پوچر و بوهلر در تحقیقی با هدف شناسایی عوامل اثرگذار در استفاده بیشتر کانادایی ها نسبت به آمریکایی از دوچرخه در سال ۲۰۰۶،با توجه به هوای سرد بیشتر کشور کانادا،انجام دادند و عوامل زیر را در تفاوت دوچرخه سواری بین این ۲ کشور عنوان کردند: امنیت و ایمنی بیشتر، تراکم شهر و مسافت سفر، دسترسی به خودرو و هزینه های آن، تفاوت در دما و بارش، تفاوت در سیاست ها و برنامه ریزی دوچرخه، ابتکارات دولت های محلی برای ترویج دوچرخه سواری، مسیرهای دوچرخه سواری، خطوط و حق دیگران از مقررات راه، پارکینک ماشین و دوچرخه و سیاست هایی در مورد این ها، اجرای سختگیرانه پلیس در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی وسایل موتوری، برنامه های آموزشی و امکانات دوچرخه سواری.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
کوری[۲۸] در تحقیق خود که در سال ۲۰۰۷ با مرور تحقیقات مختلف یکسری عوامل در توسعه دوچرخه سواری را پیشنهاد کرد. وی پیشنهاد کرد آموزش دوچرخه سواران برای بزرگسالان و کودکان ،افزایش ایمنی مسیرهای دوچرخه سواری ،توسعه رویدادهای دوچرخه سواری، برخورد پلیس با متخلفان راهنمایی و رانندگی، افزایش تورهای دوچرخه سواری، ایجاد پارکینگ های مناسب، ایجاد امکانات حمل دوچرخه به وسیله وسایل نقلیه، تعیین نمایندگی های مخصوص پشتیبانی از دوچرخه سواری و تشکیل گروه های مشورتی دوچرخه سواری ابزارهای توسعه ویژه دوچرخه سواری می باشد.
ژینگ[۲۹] و همکاران در تحقیق دیگر در سال ۲۰۰۸ به بررسی عوامل موثر بر مالکیت دوچرخه و استفاده از دوچرخه با بهره گرفتن از روش آماری رگریسون پرداختند. آنها در تحقیق خود مواردی را از بین عوامل شخصی، محیطی و محیط اجتماعی را موثر بر مالکیت و استفاده از دوچرخه در ۶ شهر امریکا دانستند.
مای باچ و همکاران (۲۰۰۹) در تحقیقی برای افزایش دوچرخه و کاهش استفاده از اتومبیل عواملی را از قبیل: تعداد پارکینگ ماشین ها، محدود کردن سرعت اتومبیل ها، دادن اولویت به دوچرخه در تقاطع ها و بستن برخی جاده به روی اتومبیل ها بیان کردند.
دولت استرالیا در تحقیق در سال ۲۰۰۹ با هدف مرور زیربنای دوچرخه سواری در شهرهای استرالیا موانع دوچرخه سواری در استرالیا را در ۶ دسته، عوامل ایمنی، زیربنایی، طراحی های محیطی و استفاده از زمین، بودجه، شخصی وفرهنگی و اجتماعی را مورد بررسی قرار داد و در هر دسته ضمن ذکر موانع موجود، راهکارهایی برای برچیدن این موانع را ذکر کرده است.
پوچر و همکاران(۲۰۱۰) در تحقیقی دیگر اعلام کرد یکسری اقدامات در خصوص زیرساخت ها ،عوامل مرتبط با پارکینگ، ادغام راه های مخصوص دوچرخه سواری با سیستم حمل ونقل عمومی ،برنامه ها و مداخلات قانونی سبب افزایش دوچرخه سواری می شود.
ژینگ و همکاران (۲۰۱۰)در یک مطالعه آنلاین که داده های آن از سال ۲۰۰۶ شروع به جمع آوری شده بود به بررسی قصد سفر با دوچرخه در ۶ شهر غرب کشور امریکا پرداختند. آنان پی بردند که محیط اجتماعی و محیط فیزیکی اهمیت زیادی در تعادل بین دوچرخه سواری با هدف تفریح و دوچرخه سواری با هدف حمل و نقل دارد.
واندنبولک و همکاران (۲۰۱۱) در تحقیقی که در کشور بلژیک انجام شد به این نتیجه رسیدند که بیشترین تفاوت در بین شهرهای بلژیک در مورد استفاده از دوچرخه مربوط به صورت های محیطی از قبیل راحتی، حجم ترافیک و تصادفات دوچرخه سواران دارد.
بوهلر و پوچر (۲۰۱۲) در تحقیقی با هدف ارزیابی دوچرخه سواری به محل کار در ۹۰ شهر بزرگ امریکا که با بهره گرفتن از روش آماری همبستگی و رگریسون انجام گرفت به این نتیجه رسیدند که شهرهای با میزان بالای ایمنی دوچرخه سواری، مالکیت پایین دوچرخه، دانشجوی بیشتر، پراکندگی کمتر و قیمت سوخت بیشتر دارای سطح بیشتر دوچرخه سواری به محل کار می باشند. آنها همچنین پی بردند که تعداد روزهای سرد و گرم، حمایت حمل و نقل عمومی تاثیر معناداری بر سطح دوچرخه سواری در شهرهای بزرگ ندارد.
۲-۱۳)جمع بندی
با بررسی پیشینه تحقیق مشخص می گردد که عوامل متعددی در توسعه دوچرخه سواری نقش داشته اند.
برخی محققان عوامل ایمنی را مورد بررسی قرار دادند. این محققان موارد مربوط به ایمنی را در توسعه دوچرخه سواری مهم دانستند(احمدی نژاد،۱۳۸۶؛توسلی،۱۳۸۷؛ بوهلر و پوچر،۲۰۱۲).
برخی دیگر از محققان اهمیت عوامل سیاستی-امکاناتی را مورد بررسی قرار دادند و مواردی را مهم در توسعه دوچرخه سواری برشماردند که جزء عوامل سیاستی-امکاناتی بود(حاتمی نژاد و اشرفی،۱۳۸۸؛ پوچر و همکاران؛ پوچر و همکاران،۲۰۱۰؛ مای باچ و همکاران،۲۰۰۹).
در نهایت برخی محققان در تحقیق های خود عواملی را مهم در انجام دوچرخه سواری نام بردند که در این تحقیق جزء عوامل تحریکی بودند(کوری،۲۰۰۷؛ واندنبولکی،۲۰۱۱).
در کل نتایج تحقیقات مختلف در این زمینه نشان می دهد، تحقیقی به صورت کلی به جمع آوری و دسته بندی عوامل موثر بر توسعه دوچرخه سواری نپرداخته و بیشتر تحقیقات این عوامل را به صورت جزیی و محدود مورد مطالعه قرار دادند.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱) مقدمه
در این فصل روش شناسی انجام تحقیق بررسی می شود. بدین منظور ابتدا روش تحقیق ،جامعه و نمونه آماری توضیح داده می شود و سپس در مورد روش نمونه گیری ،روش و ابزار گردآوری اطلاعات ،روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون های مورد استفاده در این تحقیق بحث و بررسی می شود.
۳-۲ ) روش تحقیق
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات پیمایشی است که جمع آوری اطلاعات آن به صورت میدانی انجام شد. در این پژوهش عوامل موثر بر دوچرخه سواری شناسایی و با توجه به اهداف تحقیق بررسی می شود.
۳-۳ ) جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری این تحقیق به علت اینکه پاسخ دهندگان توانایی پاسخ به سوالات را داشته باشند تمام افراد بالای ۱۴ سال شهر کرمان به تعداد ۴۰۳۸۲۴ بودند که بر اساس آن تعداد۳۸۰ نفر بر اساس فرمول حجم نمونه کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند اما به دلیل اینکه احتمال ناهمگونی بین نمونه انتخاب شده در این نوع مطالعات زیاد می باشد می بایست ۵/۱ الی ۵/۲ برابر حجم مشخص شده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شود. بر این اساس در این تحقیق ۵/۱ برابر حجم نمونه پرسشنامه بین پاسخ دهندگان پخش شد. به این صورت که ۶۵۰ پرسشنامه پخش و جمع آوری شد و پس از جدا کردن پرسشنامه های مخدوش تعداد ۶۳۴ پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۴) نمونه گیری
روش نمونه گیری تحقیق حاضر به صورت خوشه ای چند مرحله ای و با بهره گرفتن از بلوک بندی در مناطق مختلف شهرداری مشخص گردید.
۳-۵) روش جمع آوری اطلاعات
نحوه انتخاب افراد بدین گونه بود که ابتدا با مشخص کردن مناطق شهری کرمان و سپس انتخاب تصادفی چندین محل از بین هر مناطق شهری ، محلاتی که پرسشنامه باید تقسیم می شد مشخص گردید. سپس بر اساس پراکندگی خانواری هر محل از هر محله تعداد بین ۲۰ الی ۴۰ خانوار انتخاب و پرسشنامه ها بین آنها تقسیم گردید.
۳-۶ )متغیرهای وارد در تحقیق
عوامل موثر بر توسعه دوچرخه سواری شامل عوامل ایمنی، تشویقی و عوامل امکاناتی-امکاناتی
۳-۷ ) روش و ابزار گردآوری اطلاعات
در این پژوهش اطلاعات توسط پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد که این پرسشنامه به ۲ بخش سوالات جمعیت شناختی و سوالات اصلی تقسیم می شد که سوالات اصلی با طیف پنج ارزشی لیکرت به صورت بسیار زیاد ،زیاد ،متوسط ،کم و خیلی کم طراحی شد.
در ابتدای تهیه این پرسشنامه با بهره گرفتن از مطالعه جامع منابع، مواردی شناسایی شد و بعد از بررسی نظر برخی متخصصین مدیریت ورزشی کشور و افراد آگاه و فعال در زمینه دوچرخه سواری به وسیله پرسشنامه باز ۳۷ مورد به عنوان ،موارد قابل اجرا درکشور انتخاب شدند.
۳-۸)روایی و پایایی پرسشنامه
برای روایی محتوایی و صوری ،پرسشنامه تحقیق بین چندین نفر از اساتید دانشگاه ها و صاحب نظران متخصص این رشته توزیع گردید که پیشنهادات رسیده با همکاری اساتید راهنما و مشاور در ویرایش پرسشنامه لحاظ گردید.
به منظور سنجش پایایی پرسشنامه از محاسبه آلفای کرونباخ ( ۸۶/۰= α) پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. در نهایت بعد از تایید اساتید راهنما و مشاور این پرسشنامه به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت. همچنین به منظور بررسی روایی سازه پرسشنامه نیز از روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی استفاده گردید.
۳-۹)روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده می شود. به منظور تعیین و مشخص شدن عوامل موثر بر توسعه دوچرخه سواری ابتدا از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده گردید و به منظور تعیین اختلاف بین عوامل از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
۴-۱) مقدمه
در این فصل با بهره گرفتن از اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ، ابتدا به بررسی یافته های توصیفی و سپس با بهره گرفتن از آمار استنباطی به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. لازم به ذکر است که جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است.
۴-۲) یافته های توصیفی تحقیق
۴-۲-۱) توصیف وضعیت سنی گروه مورد مطالعه
نمودار شماره ۴-۱ وضعیت سنی گروه مورد مطالعه را نمایش می دهد.
نمودار شماره ۴-۱: توزیع افراد بر اساس سن
همان طور که از نمودار مربوط به سن شرکت کنندگان مشخص است بیشترین گروه سنی را گروه ۳۰-۲۱ با ۷۰/۴۸ درصد تشکیل دادند. بعد از این گروه گروه سنی ۲۰-۱۶ با ۱۰/۲۱درصد در رده دوم بود. کمترین گروه سنی را افراد بالای ۶۱ سال با ۶۰/۱درصد تشکیل دادند.
۴-۲-۲) توصیف جنسیت گروه مورد مطالعه
نمدار شماره ۲-۴ وضعیت جنسیت در گروه مورد مطالعه را نشان می دهد.
نمودار شماره ۲-۴: توزیع افراد بر اساس جنسیت
همان طور که توزیع افراد بر اساس جنسیت نشان می دهد بیشتر افراد را افراد با جنسیت مذکر با ۵۴ درصد تشکیل دادند. افراد مونث این تحقیق ۴۶ درصد افراد را تشکیل دادند.
۴-۲-۳) توصیف وضعیت تحصیلات گروه مورد مطالعه
جدول شماره ۴-۱ وضعیت تحصیلات گروه مورد مطالعه را به نمایش گذاشته است.
جدول شماره ۴-۱ : توزیع افراد بر اساس تحصیلات