اولا دیدگاه مبتنی بر دانش ، اساسا از دیگر تئوری های بنگاه همچون تئوری های رفتار گرایی بنگاه (کاوت و زندر[۵۱] ، ۱۹۹۵) ، تئوری منبع مدار (بارنی ، ۲۰۰۱) و رویکرد اقتصاد هزینه مبادله الهام گرفته شده است.
ثانیاً دیدگاه مبتنی بر دانش ، تعاملات بین افراد و گروههای سازمان را در حوزه به اشتراک گذاری تجربیات و خلق دانش و نیز تاثیر این تعاملات بر مزیت رقابتی بنگاه را مورد توجه قرار میدهد.(گرانت ، ۲۰۰۴ ، ص۳۷۵)
ثالثا ، دیدگاه مبتنی بر دانش ابزارهای تحلیلی و رویکرد های جدیدی را برای درک بهتر عملکرد بنگاه ها در اقتصاد نوین ارائه نموده است. (تیس و همکاران[۵۲] ، ۲۰۰۵ ،ص۵۰۹)
۲-۱-۸-۳عوامل ایجاد ارزش ادراکی
بر اساس دیدگاه بازاریابی ارزش محور ، ارزش مشتری به تفاوت بین ادراکات مشتری از منافع حاصل از خرید و استفاده از کالا و خدمات و ادراکات مشتری از هزینه ناشی از این مبادله اطلاق می شود ارائه بهترین ارزش ممکن به مشتریان بی شک امری مهم برای بنگاههای خدماتی موجود دربازاررقابتی کنونی میباشد.شرکتهایی که توانایی فراهمآوری محصولات خدماتی ارزشمندازنظر مشتریان را دارامیباشند به مزیت رقابتی مهمی دست خواهند یافت. نگرش ارزش محور،تنها نگرشی است که به گونه ای همزمان به مطلوبیتهای مشتری،قیمت وسایرهزینه برای مشتری و هزینه برای تولیدکننده( منافع سهامدار )توجه کردهاست.این نگرش نه تنها میتواند برای مشتری ارزش بیافریند بلکه تازمانی که منافع سهامدارتامین نشود،سازمان را درجهت وتوسعه این ارزش تشویق وهدایت خواهد کرد.(برو[۵۳] ، ۲۰۰۸، ص۱۷)
در ادبیات رقابت ،ارزش عبارت است از میزان تمایل مشتری به پرداخت برای خرید کالا و خدمات شرکت. ارزش را بامعیاردرآمد کل اندازه می گیرند که شاخص قیمت محصول بنگاه است یک بنگاه زمانی سودآور است که ارزش محصولاتش بیشتراز هزینه تولید آن ها باشد. این مطلب نشان میدهد که کسب و کار برای تحلیلموقعیت رقابتی خود به جای هزینه باید از تحلیل ارزش استفاده کنند ، به ویژه زمانی که هزینه های آن ها برای ایجاد تمایز افزایش پیدا میکند (لی ، ۲۰۰۹، ص۲۹۹).
اهمیت ارزش ادراک شده در آثار متعددی در طول سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. ارائه بهترین ارزش ممکن به مشتریان بی شک امری مهم برای بنگاه های خدماتی موجود در بازار رقابتی کنونی میباشد. شرکتهایی که توانایی فراهم آوری محصولات خدماتی ارزشمند از نظر مشتریان را دارا میباشند به مزیت رقابتی مهمی دست خواهند یافت. بنابرین هم مدیران و هم محققین باید در مورد نحوه ی ارزیابی و تأکید مشتریان بریک خدمت ارائه شده اهمیت قائل شوند.یافته های به دست آمده ازتحقیقات حول محور ارزش ادراک شده میتواند به صورت بهتری استراتژی های بازاریابی،ترفیعی و بخشبندی بازاررا بازگو کندزیرا ادراکات مصرف کننده منبع مناسبی برای توسعه خدمات محسوب می شود.با بهره گیری از معیارهای توسعه یافته و تعدیل شده مفهوم ارزش ادراک شده ، خدمات دهندگان این فرصت راخواهند داشت تا ارزش برنامه هاو محصولات مختلف خودرا مورد مقایسه قراردهند بعلاوه این امر ظرفیت و توانایی خدمات دهندگان را در شناسایی ابعاد ارزش ادراک شده به عنوان ویژگی های مثبت یا منفی محصولات خود بهبود می بخشد. در واقع ارزش ادراک شده باید در مرکز ثقل تلاش های بازاریابان در درک رفتار مصرف کننده باشد. جوانب مورد تأکید در این رویکرد ؛ شامل ارزش ادراکی بازار ، ارزش ادراکی مشتری ، ارزش ادراکی رقبا میباشد. ارزش ادراکی مشتری از بنگاه ، ایجاد ارزش از نگاه مشتری میباشد که همان ارزش مابه تفاوت منافع و هزینه های مشتری عنوان می شود. ارزش ادراکی رقبا و بازار از بنگاه یعنی ارزشی که از نظر مشتریان و بازار بهتر از ارزش ایجاد شده توسط رقبا باشد. (سانچز و همکاران[۵۴] ،۲۰۰۶ ، ص ۳۹۴).
ایجاد ارزش برای مشتریان ، کارکنان و سرمایه گذاران یک چرخه تقویت کننده است و بهبود عملکرد را شکل میدهد. اخیراً در بین محققان مدیریت گرایش عمده ای به سمت ارزش از دید مشتری به چشم میخوردو این مسئله ازجنبههای متعددی مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است.مفهوم ارزش یکی ازپرکاربردترین مفاهیم درعلوم اجتماعی به طورعام و در ادبیات مدیریت به طورخاص است.این مفهوم در متون حسابداری و مالی،اقتصاد،مدیریت،سیستمهای اطلاعاتی،علم اخلاق و…هم مورد استفاده قرارگرفته استمساله مهم این است که ارزش ازدید مشتری در بازار و به وسیله ادراک مشتری ازآنچه می پردازد و آنچه دریافت می کند، تعیین می شود و نه درکارخانه و ازطریق تمایلات و مفروضات عرضه کننده.ارزش آنچه تولید می شود نیست بلکه آن چیزی است که مشتری به دست می آورد. (کاپلن و نورتون[۵۵] ،۲۰۰۴ ،ص۲۴۳).
۲-۲ معرفی صنعت بیمه
۲-۲-۱ پیدایش بیمه