(deg)
(deg)
(deg)
۳۷
۲۸
۴۵
۱
۳۵
۲۶
۳۳/۶۸
۱/۵
۳۵
۲۵
۲۶/۵۷
۲
۳۵
۲۵
۱۸/۴۳
۳
۳۷
۲۵
۱۱/۳۲
۵
۲-۵-۲- روش قطعه: در این روش توده خـــاک واقع در بالای سطـح لغزش به تعدادی قطعه قائم تقسیم می شوند. سپس پایداری هر یک از قطعات به طور جداگــانه مورد محاسبــه قرار می گیرد. در این روش می توان ناهمگنی خاک و فشار آب حفره ای را در محاسبات منظور کرد.این روش برای تحلیل پایداری شیب شامل:
*- راه حل فلنیوس یا روش سوئدی
*- روش تیلور و تیلور اصلاح شده
*- روش بیشاپ و بیشاپ اصلاح شده
*- روش بُرش ها و ……
در این قسمت به منظور آشنایی تنها به یکی از راه حل های روش تیلور با ذکر جزئیات پرداخته می شود. برای بررسی جزئیات سایر راه حل ها به کتاب اصول مهندسی ژئوتکنیک- جلد اول- مکانیک خاک- تألیف براجا.ام.داس[۱] رجوع شود.
*-روش تیلور:
در این روش که ابتدا توسط تیلور پیشنهاد شده است، مبتنی بر این تصور است که نیروی منتجه که بر سطح لغزس به صورت مقاومت اصطکاکی در برابر لغزش عمل می کند بر امتدادی قرار دارد که آن امتداد مماس بر دایره های به شعاع به مرکز می باشد، شکل (۲-۱۵-الف). برای توجیه این مطلب کافی است که بخش لغزنده را به تعدادی قطعات تقسیم کنیم. با توجه به اینکه مقاومت اصطکاکی خاک در برابر لغزش به اندازه زاویه از راستای عمود بر سطح انحراف دارد، امتداد این عکس العمل هاست که بر دایره ای به شعاع مماس می باشد، شکل (۲-۱۵-ب). چون در روش تیلور برای کل لغزش دو نیروی منتجه و در نظر گرفته می شود مسئله در اینجا یافتن مکان نقطه اثر این دو می باشد. با توجه به مشخصات موجود در شکل، ( طول قوس و طول وتر است)، گشتاور نیروی چسبندگی در امتداد قوس لغزش برابراست که چناچه فرض شود نیرو های چسبندگی در امتداد وتر عمل می کنند، در این صورت مقدار کل نیروهای چسبندگی معادل خواهد بود و باید فاصله ای فرضی چــون تصور نمود که اگر نیروی منتجه در آن فاصله از مرکز دایره عمل کُند گشتاور آن نسبت به مرکز برابر گردد یعنی[۱]:
حال اگر به فاصله از مرکز دایره، نیروی را به موازات وتر رسم کنیم محل برخورد امتداد نیروی ثقل بخش لغزنده با امتداد نقطه ای است (مانند ) که نیروی از آن خواهد گذشت و در این صورت مثلث نیروها شکل (۲-۱۵-ج) حالت تعادل خواهد داشت.
شکل (۲-۱۵): بررسی پایداری با روش تیلور[۱]
نکاتی که در کاربرد این روش باید مورد توجه باشد :
۱- از مفروضات در این روش این است که چسبندگی در عمق ثابت است و تنش های منظور شده در محاسبات تنش های کلی هستند.
۲- ضریب اطمینان، نسبت بین چسبندگی نهایی موجود به چسبندگی مورد نیاز برای تعادل در نظر گرفته شده است. به منظور اینکه مقاومت چسبندگی نهایی و مقاومت اصطکاکی در حالت تعادل به نسبت های مساوی در ضریب اطمینان دخالت داشته باشند لازم است شعاع دایره از به کاهش یابد. مقدار از رابطه بدست می آید. مقدار را در هر مسئله خاصی می توان به روش سعی و خطا به دست آورد.