۱-۷٫ جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد، اشیاء و … که حداقل در یک صفت مشترک باشند (کیاکجوری، ۱۳۸۹).
جامعه آماری این پژوهش ۲۰۰ نفر شامل، کلیه کارکنان و مدیران (سطوح عالی، میانی و عملیاتی) آشنا به حوزه استراتژی و برنامه ریزی استراتژیک در شرکت تولیدی لوازم خانگی آنتیک میباشند.
۱-۸٫ نمونه آماری
نمونه عبارت است از مجموعه ای از نشانهها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعهای بزرگتر انتخاب می شود، به طوری که این مجموعه معرف کیفیات و ویژگیهای آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشد(همان منبع)
حجم نمونه قید شده با بهره گرفتن از جدول مورگان ۱۳۲می باشد که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند.
۱-۹ . ابزار جمع آوری داده ها واطلاعات
رایج ترین ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی پرسشنامه است. داده های مورد نیاز در این پژوهش به وسیله ابزار زیر گردآوری می شود:
-
- جمع آوری داده ها به روش کتابخانه ای: کتب،مقالات،نشریات،رساله های دانشگاهی و نسخه های الکترونیکی و اینترنتی میباشد.
-
- پرسشنامه محقق ساخته swot
- مصاحبه
۱-۱۰٫ روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
در این پایان نامه فرضیههای تحقیق از طریق آزمون آماری متناسب با سؤالهای پرسشنامهها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.
تاپسیس[۱]: تکنیکی برای رتبه بندی ترجیحات با بهره گرفتن از مشابهت راه حل های ایده آل است.
تحلیل سلسله مراتبی داده ها[۲]:تکنیکی برای وزن دهی معیارها(شاخص ها) با بهره گرفتن از مقاسیات زوجی است.
۱-۱۱٫ تعاریف متغیرها و واژه های کلیدی
۱-۱۱-۱٫تعاریف نظری
۱-۱۱-۱-۱٫ استراتژی
استراتژی یا راهبرد از آرمان و چشم انداز شرکت مشتق می شود و استراتژی در قلب فرایند جای دارد. استراتژی چیزی که با عوامل بحرانی موفقیت بستگی دارد را تعیین میکند. یک فاکتور اصلی موفقیت عبارت است از ” تعداد محدود از عواملی که عمیقاً بر روی توانایی موفقیت یک سازمان تاثیر میگذارند.” فاکتور های اصلی موفقیت در حقیقت ، جواب این سوال ساده هستند:( چه چیزی باعث رضایت مشتریان از سازمان می شود؟)؛ ( چه عواملی باعث موفقیت صادرات شرکت در سطح بین الملی می شود). اساساً این چیزی است که فاکتور اصلی موفقیت سازمان را تشکیل میدهد.(ایسلز و پایبورن[۳]،۱۹۹۲).
۱-۱۱-۱-۲٫تحلیل SWOT
Swot در لغت به معنی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدات است و در اصطلاح فرایند شناسایی بررسی و ارزیابی متغیرهای مؤثر و بالقوه داخلی و محیطی را تجزیه و تحلیل swot گویند. واژه swot برگرفته از این لغات میباشد:
:[۴]Sبه معنی قوت
:[۵]w به معنی ضعف
:[۶]o به معنی فرصت
:[۷]T به معنی تهدید
راهبرد هر سازمان متاثر از فرایند تعامل آن با محیط بیرونی است و بنابرین پیشبینی وضعیت آینده نقشی اساسی در فرایند موفقیت سازمان و کشور دارد. در این میان شناخت عوامل محیطی و همچنین شناسایی عوامل درونی بسیار مهم میباشد.
روش SWOT به عنوان رایج ترین تکنیک، فاکتور های موثررا شناسایی می کند و به تحلیل نقاط قوت، ضعف ،فرصت و تهدید می پردازد.(نوربخش و همکاران،۱۳۹۰).
در واقع تحلیل SWOT به دنبال حداکثر ساختن نقاط قوت و فرصتها در مقابل حداقل ساختن تهدیدات و تبدیل نقاط ضعف به قوت و استفاده از امتیازات مرتبط با فرصت ها در راستای کاهش نقاط ضعف داخلی و تهدید های خارجی( ارسلان[۸] ،۲۰۰۸).
۱-۱۱-۱-۳٫فرصت ها و تهدید ها
۱-۱۱-۱-۳-۱٫فرصت ها
فرصت یک موقعیت عمده در محیط مؤسسه میباشد. یعنی آن چه که مؤسسه را در رسیدن به اهدافش یاری نماید و به عنوان موتور محرکهای است که شتاب حرکت مؤسسه را جندین برابر میکند. «سه منبع اصلی فرصتها و تهدیدها عبارتند از ۱- فشارها و روندها (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری) ۲- مراجعان، مشتریان و پرداختکنندگان مالیات ۳- رقبا و همکاران. پس فرصتها مطلوب مؤسسه بوده و باید کوشش نمایند تا آن ها را به حداکثر رسانده و از آن ها استفاده بهینه کنند.
۱-۱۱-۱-۳-۲٫تهدید ها
تهدید یک موقعیت نامطلوب عمده در محیط مؤسسه است و به عنوان مانعی بر سر راه مؤسسه قرار دارد و آن را از رسیدن به اهدافش باز میدارد. در مورد فرصتها و تهدیدات میتوان گفت که آنچه برای یک مؤسسه تهدید قلمداد میشود ممکن است برای یک مؤسسه دیگر عامل فرصتی باشد. پس فرصت یا تهدید بودن یک عامل نسبی است.
مؤسسه تا جایی که میتواند باید محدود کنندهها و تهدیدات را به حداقل رسانده یا آن ها را به عوامل فرصتی و مزیتی تبدیل کند. درک درست فرصتها و تهدیدات محیطی فراروی سازمان به مدیران کمک میکند تا راهبرد سازمانی را با بینش و فراست بهتری اتخاذ نموده و مسیر حرکت سازمان را به طور اثر بخشتری تعین نمایند.
البته باید توجه داشت که آنچه برای یک سازمان تهدید قلمداد میشود ممکن است برای سازمان دیگر فرصت باشد و فرصت یا تهدید بودن یک عامل نسبی است. در مورد سطح کلان و کشورها نیز میتوان گفت که عواملی این چنین وجود دارند که باید مورد توجه قرار گرفته و در برنامهریزیهای کشوری لحاظ شوند.
۱-۱۱-۱-۴٫ نقاط ضعف و قوت
۱-۱۱-۱-۴-۱٫ قوت ها
قوت منبع مهارت یا مزیت دیگری است نسبت به رقبا و نیازهای بازارهایی که مؤسسه در آن ها کار میکند یا خواهد کرد قوت یک شایستگی ممتاز است که مزیت مقایسهای مؤسسه در بازار میشود. قوت نقطه اتکای سازمان است که با بهره گرفتن از آن میخواهد به اهداف خود برسد «بر مبنای این نقاط قوت شاخه اجرایی را میتوان به موتوری قدرتمند برای رشد تغییر نوآوری و خدمت تبدیل کرد.» پس هر سازمانی باید این نقاط قوت را برای جامه عمل پوشاندن به رسالتش به حداکثر رسانده و از آن ها به عنوان مزیتی رقابتی در مقابل رقبا استفاده نماید.
۱-۱۱-۱-۴-۲٫ضعف ها
ضعف یک محدودیت یا کمبود در منابع مهارتها و تواناییهایی است که جدا مانع عملکرد اثر بخش میشود. ضعف یک عامل درونی است که مختلکننده فعالیتهای سازمان بوده و در رسیدن سازمان به اهدافش خلل ایجاد میکند پس لازم است تا سازمان این عوامل را در حد امکان به حداقل رسانده و یا در جهت رسیدن به اهدافش از آن ها بهرهبرداری نماید.
ضعفها عواملی هستند که هر سازمانی که وجود خارجی دارد قطعا با آن ها رو به رو است و نمیتواند از آن ها دوری گزیند بلکه باید با درکی صحیح آن ها را نظارت کرده و مهار نماید. درک صحیح نقاط قوت و ضعف، اساساَ به سازمان کمک میکند تا با استفاده بهینه از قوتها و به حداقل رساندن ضعفها با اثربخشی بیشتری به اهداف رسیده و از هدر رفتن منابع و امکانات سازمان جلوگیری نمایند. در سطح ملی و کلان نیز باید این نقاط مورد شناسایی قرار گرفته و با بهرهگیری مناسب قوتها و اجتناب از ضعفها راهبرد مناسب تدوین شده و به اجرا در آید.
۱-۱۱-۱-۵٫ تکنیک تاپسیس
“