۲-۴-۲-۵-گفتار پنجم: درمان گری رفتار مجرمانه وخیم
رفتارتهاجمی برای مهار موقعیتی بروز میکند که پرخاشگر آن را تهدید کننده می پندارد و بر اساس حلیل فرایندهای شناختی و مهارت های بین شخصی می توان به درک آن نایل شد. برای مثال، پژوهش هایی که در مورد بزهکاران خشن انجام شده اند، نشان دادهاند که آن ها بی درنگ از مقاصد دیگران نتیجه گیری میکنند و پیامدهای بعدی عمل خود را در نظر نمی گیرند.[۱۱۰] چنین افرادی غالبا” فاقد مهارت های لازم برای حل تعارف های ناچیز هستند و آثار زیان بخش رفتار خویش را کوچک می شمرند.تهاجم ها معمولا” هنگامی رخ میدهند که درست یا نادرست – افراد تصور میکنند که سلامت جسمانی یا روانیشان از سوی فردی دیگر، مورد تهدید واقع شده است. پرخاشگری واکنش احتمالی آنهایی است که برای دستیابی به مقاصد خود معمولا” به زور متوسل میشوند، فاقد مهارت های لازم برای حل تعارض ها به گونه ای غیرپرخاشگرانه هستند یا نمی توانند پیامد های دراز مدت رفتار خود را به عنوان نتیجۀ عوامل موقعیتی مانند تنیدگی خانوادگی یا مسمومیت الکلی در نظر بگیرند. بدین ترتیب برای درک پرخاشگری های تهاجم آمیز باید به پرسش هایی دربارۀ موقعیت کنونی جرم، چگونگی ادراک مجرم از موقعیت، رابطۀ مجرم با قربانی و الگوهای رفتاری بین شخصی وی پاسخ گفت: پاسخ هایی که بر اساس نخستین مصاحبه شکل می گیرند و سپس به وسیلۀ شیوه های ارزشیابی کلی و خاص به بررسی و آزمون آن ها پرداخته می شود با آنکه رویداد های تهاجم آمیز در پروندۀ بسیاری از مجرمان (مزمن) و (وخیم) دیده می شود اما مجرمانی که فقط به خشونت متوسل میشوند بسیار نادرند و تعداد اندکی از متخصصان بالینی نیز قلمرو فعالیت خود را به این نوع مجرمان اختصاص دادهاند. همچنین بدین دلیل که معمولا” هنجارهای فرهنگی از پرخاشگری مردان حمایت میکنند، بسیاری از مولفان پرخاشگری را به استثنای موارد وجود اختلال روانی یا مواقعی که در زندگی گروهی ایجاد اختلال میکند)نیازمند درمان گری خاصی نمی دانند. اگر چه در سال های اخیر، مسئله پرخاشگری نوجوانان و خشونت در خانواده ها به گسترش برنامه های خاصی منجر شده است که در چهارچوب آن ها مداخله گری های روان شناختی نقش بنیادی داشته اند، اما هنوزنتوانسته اند اثر بخشی آن ها را به اثبات برسانند.افراد پرخاشگر به ندرت خواهان درمان گری هستند و با توسل به مکانیزم های انکار و سرزنش قربانی مسئولیت خود را نمی پذیرند. با وجود این نخستین وظیفۀ متخصص بالینی، توجه به عمل خشونت آمیز گذشته نیست بلکه باید به ارزشیابی توانایی بالقوۀ مجرم در ارتکاب اعمال مشابه در آینده بپردازد. اما خواه پرخاشگری را یک پاسخ به موقعیت بدانیم یا آن را یک رگۀ شخصیت تلقی کنیم باید بپذیریم که پرخاشگری زمینه ای است که به دیگر ویژگی های شخصیتی وابسته است، در چهار چوب سبک زندگی فردی معنای خود را مییابد و توجه به آن به عنوان یک مشکل خاص به ندرت برای ایجاد تغییرات دراز مدت کفایت می کند از سوی دیگر نامتجانس بودن مجرمان خشن نیز مستلزم پی گیری هدف های متفاوتی است. برای مثال،مشکلات کسانی که ازپرخاشگری ابزاری سود می جویند با آنهایی که دارای پرخاشگری خصمانه اند متفاوت است. در مورد گروه نخست دستکاری عوامل محیطی یا به اصطلاح یادگیری اجتماعی تغییر باورها یا انتظار پیامدهای ناشی از رفتار پرخاشگرانه، میتواند راهبرد اصلی باشد، در حالی که در مورد پرخاشگری خصمانه، تقویت مهار هیجانی و خود نظم جویی، هدف های مناسبتری هستند. همچنین هدف های درمان گری دربارۀ فرد فزون مهارگری که فقط یک عمل پرخاشگرانه وخیم را انجام داده است با کسی که توانایی مهار خویشتن را ندارد و تحت تاثیر مصرف هر ماده ای به نزاع می پردازد متفاوت است. اگر چه این تمایزهای مفهومی هنوز هم در ادبیات درمان گری کاملا” تصریح نشده اند اما نیاز به فردی سازی ارزشیابی را برجسته ساخته اند .
در انتهای فصل دوم و با بررسی عدالت ترمیمی در اسناد بین الملل و قوانین سایر کشورها و انواع روش های آن رسیدن به این نکته میرسیم که معاهدات حقوق بشری ،مبانی اندیشههای ترمیمی مجازات ها را مورد توجه قرار دادهاند و رویکردهای طرفداران اندیشههای ترمیمی ،بر قوانین داخلی کشورها،تاثیر داشته اند و این تأثیر در تغیرات قوانین کشورها بیشترین تأثیر را داشته است.
فصل سوم:
روش ها و نتایج تحقیق و تجزیه و تحلیل آن در بررسی موردی زندانیان شهر شیراز
۳-۱-بخش اول:روش تحقیق
انسان همواره برای رسیدن به مقصود و حل مشکلات راه حلهای مختلفی را تجربه می کند و مناسب ترین راه و روش را بر میگزیند. روش تحقیق عبارت است از به کارگیری راه و روشی خاص که اطلاعات مناسب بیشتری را درباره موضوع مورد مطالعه فراهم نموده و عوامل مرتبط با آن را مشخص می نمایدبنابراین در خصوص هر تحقیقی لازم است پس از بررسی پیشینه موضوع تحقیق ، روش تحقیق با توجه به اهداف ،ماهیت موضوع و امکانات اجرایی مشخص گردد . لذا در ادامه مباحث این فصل تلاش می شود خلاصه ای در خصوص روش های تحقیق ،ابزار گردآوری اطلاعات ، جامعه و نمونه آماری ،روش نمونه گیری و در پایان روش های تجزیه و تحلیل داده ها ارائه شود.در این بخش با در نظر گرفتن جامعه آماری پژوهش و روش آماری و معرفی آن به روش تحقیق می پردازیم .در این قسمت پژوهش بر آن هستیم که با تجزیه و تحلیل اطلاعات و متناسب با سؤال تحقیق عوامل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و خانواده و مهاجرت را در اثربخشی مراقبت های ویژه بر روی مجرمان و بازنگشتن مجرمان به جرائم را مورد بررسی قرار دهیم.در این رابطه در ابیتدا با معرفی روش تحقیق سعی میکنیم به ابزار تحقیق و روش به کارگرفته شده در تحقیق بپردازیم و در بخش دوم به داده آماری حاصل از پاسخ های داده شده اشاره کنیم.
۳-۱-۱-مبحث اول:روش تحقیق
با توجه به اینکه تحقیق، تلاشی سیستماتیک و روشمند به منظوردست یافتن به پاسخ یک پرسش یا راه حلی برای یک مسئله است ، لذا روش های به کار گرفته شده در تحقیق را می توان بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی نمود که عبارتند از ؛ طبقه بندی بر مبنای هدف یا بر حسب روش ( نحوه گردآوری داده ها)
۳-۱-۱-۱-گفتار اول:طبقه بندی تحقیق بر مبنای هدف
تحقیقات علمی بر مبنای هدف در سه گروه تحقیقات بنیادی، تحقیقات توسعه ای (تحقیق و توسعه) و تحقیقات کاربردی تقسیم بندی میگردند. لذا با توجه به تعاریف ارائه شده، در ذیل باید بیان نمود که تحقیق انجام شده با موضوع تحلیل جرم شناختی بزهکاری در زندان های استان فارس توسط زندانیان (با نگاهی ویژه به جرایم جنسی و ورود، توزیع و فروش مواد مخدر) از نوع تحقیقات کاربردی میباشد. تحقیقات کاربردی عبارت از : استفاده علمی خاص برای نتایج حاصل از آن ها در نظر گرفته می شود و برای هرکار علمی یا تئوری،کاربرد معلومی ارائه می نمایند.
۳-۱-۱-۲-گفتار دوم:طبقه بندی تحقیق بر مبنای ابزار و روش گرد آوری داده ها