دانش آموزانی که نمره آن ها بین ۱۲تا۱۵ بوده است ۵/۱ نمره اضافی کسب کند.
دانش آموزانی که نمره آن ها بین ۱۵تا۱۸ بوده است ۱ نمره اضافی کسب کنند.
دانش آموزانی که نمره آن ها بین ۱۹ و ۲۰ بوده است، همین نمره را کسب کنند.
به دانش آموزان گروه تشویق گفته شد. چنانچه در امتحان دیکته شماره ۲ ملاک های در نظر گرفته شده بالا را کسب کنند به آن ها پاداشی داده خواهد شد. همچنین گفته شد دانش آموزانی که توانایی نگهداری نمره ۲۰ را داشته باشد و دانش آموزانی که نمره بالاتر از نمره ملاک کسب کنند. جایزه بهتری داده خواهد شد. همچنین به دانش آموزان گروه کنترل هیچ مطلبی عنوان نگردید.
در تاریخ مقرر، برای هر گروه از آن ها امتحان دیکته شماره ۲ بعمل آمد بعد از دادن نمرات مطابق آنچه که قبلا دانش آموزان گروههای آزمایشی تشویق گفته شده بود تشویق بر آن ها اعمال شد ولی به گروه کنترل فقط نمره گفته شد و هیچ تشویق و یا تنبیه بر آن ها اعمال نگردید.
گروه تشویق ۵ دقیقه بعد از اینکه جوایز را دریافت نمودند از آن ها آزمون یادآوری کلمات دوتایی وکسلر بعمل آمد.
برای اجرای آزمون ادراک بینایی فراستیگ نیز از دانش آموزان هر دو گروه توسط محقق امتحان ریاضی شماره ۱ بعمل آمد. نمرات به آن ها گفته شد. تاریخ امتحان ریاضی شماره ۲ به هر دو گروه اعمال گردید همان ملاکهایی که بعد از امتحان دیکته شماره ۱ به دانش آموزان گروههای آزمایشی تشویق اعلام شده بود اینجا نیز برای امتحان ریاضی شماره ۲ اعلام گردید در تاریخ مقرر از دانش آموزان هر سه گروه امتحان ریاضی شماره ۲ بعمل آمد. ملاکهایی که بعد از امتحان دیکته شماره ۱ گفته شده بود اینجا نیز برای دانش آموزان گروههای آزمایشی تشویق، فقط اعلام نمره امتحان ریاضی شماره ۲ به گروه کنترل). این بار نیز ۵ دقیقه بعد از اعمال تشویق بر دانش آموزان گروههای آزمایشی تشویقی و فقط اعلام نمره به دانش آموزان گروه کنترل، از هر دو گروه آزمون ادراک بینایی فراستیگ بعمل آمد.
۳-۵- اجرای آزمون ادراک بینایی فراستیگ :
اجرای آزمون به صورت گروهی بود. آزمونها به صورت تکثیر شده در اختیار دانش آموزان هر گروه قرار می گرفت دستورالعملها مطابق آنچه که در کتاب آزمون پیشرفته ادراکی بینایی فراستیگ، ترجمه تبریزی و موسوی آمده است اعمال می شد.
روش اجرای آزمونهای یادآوری کلمات دوتایی وکسلر و یادآوری کلمات دوتایی محقق ساخته برای اجرای این آزمون جزء اول کلمه که بر روی یک برگه ۴×۱۰ سانتی متری نوشته شده بود وارونه در اختیار آزمودنیها قرار داده می شود. و به آن ها گفته می شد. که نام و نام خانوادگی خود را بر روی آن بنویسند بعد به آن ها گفته می شد.«حالا می خواهم برایتان کلماتی را بخوانم که دو تا دوتا پهلوی هم قرار گرفته اند به آن ها به دقت گوش کن. چون بعد از تمام شدن آن ها باید کلمه دوم را درست در مقابل کلمه اول که در اختیارتان است. بنویسد. اگر کلمه درست در جای خودش نوشته نشود. به آن هیچ نمرهای تعلق نخواهد گرفت به طور مثال: اگر در فهرست کلمات دوتایی دیوار- پنجره یا طلا – نقره آمده بود بعد از اینکه کلمات را خواندم باید در جلو دیوار کلمه پنجره و در جلو دیوار کلمه پنجره و در جلو کلمه طلا- کلمه نقره را بنویسی» بعد از اینکه معلوم شد که آزمودنیها دستورالعمل اجرای آزمون را به خوبی درک کردهاند به آن ها گفته می شد: حالا کلمات دوتایی را برایتان می خوانم تا آخر به دقت گوش کنید و تا موقعی که تمام نکردهام و از شماها نخواسته ام هیچ ننویسید» سپس کلمات اولین اجرا را شمرده، به گونه ای که هر زوج کلمه دو ثانیه طول بکشد برای آزمودنیها خوانده می شد. بعد از ۵ ثانیه مکث به آزمودنیها گفته می شد. که برگه را برگردانید و جزء دوم کلمات را درست در جای مناسب یادداشت کنید و بعد از یک دقیقه و ۲۰ ثانیه فرصت به آن ها برگه ها جمع آوری می شد.
بعد از جمع آوری برگههای مرحله اول، ۱۰ ثانیه به آزمودنیها فرصت استراحت داده می شد. و سپس کلمات اجرای دوم مشابه مرحله اول ادامه می یافت و برگه های مرحله دوم نیز جمع می شد.
بالاخره بعد از پایان اجرای دوم باز ۱۰ ثانیه به آزمودنی ها استراحت داده می شد. و سومین اجرا نیز شبیه دو اجری قبلی ادامه می یافت و برگه های مرحله سوم نیز جمع آوری می شد.
چنان که در آزمون ملاحظه می شود. یادآوری برخی از کلمات دوتایی (از جمله شمال – جنوب یا بالا – پایین). ساده تر از کلماتی از قبیل مدرسه – بقالی یا کلم- براست به کلمات دشوار به هنگام نمره گذاری دو برابر کلمات ساده نمره داده می شد. یعنی به ازای هر پاسخ درست کلمات ساده ۵/۰ نمره و به ازای هر پاسخ درست کلمات دشوار ۱نمره به آزمودنی تعلق گرفت.
برای محاسبه نمره فرد در این آزمون تعداد پاسخهای ساده و تعداد پاسخهای دشوار در هر سه مرحله را جداگانه جمع می زنیم سپس نصف کل پاسخهای ساده را به دست می آوریم. و با سه مرحله را جداگانه جمع می زنیم. سپس نصف کل پاسخهای ساده را به دست می آوریم و با تعداد کل پاسخهای دشوار جمع میکنیم عدد به دست آمده نمره آزمودنی خواهد بود حداکثرنمره ۲۱ است.
برای اجرای آزمون یادآوری کلمات دوتایی که توسط محقق ساخته شده نیز به همان طریق خرده آزمون یادآوری کلمات دوتایی و کسلر عمل شد و به طریق همان آزمون نیز نمره گذاری شد. سپس نمره های این دو آزمون را با هم جمع کرده و بر ۲ تقسیم کرده و به این طریق نمره هر دانش آموز به دست آمد.
۳-۶- اعتبار و روایی آزمون ادراکی بینایی فراستیگ :
آزمون رشد ادراک بینایی در سال ۱۹۶۱ توسط دکتر بارین فراستیگ ساخته شده و در سال ۱۹۶۳ هنجاریابی شد و تاکنون دوبار مورد تجدید نظر واقع شده است. پژوهشگر با روش بازآزمایی و به فاصله یک تا دو هفته ، آزمون را مجددا روی ۱۰ کودک انجام داد. ضریب اعتبار ۹۴/۰ به دست آمده آزمون رشد ادراک بینایی به طور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته است در گل یافته ها نشان دهنده اجرا ضعیف خرده آزمون رشد ادراک بینایی به طور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته است. در گل یافته ها نشان دهنده ضعیف خرده آزمون و در عین حال اعتبار کلی خوب در ادامه ۶۹/۰ تا ۸۹/۰ میباشد. از آزمون با سایر آزمونهای ادراک بینایی میان ۵۲/۰ تا ۷۵/۰ همبستگی نشان میدهد. (سبحانی فر، ۱۳۸۱).
منظور از روائی این است که آزمون چیزی را اندازه بگیرد که برای اندازه گیری آن ساخته شده است. یکی از راه های تعیین روایی آزمون این است که نتایج آزمون را با تخمین چند داور صلاحیت مورد نظر مقایسه کرد روائی این آزمون توسط متخصصین این امر، خانم دکتر میم سیف نراقی و آقای دکتر عزت اله نادری مورد تأیید قرار گرفته است.
۳-۷- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:
اطلاعات حاصل از پژوهش استخراج و با برنامه spss انتقال داده شد. برای تشخیص تفاوت بین گروه ها از شاخص آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد و از نمودارهای ستونی و هیستوگرام نیز برای تلفیق نتایج بهره گرفته شد.
برای تجزیه و تحلیل استنباطی از تحلیل و اریانس یک طرفه برای حافظه کوتاه مدت و همچنین از تحلیل واریانس یک طرفه برای ادراک بینایی استفاده شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل
۴-۱- شاخص های توصیفی
برای تشخیص تفاوت بین گروه ها از شاخص های آماری توصیفی میانگین، انحراف استاندارد، میانه و واریانس استفاده شد و از نمودارهای ستونی و هیستوگرام برای تلفیق نتایج بهره گرفته شده است.