زیواس و همکارانش(۱۹۹۹) نیز در مقالهای با عنوان ” اشتغال گردشگری در طول تحول اقتصادی” به بررسی اشتغال در صنعت گردشگری پرداختهاند و بر این عقیدهاند که صنعت گردشگری به عنوان پناهگاهی برای شاغلین سایر صنایع محسوب میشوند و کارگران این بخش معمولا از طیف وسیعی از صنایع دیگر آمدهاند. آنان همچنین معتقدند که اشتغال این صنعت به عنوان شغلی جاذب و قابل دسرس برای افرادی با موجودی مختلف سرمایه انسانی ظاهر می شود.(Szivas et al. , 1999)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
دخیلی کهنموئی در پایان نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان بررسی راهکارهای توسعه توریسم در آذربایجان شرقی به بررسی و شناخت قابلیتهای توریستی استان آذربایجان شرقی، وضعیت فعلی امکانات و تسهیلات توریستی در سطح استان، ارائه پیشنهادات برای استفاده بهینه از قابلیتها و امکانات موجود گردشگری و ارائه راهکارهایی برای توسعه پایدار گردشگری در استان پرداخته است. مهمترین نتایج این پژوهش عبارتند از: ۱- میزان تبلیغات نقش موثری در ورود و جذب تعداد گردشگرانی که به استان وارد میشوند، داشته است.۲- رفتار شهروندان با گردشگران تأثیر مثبتی در مقدار هزینه کردن توریستها داشته است.۳- محل سکونت افراد (شهر یا روستا) در میزان علاقهمندی آن ها به اکوتوریسم نقش موثری داشته است.
در ایران نیز صباغ کرمانی و امیریان(۱۳۷۹) به بررسی اثرات اقتصادی گردشگری در ایران با بهره گرفتن از جدول داده_ستانده پرداختهاند. در این مقاله، اثر مخارج گردشگران خارجی بر تولید درآمد، اشتغال، عواید دولت، توزیع درآمد و واردات محاسبه شده است. نتایج آنها نشان میدهد که فعالیتهای و رستورانداری، صنایع غذایی، صنایع پوشاک چرم، صنایع دستی و صنعت حمل و نقل داخلی بیسترین تأثیر را پذیرفته و بیشترین سهم را از تولید، درآمد و اشتغال ایجاد شده در اثر مخارج گردشگران خارجی، به خود اختصاص دادهاند. همچنین عواید دولت و واردات نیز با توسعه گردشگذی در ایران، افزایش مییابند. البته رستورانها و صنایع پوشاک و چرم برای تأمین نیازهای گردشگران خارجی بیش از سایر بخشها به واردات وابسته هستند. علاوه بر این، محاسبات نشان میدهد که توسعه ی گردشگری در ایران باعث بهبود توزیع درآمد نیز خواهد شد. همچنین ضرایب فزایندهی تولید، درآمد و اشتغال مربوط به بخشهای مختلف اقتصادی نشان میدهد که گردشگری در ایران در مقایسه با سایر بخشهای اقتصادی از لخاظ ایجاد تولید، درآمد و اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است.
قهرمانی مطلق در پایان نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان اثرات جغرافیایی گردشگری در شهرستان همدان، به معرفی توانهای بالقوه و بالفعل گردشگری در شهرستان همدان به عنوان یک ناحیه مستعد جهانگرد پذیر، شناساندن گردشگری به عنوان یک فعالیت چند بعدی با اثرات مهم بر اقتصاد و وضعیت اجتماعی و فرهنگی شهرستان، مشخص کردن چالشها و تنگناها و حتی منفی نگریهای موجود در رابطه با جهانگرد و گردشگری و ارائه راهبردهایی در این زمینه پرداخته است. مهمترین نتایج این پژوهش عبارتنداز: ۱- کشور ایران از طریق گردشگری می تواند به یک قطب بزرگ تبدیل گردد و در این راستا درآمدهای ناشی از گردشگری در کشور می تواند یکی از محورهای توسعه گردد. ۲- با توجه به جاذبه های متعددی که در شهرستان همدان چنین استنباط می شود که همدان می تواند به عنوان یکی از مناطق دیدنی و جاذب جهانگرد در کشور به حساب آید. ۳- گردشگری یکی از ارکان های مهم درآمد اقتصادی کشور ما می تواند باشد.
غلامرضاکاظمیان و الهام آزادی در پژوهشی تحت عنوان “الگوی توسعه شهری در مرکز شهر تهران با رویکرد مدیریت شهری” انجام شد.که در مورد قابلیت توسعه گردشگری شهری در مرکز شهر تهران بارویکرد مدیریت شهری نوشته شده است که در این مقاله۳۱ نفر از کنش گران شهری هستند که با بهره گرفتن از شیوه نمونه گیری هدفمند در چهار گروه بخش دولتی، بخش خصوصی، بخش عمومی و شهروندان انتخاب شده اند. نتایج حاصل از الگوی پارادیمی نشان می دهد که گردشگری شهری در مرکز شهر تهران در حد قابلیت های آن توسعه نیافته است راهکار تحقق این قابلیت ها، تبدیل مرکز شهر اقتصادی به مرکز شهر فرهنگی است. دراین مقاله جایگاه کنونی شهر تهران و جایگاه ایده آل ممکن در یک الگوی سه بعدی ارائه و الگوی مناسب برای بالفعل کردن پتانسیل های توسعه گردشگری شهری در مرکز شهر تهران، الگوی تلفیقی از توسعه گردشگری فرهنگ محور و اقتصاد محور تشخیص شده است.
اصغر ضرابی و ادریس باباخانزاده (۱۳۹۱) در تحقیقی تحت “عنوان تعیین راهبردهای توسعه گردشگری در منطقه اورامانات با بهره گرفتن از مدل SWOT” از روش توصیفی تحلیلی با بهره گرفتن از پرسشنامه به تعداد ۳۸۳ بوده است و در نهایت با در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار در منطقه شامل نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهدیدها، راهبردهای همسو با توسعه پایدار گردشگری در این منطقه ارائه گردیده است. روش جمع آوری داده ها و تحلیل اطلاعات موردنیاز بشتر اسنادی، تحلیلی و پیمایشی بوده و برای ترسیم نقشهها نیز از نرم افزار Arc Gis استفاده شده است. نتیجه بدست آمده از این تحقیق بیانگر این است که گردشگری در این منطقه بیشتر فصلی (فصل تابستان) بوده و شرایط محیطی، داشتن جذابیتهای طبیعی، وجود محیط آرام و دور از هیاهوی شهرهای بزرگ و مستعد بودن منطقه جهت سرمایه گذاری برای گردشگری مهمترین نقاط قوت، کمبود اماکن اقامتی، ضعف تبلیغات، کمبود زیرساختها، فصلی بودن گردشگری مهمترین نقاط ضعف، از مهمترین فرصتها میتوان به اشتغالزایی برای منطقه که دارای درصد بالای بیکاری میباشد و امکان دسترسی به بازارهای بین المللی کشور همسایه، عدم وجود چنین جاذبههای در دیگر مناطق استان و قابلیت تبدیل شدن به قطب اکوتوریستی برتر استان اشاره کرد. مهمترین تهدیدها نیز وجود ناامنی در کشور همسایه و هم مرز بودن آن با منطقه، محرومیت شدید منطقه به خاطر وجود جنگ هشت ساله ایران و عراق و درگیر بودن مستقیم منطقه در آن، سرمایه گذاری اندک در بخش گردشگری می باشد. و نیز به ارائه راهکارهای پرداخته که میتوان در بهینهسازی وضع موجود و ساماندهی گردشگری در این منطقه مؤثر باشد.
حسین یغفوری، واحد آقایی در مقالهای تحت عنوان “تحلیلی بر جاذبه های گردشگری شهری و نقش آن در تحول اقتصادی” در شهر اردبیل با روش توصیفی_ تحلیلی با بهره گرفتن از مدل برنامه ریزی استراتژیکی(SWOT) به ارائه استراتژیها و راهبردهای مؤثر در توسعه شهر با بهره گرفتن از گردشگری شهری پرداخته است تحلیل مدل(Swot)بیانگر این واقعیت است که منطقه دارای ۲۷ نقطه قوت و فرصت اصلی بعنوان مزیتها و ۱۹ نقطه ضعف و تهدید اساسی به عنوان محدودیتها و مشکلات پیش روی توسعه گردشگری شهری اردبیل میباشد. نتایج تحلیل این مدل حاکی است که کمبود سرمایه گذاریها، ضعف تبلیغات و ضعف اختیارات سازمانی و نهادی و … مانع اصلی توسعه گردشگری شهری اردبیل بشمار میرود.
مسعود صانعی(۱۳۷۸) به، بررسی اکوتوریسم پارک ملی گلستان با تاکید برمنطقه آزاد تفریحی پرداخته،که درآن ویژگی های جغرافیای طبیعی و توان اکولوژیکی منطقه برای ظرفیت پذیرش اکوتوریسم در فصل تابستان و ماه فروردین که با بیشترین گردشگران در این ماه ها مواجه است، پرداخته است که از لحاظ تسهیلات رفاهی و بیولوژیکی برای توریسم انبوه توانایی ندارد و در پایان به مشکلات زیست محیطی در دو قسمت طبیعی و انسانی پرداخته است.
حیدری چیانه در رساله دکتری خود تحت عنوان ارزیابی برنامه ریزی صنعت توریسم در ایران، به بررسی و تبیین جایگاه صنعت توریسم ایران در میان سایر برنامههای ملی، مشکلات و چالشهای توریسم در ایران و ریشه یابی آن ها، بررسی و شناسایی تأثیرات اقتصادی توریسم در اقتصاد ملی، شناسایی منابع بالقوه طبیعی و انسانی صنعت توریسم در ایران پرداخته است. مهمترین نتایج به دست آمده از این رساله بیانگر این است که، ۱- روند شکل گیری سرمایه در بخش توریسم در ایران نسبت به سایر فعالیتهای صنعتی و خدماتی بسیار کند و آهسته است، که مهمترین دلایل آن ساختار سنتی اقتصاد ایران (ذخیره و شکل گیری سرمایه به صورت سنتی و غیر تولیدی مانند معاملات املاک، خودرو و طلا)، بروز شرایط محیطی نامطلوب برای سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی و مدیریت دولتی تسهیلات عمده توریستی بیان شده است.۲- روندهای کنونی صنعت توریسم در ایران، ارتباط مستقیمی با اوضاع و شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داخلی ایران از یک طرف و فروپاشی نظام شوروی سابق از طرف دیگر دارد۳- در حال حاضر صنعت توریسم در ایران در راستای سیاستهای تمرکزگرایی عمل میکند که بیانگر این موضوع است که مهمترین محورهای توریستی ایران عمدتاً مطابق با مناطق توسعه یافته تر است، که به ترتیب تهران، مازندران، خراسان، اصفهان و فارس مهمترین مقاصد توریستی ایران را تشکیل میدهند.
حسین یغفوری وهمکارانش در پژوهشی با عنوان “راهبردهای توسعه گردشگری رویدادها در کلان شهرها و تأثیر آن بر اقتصاد گردشگری در ایران” پرداخته اند. در این پژوهش، هدف رویکرد راهبردی به مسئله گردشگری رویدادها در کشور است، رویکرد راهبردی عامل مهمی در پیوند مدیریت و برنامه ریزی شهری است که دارای رویکرد منطقی و به هم پیوسته میباشد. در این پژوهش به معرفی پتانسیل های جذب گردشگری رویدادها و نقش آن در اقتصاد شهری در کشورپرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بسیاری از کلان شهرهای کشور همچون تهران، مشهد، اصفهان و دیگر مراکز و شهرها قابلیت تبدیل شدن به یک قطب گردشگری رویدادها را دارا میباشند و در برخی موارد، نیازمند بازنگری و ارائه سیاستهای مناسب در جهت رفع ضعفها و تهدیدات با بهره گرفتن از نقاط قوت و فرصتها میباشد که با ارائه راهبردهای اثربخش از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گسترش صنعت توریسم در کشور گام مهمی برداشته شود.
تقوی (۱۳۸۵) نیز در یک مطالعه موردی “به بررسی جایگاه صنعت گردشگری در منطقه بلاد شاپور دهدشت پرداخته و در تحقیق خود از روش پیمایشی استفاده کرده است. محقق به دنبال پاسخ بدین پرسش بوده که گسترش گردشگری چه تأثیری در بهبود وضع امکانات و خدمات زیربنایی و رفاهی و در مجموع، در توسعه منطقه داشته است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که با وجود توانهای فراوان اقتصادی، اجتماعی_فرهنگی، و کالبدی_محیطی در منطقه مورد مطالعه، نقش گردشگری در آن منطقه چشمگبر نبوده است.
یافتههای پژوهش میرزایی و همکاران (۱۳۸۹_۱۳۸۸) در ارتباط با نقش گردشگری بر اشتغال منطقه اورامانات نشان میدهد که بین توسعه صنعت گردشگری و اشتغال رابطه معناداری وجود دارد و صنعت گردشگری باعث افزایش اشتغال جوانان شده است؛ همچنین صنعت گردشگری در منطقه نسبت به سایر بخشهای اقتصادی اشتغال بیشتری ایجاد کرده است.
نتایج پژوهش ضیایی و همکاران(۱۳۸۹) پیرامون سنجش اثرات منفی اجتماعی گردشگران بر جوامع محلی سکونتگاههای روستایی پیرامون حوزه تالاب پریشان نشان میدهد که سطح فعلی اثرات منفی اجتماعی ناشی لز حضور و فعالیت دبدارکنندگان در بیشتر موارد فراتر از سطح قابل قبول این اثرات است و به منظور کاهش این اثرات اتخاذ تمهیداتی عاجل برای مدیریت و کنترل الودگیهای محیطی و اجتماعی توصیه شده است.
ضرابی و همکاران(۱۳۹۰) در پژوهش خود به این نتیجه رسیده اند که چشمههای آب گرم معدنی شهرستان مشکین شهر، مناظر طبیعی و زیبا و آثار و بناهای تاریخی به ترتیب بیشترین نقش را در توسعه گردشگری شهرستان مشکین شهر داشته و همیین توسعه گردشگری آثار نامطلوبی را در محیط زیست به وجود آورده است. همچنین توسعه گردشگری در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان تأثیر داشته است.
۱-۵ اهداف مشخص تحقیق
۱-۵-۱- اهداف کلی:
بررسی نقش گردشگری بر بهبود اوضاع اقتصادی شهرستان پاوه با استفاده ازمدل SWOT
۱-۵-۲-اهداف ویژه:
۱٫شناسایی و معرفی جاذبههای طبیعی، تاریخی، فرهنگی، مذهبی در زمینه توسعه گردشگری در شهرستان پاوه.
۲-ارائه راهکارهای مناسب جهت استفاده از فضاهای گردشگری شهرستان پاوه.
۳-ایجاد بسترهای اشتغال با بهره گرفتن از توسعه گردشگری
۴-شناخت تنگناها و مشکلات موجود در راه عدم توسعه گردشگری در شهرستان پاوه و تلاش در جهت حل آنها و ارائه راهکارهای برنامه ریزی شده.
۱-۶ سؤالات تحقیق:
۱- آیا بین گردشگران ورودی ومیزان امکانات زیربنایی شهرستان رابطه وجود دارد؟
۲-آیا معرفی و شناسایی جاذبه های گردشگری در تحولات اقتصادی شهرستان پاوه تاثیر دارد؟
۳-آیاتوسعه گردشگری در ایجاد اشتغال در شهرستان پاوه مؤثر است؟
۱-۷ فرضیه های تحقیق:
-
- بین تعداد گردشگران ورودی و میزان امکانات زیربنایی در شهرستان پاوه رابطه وجود دارد.
-
- معرفی، شناسایی و فراهم کردن شرایط و دسترسی به جاذبههای گردشگری در استفاده از پتانسیلها و توسعه اقتصادی نقش بالایی داشته است.
-
- توسعه گردشگری میتواند بسترهای اشتغال را در این شهرستان گسترش دهد.
.
۱-۸ روش تحقیق
این پژوهش به روش توصیفی – تحلیلی و با بهره گرفتن از مدل SWOT انجام خواهد شد به این منظور مراحل زیر طی شده است:
۱- جمع آوری داده ها از سایتهای گردشگری
۲- انجام مطالعات اولیه میدانی شامل بازدید از محل، کنترل آمار اطلاعات گردآوری شده و تکمیل اطلاعات موردنیاز.
۳- ارزیابی جاذبههای گردشگری در شهرستان پاوه
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات داده های جمعآوری شده از پرسشنامه ها و همچنین برای تعیین نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای گردشگری در شهرستان پاوه از مدل SWOT استفاده شده است. همچنین از نرم افزار SPSS نیز در تجزیه و تحلیل استفاده گردیده است.
۱-۹ گردآوری داده ها
ابزار سنجش و نتیجه گیری وسائلی هستند که محقق به کمک آنها می تواند اطلاعات مورد نیاز خود را برای تجزیه و تحلیل و بررسی پدیده مورد مطالعه و نهایتا کشف حقیقت گردآوری نماید. این ابزار نقش طرفهایی را بازی می کنند که بتوان اطلاعات مربوط به اندازه گیری و سنجش متغیرهای مرد مطالعه را به نحو مطلوب جمعآوری نماید. در چنین صورتی است که محقق خواهد توانست اولا، اطلاعات مرتبط با مسئله تحقیق را گردآوری کند، ثانیا این اطلاعات را بخوبی استخراج و طبقه بندی نماید، و ثالثا تجزیه و تحلیل آنها برای او مقدور باشد(حافظ نیا، ۱۳۸۱: ۱۰۲).
در این پژوهش جمعآوری، گردآوری دادهها و اطلاعات به دو روش کتابخانهای و میدانی به شرح زیر استفاده شده است:
الف- روش کتابخانهای: (کتب، مقالات، پایان نامه، اینترنت، اطلاعات سازمان میراث فرهنگی، اطلاعات مرکز آمار، نقشهها، فیشبرداری) که در این مرحله منظور به دست آوردن آمار و اطلاعات در رابطه با موضوع است.
ب- روش میدانی: گردآوری دادهها و اطلاعات از طریق مصاحبه با مسئولین مؤسسات مرتبط جهت مشخص نمودن معیارهای لازم در زمینه توسعه گردشگری است.
۱-۱۰ حجم آماری و حجم نمونه
جامعه آماری این پژوهش شهرستان پاوه میباشد.
.
فصل دوم