Seddon P.B. & Kiew M.Y. (1992)
۵-۴-۲ مقایسه مدل های ارزیابی موفقیت فناوری اطلاعات مک لین و دلون با مدل سدون و کیوو تری و استدینگ
جدول ۵-۲: مقایسه مدلهای ارزیابی فناوری اطلاعات
دلون و مک لین
سدون
تری و استدینگ
کیفیت اطلاعات
کیفیت سیستم
استفاده
رضایت کاربر
تاثیرات فردی
تاثیرات سازمانی
–
کیفیت اطلاعات
کیفیت سیستم
فایده درک شده
رضایت کاربر
فواید خالص فردی
فواید خالص سازمانی
فواید خالص اجتماعی
محدودیت منابع
اثرات سیستم
مشارکت کاربر سیستم(مشتریان) مشارکت کاربر داخلی
موفقیت سیستم
اثرات سازمانی
رضایت کاربر
در اکثر تحقیقات ارزیابی سیستم های اطلاعات، هدف این است که آیا کاربران از این تکنولوِی رضایت داند و سازمان در بالاترین سود حاصل از IT موفق است؟
تنوع مدلها و رویکردهای سنجش فناوری اطلاعات مورد استفاده محققان بسیار زیاد است، بحث در مورد برتر ی یک مدل بر سایر مدل ها همچنان ادامه دارد، مدل های اولیه سنجش اثربخشی سازمانی، بر هدف استوار بوده اند. به گونه ای که هر چه ستاده سازمان به هدف بیشتر نزدیک باشد گفته می شود سارمان اثربخش تر است و از آنجا که تشریح هدف های سازمانی اساسا دشوار است، مدل های مبتنی بر هدف رضایت بخش تلقی نشدند. این امر سبب شد ه مدل های سیستمی پیشنهاد شود، مدل های مبتنی بر سیستم بر نتایج خاصی تمرکز نداشتند بلکه بر ابزارهای ضروری جهت نیل به اهداف تاکید داشتند.بر اساس مدل سیستم- منبع سازمان هایی اثربخش هستند که توان کسب منابع لازم برای نگهداری سیستم ها را داشته باشند. مدل های مبتنی بر فرآیندهای درونی فرض می کند هر چه اعضای سازمان مجتمع تر باشند، جریان اطلاعات هموارتر است و یا اینکه هر چه رضایت کارکنان بیشتر باشد سازمان اثر بخش تر است.(Lachman and Wolf, 1999)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
رویکرد سیستمی هم بیان می کند که سازمان ها از قسمت های فرعی مرتبط به هم تشکیل شده اند و اگر بخشی از سازمان ضعیف عمل کند، اثر عملکرد ضعیف آن بر عملکرد کل سیستم موثر واقع می شود، این نظریه هم توجه خود را به عواملی از قبیل ستاده ها، ارتباطات داخلی و رضایت مندی شغلی معطوف می دارد. (رابینز، ۱۳۸۳)
با توجه به همه توضیحات ارائه شده مدل مک لین و دلون برای این تحقیق انتخاب شد.
۶-۴-۲ مدل ارزیابی فناوری اطلاعات دلون و مک لین
استفاده ازIS
رضایتمندی کاربر
تاثیر بر افراد
تاثیر سازمانی
کیفیت سیستم
کیفیت اطلاعات
مک لین و دی لون (۱۹۹۲) پیشنهاد می دهند که معیارهای موجود کیفیت سیستم های اطلاعاتی در شش بــــعد اصلی طبقه بندی شوند که عبارتند از: کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، کاربرد سیستم، رضایت کاربر، تأثیر بر افراد و تأثیر سازمانی.(مک لین و د لون، ۲۰۰۳)
کیفیت سیستم: در بسیاری از مطالعات کیفیت سیستم اطلاعات بوسیله تاثیرات سازمانی اندازه گیری شده است.( اینکه چگونه کاربران سیستم اهداف سازمانی را تحقق می بخشند) و فاکتورهایی را که باید در یک سازمان به منظور اطمینان از کیفیت اطلاعات بالا سیستم وجود داشته باشد را اندازه گیری کرده اند. برای مثال، برخی محققین رابطه بین مشارکت کارکنان در توسعه سیستم اطلاعات و کیفیت سیستم را آزمودند.(Gorfeld,1994)