تبصره: درج شماره ملی مربوط به اشخاص حقیقی، شناسه ملی اشخاص حقوقی و یا شماره فراگیر اشخاص خارجی (حسب مورد ) و نیز توضیحات مشتری در مورد منشاء وجوه نقد پرداختی (بیش از سقف مقرر ) توسط وی و علت پرداخت وجوه مذکور به صورت نقد در فرم مربوطه الزامی است. لازم است اطلاعات مذکور در مورد تمامی اشخاص مرتبط با تراکنش (واریز کننده، صاحب حساب، ظهرنویسان چک و …) اخذ شود.
ماده ٣- پس از تکمیل فرم مربوطه، کارکنان ذی ربط در مؤسسه اعتباری باید اطلاعات مندرج در آن را با مدارک شناسایی مشتری – برابر ضوابط مذکور در دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتریان مؤسسه اعتباری- تطبیق داده و سپس اقدام به واریز یا انتقال وجوه مشتری نمایند.
در این رابطه:
-
- در صورتی که مشتری فرم مذکور را تکمیل نکرد و یا از ارائه اطلاعات جهت تکمیل آن توسط کارکنان ذی ربط در مؤسسه اعتباری استنکاف نمود، کارکنان مؤسسه اعتباری وظیفه دارند تا وجوه مذکور را از مشتری پذیرفته؛ لیکن موارد را به قیدتسریع به واحد اطلاعات مالی گزارش دهند. در این موارد لازم است ارائه خدمات به مشتری تا رفع ابهام متوقف شود. انجام اقدامات مربوط در این زمینه باید بدون اطلاع مشتری صورت پذیرد.
-
-
- در صورت وجود ابهام در صحت اطلاعات و یا مدارک ارائه شده توسط مشتری، کارکنان مؤسسه اعتباری وظیفه دارند از طریق تحقیق از سایر نظام ها و پایگاه ه های اطلاعاتی و نیز استعلام از مراجع قانونی ذی ربط، نسبت به رفع ابهام اقدام نمایند. در این موارد لازم است ارائه خدمات به مشتری تا رفع ابهام متوقف شود. انجام اقدامات مربوط در این زمینه باید بدون اطلاع مشتری صورت پذیرد. چنانچه امکان شناسایی مشتری برای مؤسسه اعتبار ی ممکن نباشد ارائه خدمت به وی متوقف خواهد شد. کارکنان ذی ربط در مؤسسه اعتباری باید دلایل توقف خدمت را در فرم مربوطه تکمیل کرده و به مراجع مربوط ارائه نمایند.
-
- چنانچه مشخصات ارائه شده از سوی مشتری صحت نداشته و یا کارت ملی وی، توسط کارمند جعلی تشخیص داده شود، مؤسسه اعتباری موظف است مراتب را بلافاصله به واحد اطلاعات مالی گزارش دهد. در این موارد، ادامه خدمت به مشتری به مدت یک روز کاری به تأخیر می افتد. پس از مدت مذکور و در صورت ارائه حکم مراجع قضایی از سوی واحد اطلاعات مالی به مؤسسه اعتباری، اقدامات لازم بر اساس آن انجام می پذیرد و در غیر اینصورت، ارائه خدمت به مشتری ادامه پیدا میکند.
ماده ۴- در صورتی که توضیحات مشتری در مورد منشا وجوه نقد بیش از سقف مقرر و علت واریز آن به صورت نقدی، قانع کننده نباشد و یا به دلایل دیگری، ظن به پول شویی و تامین مالی تروریسم وجود داشته باشد متصدی مربوط موظف است علاوه بر ارسال گزارش موضوع این دستورالعمل،شناسایی معاملات» نسبت به ارسال گزارش معاملات مشکوک برابر ضوابط مندرج در دستورالعمل « مشکوک و شیوه گزارش دهی» اقدام نماید.
ماده ۵- پس از تکمیل گزارش، متصدی مربوط باید گزارش مذکور را در اختیار مسئول مبارزه با پول شویی شعبه قرار دهد تا پس از بررسی و جمع بندی اطلاعات مندرج در آن، کلیه گزارش های تکمیل شده را در پایان هر روز، به واحد مبارزه با پول شویی مؤسسه اعتباری ارسال نماید. یک نسخه از تمامی گزارش های تکمیل شده نیز در شعبه نگهداری می شود.
ماده ۶ – واحد مبارزه با پول شویی مؤسسه اعتباری موظف است پس از دریافت اطلاعات شعب، آن ها را مورد بررسی و طبقه بندی قرار داده؛ تمامی گزارش های دریافتی را همراه با توضیحات تکمیلی، در قالب تعیین شده به واحد اطلاعات مالی و تا پایان همان روز کاری ارسال نماید.
ماده ٧- مؤسسه اعتباری موظف است مدارک و اطلاعات مربوط به واریز وجوه نقد بیش از سقف مقرر را که هنگام ارائه خدمت به مشتری ثبت و ضبط نموده است حداقل به مدت ۵ سال پس از پایان عملیات نگهداری کند. لازم است نگهداری سوابق به گونه ای باشد که در صورت درخواست مراجع ذی صلاح، اطلاعات در اسرع وقت قابل دسترسی باشد.
ماده ٨- مؤسسه اعتباری موظف است نرم افزارهای خود را به گونه ای طراحی نماید که علاوه بر ثبت کلیه دریافت ها و پرداخت های نقدی در آن، امکان پرداخت وجوه نقد بیش از سقف مقرر به مشتری را غیر ممکن سازد. در صورتی که مشتری بر دریافت وجوه نقد بیش از سقف مقرر اصرار داشت، مؤسسه اعتباری باید مراتب را به واحد اطلاعات مالی گزارش دهد.
ماده ٩- به منظور اجرای مؤثر ضوابط مندرج در این دستورالعمل، مؤسسه اعتباری باید سیستم ها و نرم افزارهای لازم را به گونه ای طراحی و اجرا نماید که اطمینان حاصل شود کارکنان مؤسسه اعتباری، وظایف مربوط را انجام میدهند.
ماده ١٠ – مؤسسه اعتباری باید نرم افزارهای خود را در زمینه واریز نقدی به گونه ای طراحی نماید که شامل اطلاعات مربوط به نوع و ترکیب وجوه نقد ارائه شده از سوی مشتری به همراه وجه هر یک از آن ها باشد به گونه ای که امکان بازسازی تراکنش های واریز نقدی بیش از سقف مقرر فراهم باشد.
ماده ١١ – مؤسسه اعتباری موظف است در هر شعبه، فردی را برای توجیه مشتری در مورد ضرورت گزارش واریز نقدی وجوه بیش از سقف مقررتعیین نماید تا در صورت استعلام موضوع، مراتب را به شیوه ای مناسب برای آن ها توضیح دهد.
این دستورالعمل در ۱۱ ماده و ۲ تبصره در هشتمین جلسه شورای عالی مبارزه با پول شویی مورخ ۲۰/۱۱/ ۱۳۸۹ به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجراست.
فرم گزارش واریز نقدی بیش از سقف مقرر (CTR)
۱-اطلاعات صاحب حساب
-توضیحات تکمیلی
نام مؤسسه
نام خانوادگی
شماره ملی
شناسه ملی
ش.شناسنامه
ش. ثبت
نام پدر
۲- اطلاعات واریز وجه (نوع عملیات، نقدی / انتقالی)
۳- منشأ وجه
نوع عملیات
واحد پول
نوع وجه
نوع حساب
شماره حساب
نام بانک
مبلغ