۲) نکات بلاغی: بارم با سارم: کلمه قافیه است، یا علی: یا حرف ندا علی منادا است، عبد: عبدالله بنده خداوند، در بیان عارفان بنده ای که حق با جمیع اسماء بر او تجلی کرده است و این بالاترین مقام عبودیت است. عقوبت بارم: گناه کارم، ژَکِشْتِه عمل وِیم شَرمسَارِم: کنایه ازشرمنده بودن بخاطر گناهان.
۳) شرح مفاهیم عرفانی: «عمل: کارکردن، ساختن در معنی عرفانی احکام و مبانی اسلام است، مبانی اسلام پنج تا است ۱- ادای کلمه شهادتین ۲- نماز ۳- زکات ۴- روزه ۵- حج ومعنی اسلام انقیاد نفس است مرقبول احکام الهی را و سر انقیاد نفس انخلاع او از وصف دعوی الهیت واتصاف بصفت عبودیت است». (سجادی، ۱۳۸۹: ۵۹۷)
قرار داد بندگی کن تا شوی عاشق لعل
بندگی کسبی است آید در عمــل
بنــده آزادی طمــع دارد ز جــــــد
عاشق آزادی نخواهد تــا ابـــــد
بنـده دایـم خلعــت و ادرار جـوست
خلعت عاشق همـه دیدار دوست
(مثنوی۵/۲۷۲۸-۲۷۳۰)
نــَه حَق، نــَه نَبّـی، نــَه وَلِیــم دِیـنَ
دَسِـم وَ دَامَــان وَلَات بَـنْ بِیـنَ
۱) ترجمه بیت: مگرنه تنها به خداوند، پیامبر مکرم و رهبرم (حضرت علی)، دین و ایمان دارم، دست به دامان رهبر دین شده ام و به آن پناه آورده ام.
۲) نکات بلاغی و دستوری: دین با بین: کلمه قافیه است، و دَسِم وَ دَامَان: کنایه ازپناه آوردن، مصراع اول استفهام انکاری است، تلمیح به آیه(۶)سوره الکافرون..
۳) شرح مفاهیم عرفانی: «حق: راست کردن، درست، یقین نمودن در معنی عرفانی ذات الله است؛ هجویری گوید مراد ازحق خداوند می باشد وآنچه خدا برخود واجب کرده است حق گویند. نبّی: پیغمبر، رسول، در اصطلاح عرفان خبردادن ازحق تعالی و احکام او به خلق راگویند. صوفیه، اولیاء الله و اقطاب را پیروان و نواب انبیاء می دانند». (سجادی، ۱۳۸۹: ۳۲۲ و۷۵۹)، سالک نه تنها به خدا وحضرت رسول الله ایمان دارد. بلکه از طریقت حضرت علی(ع) برای رسیدن به حق درطی سیروسلوک و رسیدن به مراتب طریقت، شریعت و حقیقت راه را بهترطی میکند، و دست به دامان ولایت حضرت علی شدن برای این است که بهتر خدا و رسولش را بشناسد. زیرا چون علی (ع) از نورمحمّد(ص) است وحضرت هم از نور خداوند، پس دست به دامن حضرت علی شدن برای رستگار و سعادت است. چون خداوند متعال فرموده است: همه آنها نور واحد هستند، اشاره به آیه (۶) سوره الکافرون دارد: (لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ). (ر. ک، فتح الهی وسپه وندی، ۱۳۷:۱۳۸۹)
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
این تــو را و آن مـــرا، بـــردیـــم ســـود
هیـن! لَکُـم دیــنٌ وَلــی دیــن ای جهــود
(مثنوی۶/۱۰۵۷)
اِیَمـــــان وَ وَلات ژَغِــــیب آوِردِم
یُــومِنــوُنَ بِـالغَیــبِ مِـنْ وِیَم شَمَردِم
۱) ترجمه بیت: به ولایت و رهبریت ازغیب ایمان آورده ام چون خدا پرستی امری فطری است، و من این را برای خود ایمان به حساب آورده ام.
۲) نکات بلاغی: وِلَات: ولایت، رهبری، آوِردِم: آورده ام، مِن وِیْم شَمَردِم: من برای خودم به حساب آورده ام، آوردم با شمردم: کلمه قافیه است، اقتباس: سوره البقره آیه(۳): ( الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ). «مولوی در مورد ایمان غیبی بیان می داردکه مؤمن چون هدایت شده است، به عالم غیب و شهود ایمان دارند و دستورات شرع را انجام می دهند». (استعلامی شرح دفتر،۱۳۸۷:۱/۵۳۰)