روش تحلیل آماری
در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شد. داده ها در سطح آمار استنباطی بررسی شد و با بهره گرفتن از شیوه تحلیل مسیر به روش رگرسیون سلسله مراتبی به آزمودن مدلهای مفروض پرداخته شد.
ملاحظات اخلاقی
بدیهی و کاملاً پذیرفتنی است که اخلاق حرفه ایی حکم میکند تا اطلاعات به دست آمده از این پژوهش در تمام مراحل آن محرمانه و محفوظ بماند. به این منظور به دانش آموزان اطمینان داده شد که از اطلاعات فقط به منظور تحقیق و پژوهش استفاده می شود و اطلاعات آن ها کاملاً محرمانه می ماند در نهایت دانش آموزان با رضایت کامل حاضر به پاسخگویی به سوالات شدند .
فصل چهارم
یافته های تحقیق
پس از جمع آوری داده های خام پژوهش از طریق ارائه سه مقیاس اندازه گیری به آزمودنیها در نمونه مورد مطالعه، در این فصل به تجزیه و تحلیل و بررسی اطلاعات به دست آمده می پردازیم. اطلاعات در دو سطح آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در سطح توصیفی به گزارش میانگین، انحراف معیار متغیرهای مورد مطالعه و در سطح استنباطی به ماتریس همبستگی و آزمون مدل های مفروض با بهره گرفتن از آزمون آماری تحلیل مسیر پرداخته شد.
الف) داده های توصیفی
جدول ۴-۱ : میانگین و انحراف معیار متغیر بخشش و مؤلفه های آن ، الگوهای ارتباطی خانواده و عاطفه مثبت و منفی
انحراف معیار
میانگین
متغییرها
۷۶/۶
۳۱/۳۸
ارتباط مجدد و کنترل انتقام جویی
۰۴/۴
۵۰/۲۱
کنترل رنجش
۹۵/۳
۹۷/۱۹
درک واقع بینانه
۸۹/۱۰
۷۹/۷۹
بخشش
۲۳/۱۲
۸۱/۵۰
گفت و شنود
۹۳/۹
۵۷/۳۴
همنوایی
۶۱/۵
۷۳/۳۸
عاطفه مثبت
۵۲/۸
۸۲/۲۸
عاطفه منفی
ب- یافته های استنباطی
جدول ۴-۲ : ماتریس همبستگی بین عواطف و بخشش
متغیرها
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۱- ارتباط مجدد
۱
۲- کنترل رنجش
**۳۷/۰
۱
۳- درک واقع بینانه
**۳۳/۰
۰۸/۰
۱
۴- بخشش
**۸۸/۰
**۶۳/۰
**۶۰/۰
۱
۵- عاطفه مثبت
۰۱/-
۰۲/-
*۱۳/۰
۰۳/۰
۱
۶-عاطفه منفی
**۲۹/-
**۴۶/-
*۱۳/-
**۴۰/-
۰۶/-
۱
۰۱/۰P≥** ۰۵/۰P≥ *
با توجه به ماتریس همبستگی ملاحظه می شود که :
مؤلفه ی عاطفه مثبت با مؤلفه ی درک واقع بینانه رابطه مثبت و معنادار و با مؤلفه های ارتباط مجدد، کنترل رنجش و متغیر بخشش رابطه ی معناداری مشاهده نشد.
مؤلفه ی عاطفی منفی با بخشش و مؤلفه های آن ( درک واقع بینانه، ارتباط مجدد، کنترل رنجش) رابطه منفی و معنادار دارد.
-
- -Argyle ↑
-
- Gordon- ↑
-
- ۱- Mccollough ↑
-
- ۲-Bradfild,Aquino ↑
-
- -Hargrave ↑
-
- -Boszormeny, Nagy,Krasner ↑
-
- – Shame/Rage ↑
-
- -Chacos ↑
-
- -Inmacy -Empathy ↑
-
- -Rumination ↑
-
- -Vengeance ↑
-
- Park ↑
-
- -Watson , Tellegen ↑
-
- -Billings ↑
-
- – Conversation , Conformity ↑
-
- ۱- Raye ↑
-
- ۲- Thompson ↑
-
- ۳-Doorn ↑
-
- – Baharodin ↑
-
- ۲-Dibalsio ↑
-
- ۳-Trainer ↑
-
- ۴-Hoyt , Larson , Koenigh , Thoresen ↑
-
- Positive & Negative Affect ↑
-
- Watson ,Clark,Tellegen ↑
-
- ۳-Family communicati on patterns ↑
-
- Ego ↑
-
- -Horwitz ↑
-
- -Denton,Martin ↑
-
- Ripley ↑
-
– Recall of hurt۶-Empathy۷-Humility
۸-Act,Maintenance
۹-Brandsma ↑
-
- ۱- Baumeister,Summer,Ashlyn ↑
-
- ۲-Sapolsky ↑
-
- ۳-Waal ↑
-
- ۱-Rosbalt,Hanoon,Stoler,Finkl ↑
-
- ۱-Gordon , Bacum, Snyder ↑
-
- ۲-Mccollough,Fincham,Tsang ↑
-
- ۱-Malcolm , Greenberg ↑
-
- ۱-Wade ↑
-
- -Decision ↑
-
- – Work ↑
-
- – Deeping ↑
-
- – Dean Ornish ↑
-
- – Reed- ↑
-
- – Wad ↑
-
- – Rye ↑
-
- -Louskin ↑
-
- -Joanna North ↑
-
- – Wisconsin Modison ↑
-
- – Pietrini,Guazzelli.Basso,Jaf f &Grafman ↑
-
- -Seybold ,Hill , Neumann & Chi ↑
-
- Seligman ↑
-
- – Wertz, Chiu , Diener, Oishi ↑
-
- – Brummet ↑
-
- -Mineka ↑
-
- -Fowls ↑
-
- -Gray ↑
-
- -Wise , Ashby , lsen&Turken ↑
-
- – Bauman ↑
-
- – Assimilation ↑
-
- – Accommodation ↑
-
- Dorkhim- ↑
-
- ۱-Consensual ↑
-
- ۲-Pluralisic ↑
-
- ۳-Protective ↑
-
- ۴-Laisses-Faire ↑
-
- – Law, Chapman ↑
-
- – Kelly ↑
-
- Park ↑
-
- -Burnete ↑
-
- -Lavler ↑
-
- -Malcoim , Greenberg ↑
-
- Hoyt ↑
-
- – Ong.Orccut ↑
-
- – Lawter ., Piferi ↑
-
- – Hammond , Banks , Mattis ↑
-
- Mauger .perry ↑
-
- – Tangney ↑
-
- – Freedman , Enright ↑
-
- – Witvliet , Vanderlaan ↑
-
- Subkoviak ↑
-
- – Fitzgibons , Hunter ↑
-
- Kaufman ↑
-
- Forgiveness counseling ↑
-
- – Thompson ↑
-
- Bugay , Demir ↑
-
- – Ransely ↑
-
- -Dibalsiue ↑
-
- – Pargament ↑
-
- -Benke , Macdermid ↑
-
- Toussaint , Webb- ↑
-
- -Huang ↑
-
- -Koermer , Maki ↑
-
- – Gudykusnst , Nshide ↑
-
- – Sarason ↑
-
- – Zhang ↑
-
- – Howells -ROsenbaum ↑