۳
نزاکتی و همکاران
(۲۰۱۱)
کیفیت ، نگرش، تصویر برند ، اعتماد ، رضایت ، قیمت در رستوران
تائید رابطه مثبت متغیرها با وفاداری نگرشی و وفاداری نگرشی با رفتاری
۴
بامنی مقدم و همکاران
(۱۳۹۰)
ارزش ویژه برند ، رضایت ، ارزش ، اعتماد ،مقاومت در برابر تغییر در خدمات صنعتی
رد رابطه ارزش و وفاداری به برند ، تائید رابطه اعتماد با وفاداری نگرشی، تائید رابطه رضایت با وفاداری نگرشی
۵
حیدرزاده و همکاران
(۱۳۸۸)
ارزش ، اعتماد، ارزش ویژه برند، آگاهی از برنددر شرکتهای آن لاین
تائید رابطه اعتمادو ارزش ویژه با وفاداری به برند
پیشینه تحقیقات خارجی
– ایزابل بویل و همکاران[۵۲] (۲۰۱۳) در پژوهش شان تحت عنوان نقش تبلیغات و پیشبرد فروش در ایجاد ارزش ویژه برند به نتایج ذیل دست یافته اند:
این پژوهش به بررسی ارتباط بین دو عنصر مرکزی از برنامه های ارتباطات بازاریابی، تبلیغات و پیشبرد فروش و تأثیر آن بر ایجاد ارزش ویژه برند می پردازد. این پژوهش همچنین به بررسی اثرات دو نوع از ترفیعات فروش، پولی و غیر پولی می پردازد. که بر اساس یک نظرسنجی از ۳۰۲ مصرف کننده در انگلستان صورت گرفته است، یافته ها نشان می دهد که نگرش فردی به تبلیغات، نقش کلیدی را بر ارزش اقتصادی یک نشان تجاری بازی می کنند. در حالی که هزینه تبلیغات برای نشان های تجاری تحت بررسی، باعث پیشرفت آگاهی از نشان تجاری شده اما برای تأثیر مثبت روی اتحادیه نام های تجاری و کیفیت مشاهده شده کافی نمی باشد. همچنین به تأثیر مشخص ترفیعات مالی و غیرمالی روی ارزش اقتصادی نشان تجاری پی برده است. علاوه بر این، نتایج نشان می دهد که شرکت ها می توانند با در نظر گرفتن ارتباط موجود بین ابعاد مختلف ارزش اقتصادی نشان تجاری، مدیریت پردازش ارزش اقتصادی نشان تجاری را بهینه سازی کنند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
– بودیارتی و همکاران[۵۳] (۲۰۱۳) پژوهشی تحت عنوان ارزش ویژه برند و رضایت مشتری با واسطه نفوذ تبلیغات و کیفیت خدمات بر وفاداری مسافران پرواز بین المللی خطوط هوایی گارودا[۵۴] اندونزی انجام داده اند که نتایج آن به شرح زیر می باشد:
این پژوهش چند نتیجه دارد: نخست، تبلیغات وکیفیت خدمات، ارزش ویژه برند را افزایش خواهند داد، کیفیت خدمات نسبت به تبلیغات، برای شرح ارزش ویژه برند بسیار غلبه دارد، دوم، کیفیت خدمات و ارزش ویژه برند رضایت مشتری را افزایش می دهد. ارزش ویژه برند نقش مهمی را برای شرح رضایت مصرف کننده نسبت به کیفیت خدمات بازی می کند. سوم، کیفیت خدمات، ارزش ویژه برند، رضایت مشتری، و وفاداری مشتری را افزایش خواهد داد. وفاداری مسافر بین المللی خطوط هوایی گارودا اندونزی بالا باقی خواهد ماند اگر بوسیله ارزش ویژه برند قوی و رضایت مصرف کننده بالا حمایت شود. رضایت مصرف کننده بر وفاداری مصرف کننده در مقایسه با ارزش ویژه برند، تبلیغات، و کیفیت خدمات نفوذی قوی دارد.
– رانگ هانگ و امینه ساراوقلو[۵۵](۲۰۱۲) در مقاله خود با نام “چگونگی ارتباط آگاهی از برند با پیامد بازار، ارزش ویژه برند و آمیخته بازاریابی” نتایج نشان میدهد تجارب استفاده از برند در مصرف کنندگان منجر به آگاهی از برند شده، و این دلالت بر تجربه قبل از آگاهی در برخی از زمینهها میشود. نتایج همچنین رابطه مثبت بین آگاهی از برند و ارزش ویژه برند را تأیید می کند. در نهایت، کار در حال حاضر نشان میدهد که اهمیت ارتقاء توزیع و قیمت در ایجاد آگاهی برند در یک طبقهبندی کالاهای مصرفی بستهبندی شده است.
– ندا قلی زاده سروری (۲۰۱۲) پژوهشی با عنوان مطالعه ابعاد ارزش ویژه برند، رضایت و قصد بازدید دوباره انجام داده است که نتایج آن به شرح ذیل می باشد:
به طور خاص به بررسی اثرات ابعاد ارزش ویژه برند (آگاهی از نام تجاری، وفاداری به نام تجاری، ارزش نام تجاری، کیفیت نام تجاری و تصویر نام تجاری) بر رضایت گردشگران و در نهایت بر روی رفتارهای آینده که منجر به بازدید مجدد می شود، می پردازد. نتایج حاصل از این مطالعه ثابت کرد که تمام ابعاد ارزش ویژه نام تجاری به کار گرفته شده در این مدل، به استثنای تصویر نام تجاری که نسبت به آن، هیچ رابطه ای ایجاد نشد، اثرات مثبت و مستقیمی بر روی رضایت مشتری دارند. این مطالعه همچنین اثر مثبت و مستقیم رضایت را بر رفتار آتی توریست را تأیید کرد، که در نتیجه قصد بازدید دوباره توریست تعیین می کند. علاوه بر این، این مطالعه تعریف می کند یک ارتباط غیر مستقیم بین ابعاد ارزش ویژه برند و رفتار آتی، که در آن رضایت مشتری نقش واسطهای بین ابعاد ارزش ویژه برند و ویژگی های رفتار را دارد.
– نام، و همکاران[۵۶] (۲۰۱۱) پژوهشی با عنوان ارزش ویژه برند، وفاداری به برند و رضایت مشتری انجام داده اند که نتایج آن به شرح زیر می باشد:
هدف این تحقیق بررسی تأثیرات واسطهای رضایت مصرف کننده بر ارتباط میان ارزش ویژه برند مبتنی برمصرف کننده و وفاداری نام تجاری در صنعت هتل و رستوران است.براساس یک نمونه از ۳۷۸ مشتری و با بهره گرفتن از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری، پنج بعد از ارزش ویژه ، کیفیت فیزیکی، رفتار کارمندان، تجانس درونی ایده آل، شناسایی برند و تجانس شیوه زندگی، تأثیرات مثبتی بر رضایت مصرف کننده دارند.یافته های این تحقیق نشان می دهد که رضایت مشتری بطور نسبی اثرات رفتار کارکنان بین تجانس درونی ایده آل و شناسایی نام تجاری و وفاداری نام تجاری وساطت می کند. اثرات کیفیت فیزیکی و تجانس شیوه زندگی در وفاداری بنام تجاری کاملاً توسط رضایت مصرف کننده فراهم شده است.
– ادو راج[۵۷] در سال ۲۰۰۵ در کشور کرواسی تحقیقی به نام « تأثیر اجزای آمیخته ی بازاریابی بر ارزش ویژه برند» انجام داد. در این تحقیق تأثیر قیمت، گستردگی فعالیت های بازاریابی، تصویر شرکت و قیمت های ترفیعی بر روی ارزش ویژه برند بررسی شده است. نتیجه حاصل از این تحقیق نشان می دهد که قیمت، گستردگی فعالیت های بازاریابی و تصویر فروشگاه بر ارزش ویژه برند تأثیر مثبت دارد.
همچنین با توجه به مطالعات انجام شده در خارج از کشور در مورد ابعاد مختلف برند خلاصه برخی از این تحقیقات در جدول ۲-۷ ارائه شده است:
جدول ۲-۷ : خلاصه برخی از تحقیقات انجام یافته خارجی در حوزه برند
ردیف
محقق و سال تحقیق
متغیرهای تأثیرگذار در حوزه برند
نتایج تحقیق
Brodie.Whittome and Brush
۲۰۰۹