بند سوم : موارد تشدید خطر
نکته دیگر این است که چه مواردی تشدید خطر محسوب می شود؟ خطر هنگامی مشدد محسوب می شود که احتمال وقوع آن افزایش یابد و یا بر دامنه زیان ناشی از آن افزوده شود. در صورت عدم ذکر در بیمهنامه یک وضعیت در صورتی تشدید تلقی می شود که چنانچه وضعیت جدید در زمان انعقاد قرارداد وجود داشت، بیمهگر مبادرت به انعقاد قرارداد نمیکرد یا با شرایط و حقبیمه متفاوت آن را میپذیرفت؛ بنابرین تشدید لزوماً ناشی از شرایط موخر بر انعقاد قرارداد است و اینکه علت تشدید خطر و تغییر وضعیت چه باشد یا اینکه تغییر مذبور اثری بر تحقق حادثه داشته یا نه اهمیتی ندارد.[۱۷۲]
در پروندهی «Black King Shipping Corp. v. Massie» مالک کشتی به بیمهگر اطلاع نداد که کشتی بیمه شده قرار است وارد محدوده خطرناک در حال جنگ خلیج فارس شود. کشتی در موشک باران ارتش عراق آسیب دید. مالک کشتی از بیمهگر مطالبه خسارت نمود. دادگاه مقرر نمود به علت عدم افشای تشدید خطر در جریان قرارداد بیمه و کتمان این موضوع که موضوعی عمده محسوب می شود، نه تنها بیمهگذار مستحق هیچ خسارتی نیست، بلکه بیمهگر حق ابطال قرارداد را نیز دارد.[۱۷۳]
بهموجب قسمت آخر ماده ۱۶ در هر دو مورد یعنى موردى که تشدید خطر در نتیجه عمل بیمهگذار باشد یا موردى که بیمهگذار در تشدید خطر شخصا مداخلهاى نداشته باشد، بیمهگر حق دارد اضافه حقبیمه را معین و به بیمهگذار پیشنهاد کند و در صورتىکه بیمهگذار حاضر به قبول و پرداخت آن نشود، قرارداد را فسخ نماید. همچنین اگر تشدید خطر در نتیجه عمل خود بیمهگذار باشد، خسارت وارده را نیز از مجرای محاکم عمومى از او مطالبه کند.
در صورتى که بیمهگر پس از اطلاع از تشدید خطر به نحوى از انحا راضى به بقای قرارداد باشد، مانند آنکه اقساطى از وجه بیمه را پس از اطلاع از مراتب قبول کند یا بعد از وقوع حادثه خسارت پرداخته باشد، دیگر نمىتواند به مراتب مذکور استناد کند. وصول اقساط حقبیمه بعد از اطلاع از تشدید خطر یا پرداخت خسارت پس از وقوع حادثه و نحوه آن دلیل رضایت بیمهگر به بقای قرارداد است. بدینترتیب، پس از اعلام تشدید خطر، خواه در نتیجه عمل بیمهگذار باشد و خواه بدون دخالت او، بیمهگر حق دارد تأمین خود را ادامه دهد یا آن را رد کند و از موافقت قبلى خود عدول نماید. بدیهى است تا وقتىکه بیمهگر اراده خود را مبنى بر رد ابراز نداشته، بیمه به همان وضع سابق به اعتبار خود باقى خواهد ماند.
گفتار سوم : اعلام وقوع حادثه
تکلیف بیمهگذار در خصوص اعلام فوری وقوع حادثه به بیمهگر برای آن است که قبل از محو آثار و بقایای حادثه، بیمهگر بتواند از کم و کیف آن اطلاع پیدا کرده و به بررسی خسارت و تشخیص میزان آن بپردازد، همچنین اقدامات لازم برای حفظ حقوق خود و بیمهگذار را انجام دهد. قصور و یا تأخیر بیمهگذار در اعلام وقوع حادثه این امکان را سلب و یا محدود می کند.[۱۷۴]
به موجب ماده ۱۵ قانون بیمه «بیمهگذار … در صورت نزدیک شدن حادثه یا وقوع آن باید اقداماتی را که برای جلوگیری از سرایت و توسعه خسارت لازم است به عمل آورد. اولین زمان امکان و منتهی در ظرف پنج روز از تاریخ اطلاع خود از وقوع حادثه بیمهگر را مطلع سازد والا بیمهگر مسئول نخواهد بود، مگر آنکه بیمهگذار ثابت کند که بواسطه حوادثی که خارج از اختیار او بوده است اطلاع به بیمهگر در مدت مقرر برای او مقدور نبوده است… .»
در خصوص نحوه انجام تکلیف مذکور در ماده ۱۵ قانون ساکت است. در عمل بیمهگران یک فرم چاپی اعلام خسارت در اختیار بیمهگذار قرار می دهند. بیمهگذاری که به این تکلیف در مهلت مقرر عمل ننماید، حسننیت لازم را نداشته و ممکن است تعهد بیمهگر برای جبران خسارت ساقط شود، در حالی که او همچنان تا زمانی که قرارداد فسخ نشده ملزم به پرداخت حقبیمه است.[۱۷۵]
آیا تکلیف به اعلام وقوع حادثه را صرفا بیمهگذار باید انجام دهد یا آنکه هر ذینفع یا صاحب حق یا حتی شخص غیرمرتبط نیز می تواند به بیمهگر اطلاع دهد؟ به عبارت دیگر آیا صرف مطلع شدن از وقوع خطر کفایت میکند یا الزاماً بیمهگذار باید این تکلیف را انجام دهد؟ قانونگذار در ماده ۱۵ قانون بیمه تکلیف را بر عهده بیمهگذار نهاده، اما در موردی که بیمه به نفع ثالث است یا هر شخص ثالثی در ایفای تعهد بیمهگذار و امکان دریافت خسارت ذینفع است، به نظر میرسد بتواند وقوع حادثه را به بیمهگر اطلاع دهد، چرا که همان طور که اشاره شد هدف اصلی اعلام خسارت این است که به بیمهگر بتواند اقدامات لازم برای حفظ حقوق خود را انجام دهد، حتی اگر این اطلاعرسانی را شخصی غیر از بیمهگذار انجام دهد.[۱۷۶] به موجب بند چهارم ماده ۲–۱۰۳ قانون بیمه فرانسه بیمهگذار باید به محض اطلاع از خطر یا در ظرف مدت تعیین شده در قرارداد هر خطری را که شامل پوشش بیمهای بیمهگر است ، به او اطلاع دهد.[۱۷۷]
مبحث ششم : تکالیف و تعهدات اطلاعاتی اشخاص ثالث
در انعقاد و اجرای یک قرارداد بیمه، علاوه بر بیمهگذار و بیمهگر، امکان دارد اشخاص دیگری نیز دخالت داشته باشند که به نوعی عامل ارتباط میان بیمهگر و بیمهگذار هستند، نمایندگان و دلالان رسمی (کارگزاران). همچنین ممکن است در انعقاد قرارداد بیمه نماینده بیمهگذار از جانب او اقدام نماید، این موضوع که نماینده یا وکیل بیمهگذار تا چه حد تعهد به افشا دارد، نیز مسئلهای قابل تأمل است. در نهایت تعهدات اطلاعاتی بیمه مرکزی ایران به عنوان نهاد و موجع اصلی نظارتی بر امر بیمه که حامی حقوق و منافع بیمهگران و بیمهگذاران تلقی می شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
گفتار اول : تعهدات اطلاعاتی واسطهها در قرارداد بیمه
نمایندگان و دلالان (کارگزاران) بیمه که در اصطلاح بیمهای تحت عنوان واسطه شناخته میشوند، از ستونهاى تخصصى گسترش و توسعه بیمه به شمار مىآیند. اهمیت این حرفه تا آنجا است که قانون تأسیس بیمه مرکزى ایران و بیمهگرى در ماده ۶۶ مقرر داشته « عرضه بیمه جز به وسیله اشخاص زیر ممنوع است؛ مؤسسات بیمه، نمایندگان بیمه و دلالان رسمی بیمه.»
در حقیقت یکی از بهترین راههای کمک و معاضدت به بیمهگذاران، مشاورین مطمئنی هستند که ضمن داشتن اطلاعات حرفهای و حقوقی از صداقت و اعتماد برخوردار باشند. مراجعه به این اشخاص علاوه بر زمان بروز اختلاف، در زمان مذاکرات و هنگام انعقاد قراداد نیز مفید خواهد بود.[۱۷۸]
بند اول: دلالان (کارگزاران)بیمه[۱۷۹]