سمیعی (۱۳۷۵) طی تحقیقی که برروی کارمندان مناطق پنجگانه شهر اهواز انجام داد، به بررسی رابطه ویژگی های شغل با تعهد سازمانی پرداخت، او به این نتیجه رسید که بین این ویژگی ها و تعهد سازمانی رابطه وجود دارد.
صفات شخصیتی [۱۴۶]نمایانگرا نگاره کلی پاسخگویی فرد به موقعیت های گوناگون است. چنین صفاتی از یک موقعیت به موقعیت دیگر هماهنگ اند و درطول زمان پایدار تصور میشوند. ساختار زیستی وابستگی های اجتماعی و فرهنگ، همگی در شکل دادن به این ویژگی ها کمک میکنند. در سالهای اخیر پژوهشگران دریافتند که صفات شخصیتی از آنچه نخست تصور می شد، ناپایدارترند. صفات شخصیتی و محیط هر دو مشترکا موجب رفتار میشوند و محیط بیش از پیش مهم تشخیص داده شده است. صفات شخصیتی به تنهایی پیش بین های شایسته از ملاک های جامع یا بلند مدت، از قبیل موفقیت در حیات شغلی نبوده اند.
از سوی دیگر پاره ای از صفات شخصیتی، انواع معینی از رفتار را در محیط نسبتا خاص با تقریب خوبی پیشبینی میکنند. شخص ممکن است مایل به دانستن این نکته باشد که سنجش های شخصیتی تا چه اندازه به پیشبینی رفتار یا عملکرد ویژه در محیط سازمانی می پردازد. در اینجا سنجش های شخصیت به عنوان ابزار گزینش عمل میکنند. آزمون های شخصیتی مختلف ویژگیهای شخصیتی را در بروز بعضی رفتار ها مؤثر دانسته اند. از بعضی از آزمون ها نتایج زیر به دست آمده است:
دوبرین [۱۴۷](۱۹۹۴نقل از گروسی،۱۳۸۰) در تحقیقی مبتنی بر اینکه چگونه صفات شخصیتی مبتنی بر نیازها بررفتار اثر میگذارند، دریافتند که صفت شخصیتی پیوند جویی[۱۴۸]( سعی کردن برای برقراری روابط نزدیک با دیگران یک دوست وفادار بودن ) باعث می شود که فرد به گروههای اجتماعی زیادی ملحق شود و سعی کند عضو یکی از دسته ها و گروههای غیررسمی درسازمان محل کار خود شود و به سازمان خود نیز علاقمند شود و در ضمن این افراد در سازمان محل کار خود تعهد بالایی را نشان میدهند.
سالانیک و ففر[۱۴۹](۱۹۷۸) در حمایت از دیدگاه کریفین ( ۱۹۸۳ نقل از ارمیچل، ۱۹۹۵ ؛ ترجمه شکرکن، ۱۳۷۷) که بیان نمود هم ویژگی های عینی شغل و هم اطلاعات فراهم شده از طرف سرپرستان در ادراکات کارکنان نسبت به شغل آن ها تاثیر میگذارد تحقیقی را در دو منطقه تولیدی انجام دادند.
تحقیقات نشان داد اطلاعات فراهم شده از طرف سرپرستان به خصوص در مورد نحوه انجام دادن کار تاثیر زیادی بر درک فرد از شغل خود دارد. در ضمن این تحقیق نشان داد که ویژگی های شغلی تاثیر زیادی بر روی میزان بهره وری و تعهد سازمانی کارکنان دارند.
۲-۱۳-پیشینه تحقیق
دانایی فرد و دیگران(۱۳۸۹) در پژوهش خود با عنوان«طراحی سنجه اندازه گیری بی تفاوتی در سازمان» پژوهش ترکیبی، سعی در طراحی نوعی سنجه برای اندازه گیری بی تفاوتی سازمانی نمودند. به این منظور از استراتژی پژوهش ترکیبی متوالی استفاده نمودند و براین اساس ابعاد،مؤلفه ها و شاخص های اندازه گیری بی تفاوتی را شناسایی نمودند.
حصاری(۱۳۹۱)در پژوهش خود با عنوان« نقش مدیران در اصلاح رفتار کارکنان بی تفاوت سازمان» مدلی با بهره گرفتن از رهیافت تئوری بازیها ارائه و بررسی نموده است. در این مدل مدیر میتواند با ابزارهای آموزش،
تغییرساختار،طراحی مجدد مشاعل، کنترل ، اخراج کارکنان و… از پایین بودن بهره وری کارکنان بی تفاوت جلوگیری کند. در مطالعه ای دیگر اسلامی(۱۳۸۷) به مفهوم سازی پدیده بی تفاوتی سازمانی پرداخته است و هدف آن دستیابی به علل بی تفاوتی سازمانی با بهره گرفتن از نظریه داده بنیان در دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است.نتایج این تحقیق نشان داده که بی توجهی مدیریت موجب جهالت سازمانی نسبت به کارکنان و جهالت سازمانی نسبت به کارکنان باعث مسموم شدن جوسازمان میگردد که این به نوبه خود باعث بی تفاوتی سازمانی میگردد. کامادرون(۲۰۰۸) در مطالعه خود رابطه تغییرات زیاد مدیران و بی تفاوتی سازمانی را بررسی نموده است. نتایج تحقیق وی نشان میدهد که تغییرات اخیر وزرا در استونی به محیط کار بی ثبات انجامیده که در نتیجه آن انگیزه کارکنان کاهش یافته و در آن ها احساس بی تفاوتی نسبت به سازمان ایجاد شده است.
فصل سوم
روش تحقیق
۳- ۱- مقدمه
انتخاب روش انجام تحقیق بستگی به هدفها، ماهیت و موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هرچه دقیقتر، آسانتر و سریعتر و ارزانتر در دستیابی به پاسخهایی برای پرسشهای تحقیق مورد نظر کمک کند( نادری و دیگران، ۱۳۷۳: ۶۳).
۳- ۲- نوع تحقیق
پژوهش ها را میتوان در سه گروه متفاوت طبقه بندی نمود: ۱)پژوهش کاربردی ۲) پژوهش بنیادی یا پایهای ۳) پژوهش ارزیابی (دانائی فرد و دیگران، ۱۳۸۳).
با توجه به این تقسیم بندی، پژوهش حاضر از نوع پژوهش کاربردی است . تحقیق کاربردی در جستجوی دستیابی به یک هدف علمی است و تأکید آن بر تأمین سعادت ورفاه توده مردم و مطلوب بودن فعالیت است( دلاور، ۱۳۷۳).
در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی استفاده شده است. بنا به تعریف تحقیق توصیفی،شامل مجموعه روشهایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است؛ اجرای تحقیق توصیفی میتواند صرفا برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیمگیری باشد؛ بیشتر تحقیقات علوم رفتاری را میتوان در زمره تحقیق توصیفی به شمارآورد ( سرمد ۱۳۷۶).
تحقیق توصیفی به بخشهای مختلف دسته بندی میگردد. پژوهش حاضر در دسته تحقیق پیمایشی قرار میگیرد که روشی در تحقیق اجتماعی و فراتر از یک تکنیک خاص در گردآوری اطلاعات است . هر چند عمدتاًً در آن از پرسشنامه استفاده میشود ولی فنون دیگری از قبیل مصاحبه ساختمند، تحلیل محتوا و … هم به کار میروند ( خاکی ۱۳۷۸).
شاید بزرگترین عیب تحقیق پرسشنامهای را بتوان عکسالعملی بودن احتمالی آن دانست. وقتی از پاسخ دهندهای درباره موضوعی چه به صورت کتبی و چه به صورت شفاهی سؤال میشود او ممکن است پاسخ خود را به نحوی ارائه دهد که در جهت خواسته سؤال کننده باشد یا عملا در جهت مختلف خواسته او. این مشکل در روش تحقیق به « نگرانی ارزشیابی» معروف است که البته با توضیحاتی که در ابتدای پرسشنامه داده میشود تا حدودی از این نگرانی کاسته می شود. کسب اطلاعات از طریق مصاحبه و سایر ابزارهای گردآوری اطلاعات نیز در رفع نگرانی مذبور مؤثر واقع میشوند.
۳-۳- روشها و ابزار گردآوری اطلاعات
با توجه به نوع اطلاعات لازم در انجام این تحقیق از ابزارهای متنوع شامل بررسی اسناد و مدارک موجود ( روش کتابخانهای) و بررسی میدانی با بهره گرفتن از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.
۳-۳-۱- روش بررسی اسناد و مدارک
از این روش برای جمع آوری اطلاعات در زمینه ادبیات و سوابق موضوع تحقیق استفاده شده است . به این معنی که برای نگارش مبانی تئوری و جمع آوری سوابق تحقیق از روش کتابخانهای استفاده شده است.علاوه بر این از طریق بررسی اسناد و مدارک کارکنان دانشگاه کاشان اطلاعاتی در مورد تعدادکارکنان، ویژگیها و خصوصیات کارکنان از ابعاد مختلف ( از جمله سطح تحصیلات ، جنس ، سن ) جمع آوری گردیده است.
۳-۳-۲-روش میدانی