نکته قابل توجه دیگر این است که در تربیت اجتماعی کودک و نوجوان ، خواه از نظر فردی خواه اجتماعی هیچ قالب رفتاری به اندازه پرخاشگری مهم نیست . پرخاشگری اگر در کودک درمان نشود در بزرگسالی تبدیل به شخصیت ضد اجتماعی و سایر اختلالات حاد روانپزشکی می شود(دلخاموش ،۱۹۹۴).در اغلب موارد وجود این اختلال در فرد، نه تنها از میزان سازگاری فردی و اجتماعی وی می کاهد، بلکه امنیت و بهداشت روانی خانواده و سایر گروههای اجتماعی را نیز دچار مشکل میکند. در برخی موارد نیز، نوع و شدت مشکل به حدی میرسد که موجبات آزار و تهدید حقوقی اعضای دیگر اجتماع را فراهم می آورد نتیجه آن، درگیری فرد بیمار با قانون و مراجع کیفری موجب می شود. به عبارت دیگر فرد بیمار به سبب داشتن اختلال روانی و پیامد آن یعنی ارتکاب جرم،تحت پیگرد قانونی قرار میگیرد. یافته های تحقیقات مختلف نشان میدهد که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد زندانیان، مبتلا به اختلالات روانی هستند (لمپ و وینبرگر[۲]، ۱۹۹۸).
با توجه به اینکه خشم و پرخاشگری،سازههای پیچیده ای هستند که با اختلالات روان پزشکی و روان شناختی گوناگون درارتباطند و لزوم توجه هر چه بیشتر به آن ها، کنترل خشم به عنوان یک ضرورت برای بهبود رفاه و آسایش بشر تبدیل شده است(نویدی، ۱۳۸۵) و در این راستا تفکر قطعی نگر به عنوان یک سازه ی شناختی تحریف شده موجبات بروز پرخاشگری را فراهم میکند و پرخاشگری به نوبه خود محبت، پذیرش و احترام متقابل که همان صمیمیت اجتماعی هست را با کاستی مواجه میسازد و روابط بین فردی را مختل میسازد، لذا آموزش مدیریت خشم در مدرسه به عنوان مهمترین کانون اجتماعی شدن و پذیرش نقش در جامعه مهم و ضروری به نظر میرسد. بنابرین کار با گروهی از نوجوانان، دسترسی مشاوران به تعداد جوانان بیشتری را در آن واحد فراهم میکند، و همزمان احساس جدایی و تنهایی نوجوانان را در ارتباط با مسئله خشم کاهش میدهد.
تعاریف مفاهیم:
تعاریف نظری:
خشم:به حالتی عاطفی یا هیجانی اطلاق می شود که از تهییج ملایم تا خشم وحشیانه یا عصبانیت گسترده است و اغلب هنگامی متجلی می شود که راه نیل به اهداف یا برآوردن نیازهای افراد، سد می شود (شعاری نژاد، ۱۳۷۱).مدیریت خشم به پذیرش و انجام رفتار و کردار مناسب و موافق محیط و تغییرات محیطی اشاره دارد (وفایی، ۱۳۸۸).
بازسازی شناختی: فن مورد استفاده آلبرت الیس و سایر درمانگران شناختی (CBT) که در آن مراجع از رابطه بین افکار غیر واقعی و رفتارهای غیرانطباقی حاصل از آن آگاه می شود تا راه های منطقی تری در بررسی رفتارهایش پیدا کند (ساراسون و سال سون، ۱۳۷۸).
صمیمیت اجتماعی:ظرفیتی برای باز بودن دوسویه، مشارکت در روابط با دیگران و اعتماد متقابل است(راسکین[۳]، ۲۰۰۱).
تفکر قطعی نگر: تفکر قطعی نگر ، نوعی خاصی از تحریفات شناختی (شیوه های غلط تفکر) است که به وقایع پیرامون و انسان های اطراف با دید همه یا هیچ نگاه میکند(لی هی،۱۳۹۰).در واقع در این تحریف شناختی حادثه ای و یا امری به طور قطع مساوی چیز دیگری فرض می شود و به عنوان تفکر سیاه و سفید و تساوی گونه نیزمطرح می شود.
تعاریف عملیاتی:
خشم:بر اساس میزان نمره ای که آزمودنی در نسخه تجدید نظر شده پرسشنامه ۵۷ ماده ای ۱۹۹۹ اسپیلبرگر (STAXI-2 ) دریافت میکند، سطح خشم فرد مشخص می شود.
بازسازی شناختی: در این پژوهش سعی می شود که در طی ۱۲ جلسه، اصول مشاوره گروهی شناختی- رفتاری بر اساس پکیج درمانی پاتریک ریلی و مایکل شاپ شاپر اجرا گردد، که این مدل درمانی مورد استفاده در این پکیج ترکیبی از مداخلات شناختی، آرمیدگی و مهارت های ارتباطی است.
صمیمیت اجتماعی:میزان نمره ای است که از مقیاس صمیمیت اجتماعی میلر و لفکورت به دست میآید.
تفکر قطعی نگر: میزان نمره ای است که از آزمون تفکر قطعی نگر یونسی و میرافضل حاصل می شود.
فصل دوم
پیشینه تحقیق
مقدمه
این فصل به بررسی پیشینه مطالعاتی شامل پژوهش های مرتبط انجام گرفته در داخل و خارج کشور می پردازد.
بررسی پیشینه مطالعاتی
تحقیقات انجام شده در داخل کشور