وینستون و پترسون[۵۴](۲۰۰۶): بیان میدارند که تعریف کاملی از هوش وجود ندارد و به یک تعریف تعاملی از هوش پرداختند. وینستون و پیترسون اظهار داشتند که رهبر به یک توانایی ذهنی به منظور الف) تفکری عمیق، منطقی و تحلیلی ب) داشتن مهارت خود شناسی ج) داشتن مهارتهای تفکر بحرانی د) یادگیری از شکستها ه) تفکر استراتژیک ر) تفکر خلاق، نیاز دارد.
اکثریت جنبههای هوش در مدل هوش توسط استنرنبرگ[۵۵](۲۰۰۴)، ویلهلم و انگل (۲۰۰۴) قرار گرفتهاند. یک جنبه اختصاصی و واحد که در تعریف هوش توسط وینستون و پترسون مطرح شده است، به دست آوردن خودشناسی است. این جنبه از هوش توسط پانتون و کار[۵۶](۱۹۹۹) به عنوان خود راهبری فردی توصیف شده است. پانتون و کار اظهار داشتند که خود راهبری افراد، یکی از ویژگیهای شخصی است که شامل شناخت وعلاقه است. در جدول زیر جنبههای ترکیبی از هوش که توسط استرنبرگ(۲۰۰۴)، ویلهلم و انگل(۲۰۰۴)، وینستون و پترسون(۲۰۰۶) مطرح شده است، نشان داده شده است(گوایچارد، ۲۰۱۱).
جدول ۲-۱. جنبههای ترکیبی از هوش
وینستون و پیترسون(۲۰۰۶)
ویلهلم و انگل(۲۰۰۴)
استرنبرگ(۲۰۰۴)
تفکر عمیق، منطقی و تحلیلی
مهارتهای تفکر بحرانی
تفکر استراتژیکی
تفکر خلاق
یادگیری از شکستها
داشتن خود شناسی
حل مسئله
تفکر بحرانی
قضاوت اقتضایی
هوش عملیاتی( دانش پایه)
توانایی تفکر تحلیلی
توانایی تفکر خلاق
هوش عملیاتی( دانش ضمنی)
سان تزوز فاکتورهای هوش را که مربوط به تواناییهای رهبری است به صورت زیر بیان میکند.
-
- بررسی مسائل به صورت سیستماتیک
-
- درک محیط کسب و کار و انعطاف پذیری
-
- عدم پیروی از قوانین متعارف و قراردادی
-
- تحلیلی بودن
-
-
- عدم مخالفت با تغییر و تشویق برای تغییر
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
مدل هوش استراتژیک یک ابزار عملی است که فاکتورهای ذهنی، اخلاق، توانایی حل مسئله، قضاوت موقعیتی، تفکر خلاق و خودیادگیری را برای اندازه گیری هوش استراتژیک شکل میدهد. به طور کلی با توجه به توضیحاتی که درباره هوش و مؤلفههای آن و درباره ویژگیهای هوش رهبر ارائه شده مدلی از اندازه گیری هوش استراتژیک ارائه شده است( گوایچارد،۲۰۱۱)
تأمل و اندیشه
هوش هیجانی
خلاقیت
یکپارچه سازی
نیک خواهی
خود تقلیل یافتگی یافتگی
دانش و دانایی
هوش عملی
خود یادگیری
دیدگاه باز نسبت به تجربهها
دانش ضمنی
حل مسئله
علاقه به یادگیری
هوشمندی و فراست
هوش استراتژیک