-
- ارتقاء توان تولید با بهره گیری از خطوط تولید با سطح کیفی بالا تر
بر خورداری از امکانات بلاستفاده در مجموعه تخته شهید باهنر و همچنین موقعیت جغرافیایی شرکت در جهت تامین راحت تر و بهتر مواد اولیه و وابستگی شرکت به یک سازمان بزرگ سرمایه گذاری، همه و همه زمینه را به منظور ارتقاء دادن توان تولید و بکارگیری خطوط و ماشین آلات با تکنولوژی جدید را فراهم می آورد تا شرکت بتواند همگام با پیشرفت های چشم گیر رقبا در حوزه فروش و بازاریابی وتاثیرات شدید آنها بر اعمال استراتژی های خرید و تامین مواد اولیه اقدامات رو به جلویی را انجام دهند.
-
- توسعه و افزایش میزان تولید با تکنولوژی و تجهیزات جدید
بر اساس آمار بدست آمده از رشد جمعیت شهری استان و تغییر الگوی مصرف مردم و تمایل مورد توجه آنها به ملزومات چوبی تولید شده و همچنین وجود پتانسیل و ظرفیت لازم در جذب سرمایه به منظور رونق بخشیدن میزان تولید شرکت از طریق حامیان و روابط گسترده مجموعه شهید باهنر با سرمایه گذاران بزرگ کشور، توسعه و افزایش میزان تولید با تکنولوژی و تجهیزات جدید از جمله استراتژی پیشنهادی است که می توان به آن اشاره نمود که می تواند در تحقق هر چه بهتر استراتژی تنوع همگون را کمک کند.
-
- افزایش سرمایه ثابت توسط سهامداران یا ایجاد مشارکت خارجی در راستای تقویت و ارتقاء خطوط تولید جدید ( خط جدید تولیدMDF و نئوپان عرض ۱۸۳)
پایین بودن و عدم ثبات کیفی محصولات به دلیل فرسودگی تجهیزات و نوسانات کیفی غیر قابل اغماض به دلیل عدم وجود ضمانت اجرایی استوار در مقابل رشد روز افزون تولید و واردات کالاهای جانشین نئوپان از قبیل MDF و توان رقابتی بالای شرکت های تولید کننده محصولات چوبی سبب شده است تا سهم بازار شرکت روند نزولی به خود بگیرد.
-
- تعریف و استقرار نظام های استانداردی به روز کنترل کیفیت و انرژی جهت پایبندی به استانداردها
کمبود برنامه های بازسازی و تحقیق و توسعه مداوم و همچنین عدم تخصیص بودجه کافی برای طراحی و نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در کنار افزایش روزافزون واحدهای سلولزی با ماشین آلات مدرن و ظرفیت بسیار بالا و همچنین به دلیل افزایش قیمت حامل های انرژی بر اساس موصبات دولتی در سال آینده سبب شد تا تعریف و استقرار نظام های استانداردی به روز کنترل کیفیت و انرژی جهت پایبندی به استاندارد ها بعنوان راهبرد دیگری برای شرکت به منظور برون رفت از شرایط فعلی پیشنهاد داده شود.
-
- سرمایه گذاری در بحث بازاریابی و بکارگیری افراد و مشاورین خبره بازار
با توجه به رقابت شدید رقبا در صنعت چوب و همچنین موفقیت شرکت های فعال در این صنعت در کسب سهم بازار و راهبرد های آنان در خرید و فروش مواد اولیه و محصولات چه در داخل و چه در خارج از کشور، سرمایه گذاری ، رشد و رونق توان واحد بازاریابی و فروش شرکت از جمله دیگر استراتژی های پیشنهادی است.
۵-۳: چند موضوع قابل توجه در مورد اجرای پروژه
در انتهای بحث اشاره به مطالب ذیل در مورد اجرای پروژه ضروری به نظر می رسد:
اجرا و ارزیابی استراتژی های پیشنهادی، رکن اصلی مدیریت استراتزیک بوده و می تواند معیار مناسبی برای ارزیابی استراتژی های پیشنهاد شده باشد، که به علت حجم زیاد و زمانبر بودن موضوع در تعریف اهداف پروژه مطرح نگردیده است و خارج از حیطه پروژه می باشد.
از آنجا که صحت اطلاعات استفاده شده از اهمیت فراوانی در اثر بخشی استراتژی های پیشنهادی دارد، فرض می شود اطلاعات کسب شده از مدیران، پرسنل و همکاران خارج از شرکت (رقبا) صادقانه و منطبق بر واقعیت بوده و اطلاعات بدست آمده از نمونه های مورد بررسی بیان کننده وضعیت کل مجموعه می باشد. و نیز ساختار صنعت تغییر ناگهانی و پیش بینی نشده ای نخواهد داشت و اطلاعات و سوابق گذشته می تواند ملاک تغییرات و اتفاقات آینده باشد.
مفهومی بنام بهترین استراتژی وجود نداشته و در انجام پروژه تلاش گردیده است، بر مبنای اطلاعات موجود و با تکیه بر قضاوت های علمی و شهودی از میان استراتژی های ممکن، مناسب ترین استراتژی شناسایی و پیشنهاد گردد.
۵-۴: پیشنهادات
۵-۴-۱: پیشنهادات برای فعالیت های آتی شرکت
تصمیم گیری در مورد نحوه و ترتیب اجرا استراتژی های پیشنهادی مهم ترین قسمت از مدیریت استراتژیک است که باید با به خدمت گرفتن کلیه اعضا و امکانات شرکت و بنا بر توانمندی شرکت انجام گردد.
انعکاس تصمیمات اتخاذ شده به واحدها و تعیین استراتژی های وظیفه ای هر بخش اقدامی مناسب برای اجرای تصمیمات اتخاذ شده می باشد.
۵-۴-۲: پیشنهادات برای فعالیت های علمی
استفاده از منطق فازی روش تحلیل سلسله مراتبی یا استفاده از الگوریتم ژنتیک چند هدفه در انتخاب استراتژی های پیشنهادی، با توانایی محاسبه نتیجه اجرای یک گروه از استراتژی ها و مقایسه اثر همزمان چند پارامتر در برآورده نمودن اهداف شرکت، ابزاری مناسب در برنامه ریزی استراتژیک می باشد.
پیوست
بسمه تعالی
پرسشنامه شماره ۱ ( تعیین مأموریت سازمان )
مدیر گرامی؛ ضمن عرض سلام و احترام ، این پرسشنامه بخشی از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان ” برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با بهره گرفتن از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP ” است. هدف از این پایان نامه تدوین برنامه ریزی استراتژیک در شرکت چوب شهید باهنر گرگان می باشد.
در پرسشنامه شماره ۱ نسبت به تعیین مأموریت شرکت چوب شهید باهنر گرگان اقدام می شود که راهگشای مراحل بعدی خواهد بود. منظور از مأموریت شرکت، نشان دهنده علت یا فلسفه وجودی و رسالت شرکت بوده و به عبارتی دیگر بیانگر هویت شرکت است.
ذکر مشخصات شما مدیر ارجمند در پرسشنامه ضروری نیست اما در صورت تمایل به دریافت نتایج تحلیل های بدست آمده برای شرکت چوب شهید باهنر گرگان می توانید مشخصات خود را ذکر نمایید.
نام و نام خانوادگی :
سمت :
شماره های تماس :
Email :
مدیر گرامی لطفاً در رابطه با مأموریت شرکت چوب شهید باهنر گرگان به سوالات زیر با دقت و صراحت پاسخ های خود را تشریح فرمائید زیرا بدیهی است دقت و صحت پاسخگویی جنابعالی ما را در تعیین هرچه بهتر این مقوله یاری خواهد نمود.
مشتریان این شرکت چه کسانی هستند؟
این شرکت چه کالا ها و خدماتی را ارائه می دهد و یا ارائه خواهد داد؟
این شرکت در چه حوزه بازارهایی و در چه محدوده جغرافیایی فعالیت می کند و یا خواهد کرد؟
این شرکت برای انجام فعالیت های خود از چه نوع فناوری و با چه سطح پیشرفتگی بهره میگیرد و آیا در آینده بهره گیری از تکنولوژی جدید را در دستور کار خود دارد؟( لطفاً قید بفرمائید)
در این شرکت تا چه اندازه به بقاء و سود آوری توجه می شود و آیا شرکت برای رشد و سلامت مالی از تعهد لازم برخوردار است؟
چه باورها، ارزش ها، آرمان ها و آرزوها و همچنین اولویت های اخلاقی بنیادی بر این شرکت حاکم است؟
این سازمان از چه مزیت رقابتی با ویژگی متمایز یا شایستگی نسبت به سایر سازمان ها برخوردار است؟
این سازمان تا چه حد نسبت به مسائل اجتماعی، جامعه و محیطی ( امور خیریه، محیط زیست، پاک بودن صنعت و …)واکنش مناسب نشان می دهد؟
این شرکت تا چه حد به کارکنان و مسائل آنها ( آسایش، رضایت، خواسته ها و…) اهمیت داده و توجه می کند؟
سپاس بابت زمانی که صرف پاسخگویی به سوالات مطرح شده نموده اید
بسمه تعالی
پرسشنامه شماره ۲ ( تعیین عوامل داخلی و خارجی)
مدیر / کارشناس گرامی ضمن عرض سلام و احترام ؛
این