- شرما در مقاله ای به بررسی عوامل تعیین کننده ی عملکرد صادرات هند پرداخته است . این مقاله با بهره گرفتن از آمار سالیانه طی دوره ی زمانی (۱۹۷۰-۱۹۹۸) و با بهره گرفتن از سیستم معادلات همزمان انجام شده است. نتایج مطالعه وی نشان داده است که افزایش قیمت به طور معکوس بر عملکرد صادرات هند تأثیر می گذارد و عرضه ی صادرات ارتباط مثبتی با مقدار صادرات دارد و سرمایه گذاری مستقیم خارجی از لحاظ آماری بر عملکرد صادرات تأثیر نمی گذارد؛ هر چند که ضریب این متغیر مثبت به دست آمده است (شارما، ۲۰۰۳)۱.
-
- در مقاله ای دیگر که توسط کوکسال باعنوان چگونگی اثر گذاری تحقیقات بازاریابی صادرات بروی عملکرد صادراتی بنگاه ها نوشته شده است محقق بیان می دارد که صادرات باعث می شود که سطوح استخدام، توسعه صنعتی و رفاه ملی افزایش یابد. همچنین موجب بهبود عملکرد شرکت ها، افزایش حجم فروش و گسترش سهم بازار آنها می شود. این فعالیت اقتصادی به ویژه برای کشورهای درحال توسعه سفارش می شود( کوکسال، ۲۰۰۸).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۸- مدل مفهومی تحقیق
مدل اولیه تحقیق بر اساس مدل الماس ملی پورتر تدوین شده است و بر اساس آن ۴۷ عامل اثر گذار بر صادرات بعنوان موانع صادراتی در ۶ بعد مطرح شده است. ابعاد ۶ گانه بر اساس مدل پورتر تعیین شده و مؤلفه های هر کدام از ابعاد نیز بر اساس مرور مبانی نظری و تحقیقات پیشین و نیز اطلاعات بدست آمده از حوزه فعالیت صنایع شوینده، بهداشتی شناسایی شده اند. ۴ معیار رتبه بندی برای انجام مقایسات و تعیین ضرایب مورد توجه قرار گرفته است. براساس این مدل ابتدا با بهره گرفتن از آزمون مقایسه میانگین، مهمترین مؤلفه های هر بعد شناسایی می شود و در مرحله ای دیگر با بهره گرفتن از روش AHP مورد بررسی و رتبه بندی قرار می گیرند. مدل درختی تصمیم مربوط به رتبه بندی ۶ بعد موانع به صورت شکل(۲-۷) است.
شکل۲‑۷- مدل درختی تصمیم
جدول ۲‑۳- ابعاد و مؤلفه های موانع صادرات
ابعاد موانع
ردیف
مؤلفهها
عوامل تولید
۱
فناوری پیشرفته و ماشین آلات جدید در تولید محصول
۲
تسهیلات مراکز توسعه صادراتی(مشاوره و آموزش در مسائل بازاریابی)
۳
امکانات تحقیقاتی و دانشگاهی در کشور در زمینه بهبود فناوری تولید
۴
سهولت دسترسی به مواد اولیه با کیفیت و به صرفه
۵
دستیابی به منابع دانشی لازم برای توسعه تولیدات
۶
سهولت دسترسی به منابع مالی(ریالی-ارزی)
۷
دستیابی به منابع انسانی متخصص
۸
تمرکز بر عوامل تولید متخصص بجای عوامل تولید عمومی
۹