۳- محدودیت در نوع محتوی مشتری که ممکن است از سوی میزبان ارائه شود.
۴- شروط پردازنده داده ها در رابطه با اطلاعات شخصی.
۵- ضمانت نامه ها و جبران خسارات میزبان در رابطه با محتوی غیر قانونی.
۶- مسئولیت های دیگر مشتری از جمله پرداخت هزینه ها و…
۷- ترتیبات برای فسخ قرارداد میزبانی[۲۷۰].
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بعلاوه ،معمولا در سایت شرکت میزبان سند دیگری تحت عنوان “شروط و تعهدات”[۲۷۱] قبل از ثبت تقاضای کاربر به وی عرضه می شود و از کاربر می خواهدکه آنرا مطالعه و سپس قبولی و پذیرش خود را اعلام کند.
قراردادهای میزبانی وب براساس طول مدت قرارداد هم قابل طبقه بندی است، قرارداد میزبانی کوتاه مدت[۲۷۲]؛ که اغلب به منظور جلب نظر مشتری به صورت رایگان ارائه می شود و بندرت به لحاظ اهمیت خدمات تقاضا شده از سوی کاربر یا انجام خدمات نوظهوربه صورت آزمایشی برقرار می گردد. قرارداد میزبانی بلند مدت[۲۷۳]؛ که اغلب برای ارائه خدمات پایدار با شخصیت های عمومی یا خصوصی منعقد می شود.
اگر چه، مفاد قراردادهای میزبانی وب ممکن است با توجه به نوع قرارداد متفاوت باشند ،اما درج عناصر اصلی و شروط کلی ذیل برای ارائه یک قرارداد میزبانی مناسب و موثر لازم است.
-
- طرفین قرارداد
در هر توافقنامه ذکر نام و مشخصات طرفین به منظور شناسایی متعهد هر بخش از مواد توافقنامه لازم و ضروری است، بدین منظور شناسایی اطلاعات شخصی یا PII[274] مورد توجه قرار می گیرد. ویژگیهایی مانند ترکیبی از نام، آدرس، شماره تلفن، شماره بیمه ملی و یا شماره ملی دیگری، شماره حساب های مالی، تاریخ تولد، اطلاعات بیومتریک[۲۷۵]، نام قبل از ازدواج مادر، یا دیگر داده های شخصی یا داده های طبقه بندی شده خاص که در «دستور عمل العمل ۹۵/۴۶/EC»[۲۷۶] و «قانون حفاظت از داده ها ۱۹۹۸»[۲۷۷] تعریف شده اند.[۲۷۸]
در مورد شرکت میزبان و شخصیت های حقوقی، ذکر نام شرکت، نوع شرکت، شماره ثبت شرکت و کشوری که ثبت شرکت تحت قوانین آن صورت گرفته، حائز اهمیت است.
-
- خدمات (service)
شرکت میزبان باید خدمات میزبانی و خدمات مرتبط با آن را بر طبق مواد توافقنامه ارائه نماید. خدمات میزبانی که به وسیله شرکت ارائه می شوند در جدول های ضمیمه ای که به توافقنامه متصل شده شرح داده شده اند. ذکر این جزئیات در جدول ها به شرکت میزبان اجازه می دهد که به راحتی شرح خدماتش را بر کاربران مختلف منطبق کند.[۲۷۹] منظور از خدمات در اینجا هر یک از خدمات ثبتی، نرم افزاری، فنی و ارتباطی قابل ارائه توسط شرکت[۲۸۰] است که حفظ حضور آنلاین و موثرکاربر را که اساسی ترین هدف این قرارداد است[۲۸۱]،تامین نماید. در مبحث تسلیم خدمات به انواع خدمات ارائه شده توسط میزبان بیشترمی پردازیم.
-
- پرداخت
طبق این بند کاربر با پرداخت هزینه های خدمات دریافتی بر اساس تعرفه اعلام شده در جدول هزینه ها موافقت می نماید. هزینه های دوره ای ممکن است، به صورت روزانه، ماهانه یا سالانه مشخص شوند. بسته به توافق طرفین پرداخت می تواند پیش از ارائه خدمت یا پس از آن صورت پذیرد.
پرداختها معمولاً به صورت الکترونیکی ولی به روش های مختلفی همچون «پرداخت تضمینی ثمن توسط معتمد ثالث، پرداخت با اعلام شماره کارت و رمز ۱۶ رقمی، پرداخت با کنترل شماره کارت، پرداخت از راه دور، پرداخت توسط کیف پول الکترونیکی[۲۸۲]» و پرداخت هنگام تحویل COD[283]( ضمیمه شماره ۳ بند ۳ ) انجام می پذیرد. در ایران، پرداخت الکترونیکی اصولاً مبتنی بر کارت و به روش های ذیل می باشد؛ کارت اعتباری[۲۸۴] کارت پول یا کارت هزینه[۲۸۵]، کارت بدهی یا کارت برداشت[۲۸۶]. [۲۸۷]
هزینه راه اندازی، برای هر بار راه اندازی کامل ،در صورت وجود، به طور معمول غیر قابل استرداد است. البته ممکن است تحت شرایط خاصی مثل، درخواست ارتقاء خدمات یا بسته ویژه به عنوان بخشی از هزینه خدمت جدید، قابل استرداد باشد(ضمیمه ۲،بند ۵/۱۸) و (ضمیمه۴، بند۱۱). با این وجود هزینه های اعلامی ممکن است بر اساس نوع خدمات ارائه شده و کیفیت آنها متفاوت باشد. همچنین شرکت میزبان ممکن است از هزینه های خاصی چشم پوشی نماید و یا تخفیفاتی قائل شود. مسئله دیگر در مورد پرداخت هزینه ها در قرارداد میزبانی وب مقدار عوض قراردادی است که ممکن است با اخطار کتبی به کاربر افزایش یابد. این افزایش می تواند ناشی از دو مبنای جداگانه باشد؛ ۱-افزایش ناشی از افزایش شاخص قیمت مصرف کننده ۲-به صلاحدید و نظر شرکت میزبان، پس از انقضای مدت اولیه یا تجدید قرارداد بعدی ،که در جای خود به آن بیشتر می پردازیم.
-
- مدت قرارداد (duration) و شرایط تمدید (Renewal)
معمولاً مدت این موافقتنامه از زمان آغاز قرارداد به مدت یکسال ادامه می یاشد که به طور اتوماتیک با همان شروط و تعهدات قبلی بدون احتیاج به اسناد بیشتری تجدید می شود مگر اینکه هر یک از طرفین، قرارداد را طبق شروط فسخ ذکر شده در قرارداد، فسخ نماید. (ضمیمه شماره ۳ بند ۱/c)
در برخی موارد نیز، شرکت، انقضا سرویس کاربر را از مدتی قبل (۱ تا ۳ ماه) از طریق پست الکترونیک به وی یادآوری می نماید. ولی مسئولیت اطلاع از زمان انقضاء سرویس و کنترل آنرا بر عهده کاربر می گذارد (ضمیمه ۲، ۵/۱۶). در واقع حق فسخ طرفین، معایب ورود به یک قرارداد طولانی مدت را اصلاح می نماید. البته شرکت میزبان، حق تجدید نظر در مورد قیمتها را معمولاً برای خود در هر زمان از قرارداد حفظ می نماید. (ضمیمه ۴، بند ۷)
افزایش هزینه ها می تواند بر اساس شاخص تورم در هر زمانی در طول مدت قرارداد اولیه صورت پذیرد. در اغلب موارد هزینه ها در هر دوازده ماه، تنها یکبار تغییر می نماید و این در صورتی است که حداقل سی روز قبل اخطار کتبی به مشتری داده شده باشد. افزایش هزینه ها پس از انقضای مدت نیز باید از قبل به مشتری اطلاع داده شود. در هر صورت شرکت مسئولیتی در قبال نگهداری و ارائه اطلاعات و داده های کاربر، پس از تاریخ انقضاء نخواهد داشت. (ضمیمه ۲، بند ۲۰)
-
- خدمات پشتیبانی (support services)
منظور از پشتیبانی ارائه خدمات فنی و انجام امور نگهداری و ارائه راهکار برای حل مشکلات وپشتیبانی فنی از فعالیتهای وب سایت کاربر است که به طور ۲۴ ساعته از طریق تلفن یا اینترنت یا هر وسیله ارتباطی دیگر در تمام روزهای هفته توسط متخصصان با تجربه شرکت میزبان صورت پذیرد.
خدمات پشتیبانی می تواند در سندی جداگانه (ضمیمه ۷) یا در همان سند تنظیم شود، اما در هر دو حالت هزینه این خدمات براساس ساعات روز علاوه بر هزینه های استاندارد خدمات میزبانی به طور جداگانه براساس جدول هزینه ها یا توافق طرفین، برای کاربر احتساب می شود(ضمیمه ۲، بند۱۵،۲). خدمات پشتیبانی شرکت میزبان شامل پشتیبانی از خدمات و فن آوری های خاص خود شرکت است، و به مسائل مربوط به سرورهای میزبان، اتصال به اینترنت و سیاستهای شرکت میزبان محدود می شود. این خدمات معمولاً شامل نرم افزارهای شخص ثالث[۲۸۸] که از طریق اینترنت دانلود شده و یا از هر طریق دیگری به دست آمده است نمی شود.
اصولاً مفاد قراردادهای میزبانی ،کاربران را از نصب نرم افزارهای شخص ثالث بر روی سرورهای شرکت میزبان بدون اجازه کتبی منع می کند و در هر صورت شرکت میزبان اجازه خواهد داشت، این نرم افزار را غیر فعال نماید. چرا که ممکن است فعالیت تمام سیستم را مختل نماید و ارائه خدمات به مشتریان دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. اگر نرم افزار شخص ثالث بدون اجازه کتبی نصب شود، شرکت میزبان حق خواهد داشت قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ نماید.[۲۸۹] (ضمیمه ۵، بند ۳ و ۴/۱)
-
- پشتیبانی داده ها و بازیابی (Back–up Data and Disaster Recovery)
طبق این بند از قرارداد میزبانی، شرکت میزبان متعهد می شود از وب سایت و داده های کاربر به صورت روزانه یا هفتگی نسخه پشتیبان تهیه نماید تا چنانچه داده های کاربر به هر علتی از بین رفت و یا کاربر مایل بود داده ها یا وب سایت خود را به محل دیگری انتقال دهد ،بتواند اطلاعات خود را بازیابی نماید.
با این حال اگر اطلاعات کاربر بر اثر حادثه ای که خارج از کنترل شرکت میزبان باشد معدوم شود ،شرکت مسئولیت نخواهد داشت. (ضمیمه ۶) البته پشتیبانی داده ها، یک اقدام احتیاطی اضافی محسوب می شود و ممکن است هزینه این اقدام به طور جداگانه احتساب شود. (ضمیمه ۴ ، بند ۱۱) و (ضمیمه ۲، بند ۱۷) ( ضمیمه ۵، بند۹)
-
- امنیت (security)
شرکت میزبان برای حفظ امنیت و کمک به جلوگیری از دسترسی غیر مجاز و حمله به وب سایت کاربران باید متعهد شود که از یک فایروال[۲۹۰] استفاده نماید. فایروال متشکل از یک برنامه یا دستگاه سخت افزاری است که با تمرکز بر روی شبکه و اتصالات اینترنت، تسهیلات لازم در جهت عدم دستیابی کاربران غیر مجاز به شبکه و یا کامپیوتر کاربر را ارائه می نماید.[۲۹۱] به منظور حصول اطمینان از کارایی فایروال، شرکت میزبان باید متعهد به ارتقا[۲۹۲]، به روز رسانی[۲۹۳] و ارائه تست نفوذ[۲۹۴] در سراسر مدت قرارداد باشد.
در راستای حفظ امنیت شبکه، برای کاربران نیز مسئولیتها و تعهداتی پیش بینی شده است؛ مثلاً کاربر باید متعهد شود که از شبکه میزبان برای احراز هویت کاربران دیگر یا اخلال در امنیت میزبان یا شبکه یا حساب کاربری[۲۹۵] دیگری استفاده نمی کند.کاربر نباید به طور عامدانه برای اضافه بار و یا از دسترس خارج شدن یک میزبان یا شبکه اقدام نماید (مثلاً با ارسال بمب پستی[۲۹۶]).همچنین کاربر باید اسکریپت[۲۹۷]ها و قالب[۲۹۸]های خود را برای جلوگیری از بهره برداری اشخاص ثالث، به روز رسانی و امنیت آنها را حفظ کند. (ضمیمه ۶)