جدول شماره ۴-۶- نتایج آزمون t مستقل مربوط به انعطافپذیری ۵۳
جدول ۴-۷- نتایج آزمون t همبسته مربوط به سرعت ۵۴
جدول ۴-۸- نتایج آزمون t مستقل مربوط به سرعت ۵۴
جدول ۴-۹- نتایج آزمون t همبسته مربوط به توان انفجاری ۵۵
جدول ۴-۱۰- نتایج آزمون t مستقل مربوط به توان انفجاری ۵۵
جدول ۴-۱۱- نتایج آزمون t همبسته مربوط به چابکی ۵۶
جدول ۴-۱۲- نتایج آزمون نتایج آزمون t مستقل مربوط به چابکی ۵۶
جدول ۴-۱۳- نتایج آزمون t همبسته مربوط به قدرت بیشینه ۵۷
جدول ۴-۱۴- نتایج آزمون t مستقل مربوط به قدرت بیشینه ۵۷
جدول ۴-۱۵- نتایج آزمون t همبسته مربوط به درصدچربی ۵۸
جدول ۴-۱۶- نتایج آزمون t مستقل مربوط به درصدچربی ۵۸
جدول ۴-۱۷- نتایج آزمون t همبسته مربوط به توده بدون چربی ۵۹
جدول ۴-۱۸- نتایج نتایج آزمون t مستقل مربوط به توده بدون چربی ۵۹
جدول ۴-۱۹- نتایج آزمون t همبسته مربوط به شاخص توده بدنی(BMI) 60
جدول ۴-۲۰- نتایج آزمون t مستقل مربوط به شاخص توده بدنی(BMI) 60
«فهرست نمودارها»
عنوان صفحه
نمودار ۴-۱- نتایج آزمون انعطافپذیری در دو گروه، قبل و بعد از برنامه تمرین ۵۳
نمودار ۴-۲- نتایج آزمون سرعت در دو گروه، قبل و بعد از برنامه تمرین ۵۴
نمودار ۴-۳- نتایج آزمون توان انفجاری در دو گروه، قبل و بعد از برنامه تمرین ۵۵
نمودار ۴-۴- نتایج آزمون چابکی در دو گروه، قبل و بعد از برنامه تمرین ۵۶
نمودار ۴-۵- نتایج آزمون قدرت بیشینه در دو گروه، قبل و بعد از برنامه تمرین ۵۷
نمودار ۴-۶- نتایج آزمون درصدچربی در دو گروه، قبل و بعد از برنامه تمرین ۵۸
نمودار ۴-۷- نتایج آزمون توده بدون چربی در دو گروه، قبل و بعد از برنامه تمرین ۵۹
نمودار ۴-۸- نتایج آزمون شاخص توده بدنی(BMI) در دو گروه، قبل و بعد از برنامه تمرین ۶۰
«فهرست اشکال»
عنوان صفحه
شکل ۳-۱- اندازهگیری توان انفجاری ۴۲
شکل ۳-۲- حرکت اسکات برای برآورد ۱RM 43
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
شکل ۳-۳- آزمون ایلینویز اندازهگیری چابکی ۴۴
شکل ۳-۴- آزمون ۳۰ متر برای اندازهگیری سرعت ۴۵
شکل ۳-۵- اندازهگیری انعطافپذیری ۴۶
شکل ۳-۶- اندازهگیری درصد چربی بدن ۴۶
آثار برنامه تمرینی الاستیک مقاومتی بر برخی عوامل تنسنجی و فیزیولوژیکی
تکواندوکاران نوجوان
«علی یحیایی»
چکیده
هدف از انجام تحقیق، بررسی آثار برنامه تمرینی الاستیک مقاومتی بر برخی عوامل تنسنجی و فیزیولوژیکی تکواندوکاران نوجوان بود. به این منظور تعداد ۳۰ نفر از تکواندوکاران نوجوان با میانگین سنی ۵۲/۱±۱۲ سال، قد ۱۷/۹ ±۱۴۸ سانتیمتر و وزن ۰۹/۱۰±۴۲ کیلوگرم، با سابقه یک سال فعالیت در رشته تکواندو در شهر کوچصفهان به صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت نمودند و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروههای تمرینی به مدت ۸ هفته، ۳ روز در هفته بر اساس برنامه تمرینی تنظیم شده به فعالیت پرداختند. قد، وزن، ترکیب بدن، انعطافپذیری، سرعت، چابکی، قدرت بیشینه، توان انفجاری، درصد چربی، توده بدون چربی و شاخص توده بدنی قبل از شروع برنامه و پس از آن اندازهگیری شد. گروه تجربی به غیر از تمرینات مخصوص تکواندو به تمرینات الاستیک مقاومتی میپرداختند؛ اما گروه کنترل برنامه همیشگی خود را دنبال میکرد. برای بررسی تغییرات درون گروهی و تأثیر تمرینها و مقایسه پیش و پسآزمون در هرگروه از آزمون t همبسته و برای بررسی تغییرات بین گروهها از آزمون t مستقل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد تمرینات الاستیک مقاومتی بر متغیرهای سرعت، توان انفجاری، درصد چربی، توده بدون چربی و شاخص توده بدنی گروه تجربی معنیدار نشده بود(۰۵/۰P>). ولی در متغیرهای انعطافپذیری، چابکی و قدرت بیشینه، اثر معنیداری داشت(۰۵/۰ P≤). تفاوت معنیداری بین دو گروه کنترل و تجربی در متغیر انعطافپذیری داشت(۰۵/۰ P≤). اما در سایر متغیرها تفاوت معنیداری مشاهده نشد(۰۵/۰P>). با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که تمرینات الاستیک مقاومتی بر متغیرهای قدرت، انعطافپذیری و چابکی نوجوانان تکواندوکار معنیدار بود.
واژههای کلیدی: تمرینات الاستیک مقاومتی، تکواندوکاران نوجوان، آمادگی جسمانی.
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
در دنیای امروز، کارشناسان ورزش به دنبال استفاده از یافتههای علمی برای آمادهسازی هر چه بهتر ورزشکاران حرفهای در رقابتهای سنگین ملی، جهانی و المپیک هستند(۲۲). چندین مورد وجود دارد که مربیان باید به آن آگاه باشند. این موارد شامل، شاخص توده بدنی، قدرت، توان، سرعت، تهویه و پیشگیری از آسیب دیدگی است(۸۸). از این رو، به نظر میرسد بهرهبرداری از بهترین روشهای تمرینی مناسب از مهمترین اصولی است که رعایت آن از سوی مربیان مجرب و آگاه در ورزش قهرمانی و حرفهای اجتناب ناپذیر است. امروزه بستر علمی گستردهتری دربارهی مطالعات مربوط به ورزشکاران فراهم شده است که به طور مستقیم در روش انجام تمرینات ورزشی بازتاب پیدا میکند. در بین روشهای مختلف تمرینی، یکی از مؤثرترین آن ها، تمرینات الاستیک به عنوان روشهایی نسبتاً جدید برای بهبود توان معرفی شدهاند(۲۲). در سالهای اخیر پیشنهاد شده که باندهای الاستیکی را به روشهای سنتی برنامههای تمرینی مقاومتی اضافه کنند(۸۷). توان ترکیبی از قدرت و سرعت و از عوامل موفقیت در ورزشکاران است(۲۲). در این فصل ابتدا به بیان مسأله میپردازیم، سپس ضرورت و اهمیت، اهداف، فرضیهها محدودیتها و تعریف واژههای پژوهش را مورد بررسی قرار میدهیم.
۱-۲- بیان مسأله
کسب آمادگی مطلوب از عوامل اساسی موفقیت ورزشکاران در رقابتهای ورزشی میباشد. از جمله عوامل مؤثر در آمادگی جسمانی میتوان به قدرت و توان انفجاری اشاره نمود. در سالیان اخیر برای بهبود قابلیت توان روشهای مختلفی توسط محققین و مربیان مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به مطالعات قبلی استفاده از تمرینات با وزنه و پلایومتریک از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است(۲۸). کسب موفقیت در بسیاری از ورزشها به توان انفجاری و قدرت عضلانی ورزشکاران بستگی دارد. در پرشها، پرتابها، دو و میدانی و دیگر فعالیتها ورزشکاران باید قادر باشند که از قدرت و سرعت به صورت مؤثری استفاده کنند؛ چرا که افزایش توان احتمالاً عملکرد ورزشی آنان را بهبود میبخشد(۴۰). توان انفجاری پا به صورت کلی و اجرای پرش عمودی به صورت ویژه به عنوان عناصر مهمی در اجرای ورزشکاران و همچنین در انجام فعالیتهای روزانه آنان محسوب میشوند(۸۰). از طرفی، در بسیاری از ورزشها؛ بویژه ورزشهای تیمی و راکتی، توانایی تغییر سریع جهت و پاسخ به محرکهای مختلف یکی از عوامل موفقیت در اجرای ورزشکاران است(۷۱، ۸۴).