاه در شکل گیری هویت خانوادگی در میان دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار چگو نه است؟
۹-آیا انواع هویت بین دانشجویان دانشکده ها ی جامعه آماری مورد مطالعه تفاوتی معنی دار وجود دارد؟
۱۰-آیا انواع هویت دانشجویان پسرودختر جامعه آماری مورد مطالعه تفاوتی معنی داروجود دارد؟
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها:
هویت فردی: عقاید، باورها، ارزش ها و فعالیت های فردی که او را از دیگران متمایز می سازد.(اسنو، ۲۰۰۱) .
هویت اجتماعی: هنجار ها، رفتارها و نگرش های فردی دیگران در قالب نگرش های سازمان یافته اجتماعی یا گروهی شکل می گیرد. (جرج هربرت مید[۱۰]، به نقل از گل محمدی،۱۳۸۱))
هویت ملی: بنیادهای فرهنگی، تاریخی، اعتقادی که در سرشت تک تک افراد جامعه و اعماق یک ملت دارد(فلاح، ۱۳۸۸)
هویت مذهبی واعتقادی: احساس تعهد و مسئولیت در قبال ارزش ها، باورها و عقاید داشتن (شرفی،۱۳۸۰)
هویت سیاسی: ازشاخصه های مهم حیات دانشجویی است .درواقع هویت سیاسی دانشجو ناشی
ازهویت رویش وجنبش ،نقدوتحلیل .فرانگری وهویت معنوی اوست (سلمانپور ، ۱۳۸۴ ).
هویت شغلی:داشتن شغلی که ارزش اجتماعی دارد و بتوان از عهده آن برآمد(اریکسون،۱۹۶۸)
هویت فرهنگی: شناخت عادات ، رسوم و شئن جامعه که دستاورد تفکر انسانی است(شرفی،۱۳۸۰)
هویت خانوادگی: تعیین نسبت میان فرزند و خانواده و پیوندهای میان جوان و والدین(شرفی،۱۳۸۰)
تعاریف عملیاتی