- آمادگی الکترونیک صنایع پشتیبان: با ازریابی حضور، توسعه، سطح خدمات و ساختار هزینه مؤسسات پشتیبانی دهنده اشاره می کند که فعالیت ها یشان ممکن است بر روی نوآوری های کسب و کارهای الکترونیک در کشورهای در حال توسعه اثر بگذارد.
۲-۲-۲-۳- مدل KPMG
این نمونه توسط شرکت مشاوره ای KPMG در سال ۲۰۰۰ و با عنوان “آزمون ظرفیت دولت الکترونیک” برای استفاده در سطح سازمان های دولت فدرال کشودر کانادا طراحی شده است. هدف این نمونه کمک به سازمان ها در ارزیابی توانمندی های آن ها برای پیاده سازی خدمات رسانی الکترونیک به شهروندان کانادایی تعریف شده اس (کاظم خانلو ، ۱۳۸۲). آزمون ظرفیت دولت الکترونیکی از ۶ عنصر کلیدی زیر تشکیل شده است :
استراتژی الکترونیکی (به کجا می رویم ؟) : این عنصر، در معیاری برای ارزیابی ظرفیت سازمان و یا بیانی روشن و واضح، چشم انداز کامل خود را برای دولت الکترونیکی تعریف می کند و شامل عواملی همچون چشم انداز الکترونیکی، هدایت و رهبری، استراتژی ها، طرح ها، سیاست ها و تخصیص منابع می باشد.
معماری (چه چیزی طراحی می کنیم ؟) : این عنصر، معیاری برای ارزیابی ظرفیت سازمان در تدوین و طراحی معماری های لازم برای پیاده سازی دولت الکترونیکی تعریف می کند و شامل عوامل چون مدل کسب و کار، امنیت، داده ها، کاربردها (نرم افزار)، تکنولوژی و شبکه می باشد.
مدیریت ریسک و پروژه ( چگونه مدیریت می کنیم؟ ) : این عنصر معیاری برای ارزیابی ظرفیت سازمان در مدیریت تلاش های آغازین در حوزه دولت الکترونیکی تعریف می کند و شامل عواملی چون مدیریت ریسک، مدیریت سبد سرمایه گذاری، مدیریت پروژه و تحول کسب و کار می باشد.
قابلیت های سازمانی (چه شایستگی های نیاز داریم؟ ) : این عنصر معیاری برای ارزیابی ظرفیت سازمان در رشد مهارت ها و توسعه منابع انسانی و فنی لازم برای دولت الکترونیکی تعریف می کند و شامل عواملی چون قابلیت های دولت الکترونیکی، ابزار و فنون دولت الکترونیک و یادگیری سازمانی می باشد.
مدیریت زنجیره ارزش (چگونه با سازمان های همکار و مشتریان کار می کنیم؟ ): این عنصر معیاری برای ارزیابی ظرفیت سازمان در یکپارچه سازی و ادغام همکاران و مشتریان در طرح های دولت الکترونیکی تعریف می کند و شامل عواملی چون روابط با همکاران، یکپارچگی زنجیره ارزش و ارزیابی آمادگی عمومی می باشد.
مدیریت عملکرد (چگونه عمل کنیم؟ ): این عنصر معیاری برای ارزیابی ظرفیت سازمان در اندازه گیری میزان موفقیت و پیشرفت دولت الکترونیکی تعریف می کند و شامل عواملی چون رضایت مندی مشتری، رعایت حریم شخصی، پایش دستاوردها، پیش بینی پذیری و گزارش دهی از بلوغ دولت الکترونیکی می باشدWilson, 2005)).
در این مدل ۶ معیار اصلی ذکر شده در بالا شامل ۲۵ عامل است که برای حضور موفق هر سازمان در عرصه دولت الکترونیکی ضروری می داند. این شش معیار و عوامل آنها عبارتند از :
- استراتژی الکترونیکی (به کجا می رویم؟ )
- چشم انداز الکترونیکی
- هدایت و راهبری
- استراتژی ها، طرح ها و سیاست ها
- تخصیص منابع
- معماری ( چه چیز طراحی می کنیم ؟ )
- مدل کسب و کار
- امنیت
- داده ها
- کاربردها (نرم افزار ها )
- تکنولوژی
- شبکه
- مدیریت ریسک و پروژه ( چگونه مدیریت می کنیم؟ )
- مدیریت ریسک
- مدیریت سبد سرمایه گذاری
- مدیریت پروژه
- تحول کسب و کار
- قابلیت های سازمانی (چه شایستگی هایی نیاز داریم؟ )
- قابلیت های دولت الکترونیک
- ابزار و فنون دولت الکترونیک
- یادگیری سازمانی