نمره گذاری پرسش نامه رضایت مندی انریچ
روش نمره گذاری پرسش نامه به صورت پنج گزینه ای که در اصل یک نگرش سنج از نوع لیکرت است در نظر گرفته شده است که هر گزینه ی آن از ۱ تا ۵ امتیاز داده می شود.
نمره کمتر از ۱۵۰ نشانگر نارضایتی شدید همسران از روابط زناشویی است.
نمره بین ۱۵۱ تا۲۵۰ نشانگر عدم رضایت همسران از روابط زناشویی است.
نمره بین ۲۵۱ تا ۳۵۰ نشانگر رضایت نسبی و متوسط همسران از روابط زناشویی است.
نمره بین ۳۵۱ تا ۴۵۰ نشانگر رضایت زیاد همسران از روابط زناشویی است.
نمره های بالاتر از ۴۵۱ نشانگر رضایت فوق العاده همسران از روابط زناشویی است.
در صورتی که تمامی زوجین دارای فرزند نباشند سوالات ۷۶ تا ۸۵ که مربوط به فرزندان و فرزندپروری است از پرسشنامه حذف و جزء نمرات محسوب نمی شود در این پرسش نامه پاسخ ها به صورت طیف(لیکرتی) بوده اما نمره گذاری یکسان نیست و در تعدادی از سوال ها این نمره گذاری معکوس میگردد.
پایایی پرسش نامه رضایتمندی انریچ
ضرایب آلفای پرسش نامه انریچ در گزارش (اولسون، فورنیر و دراکمن، ۱۹۸۹؛ به نقل از بحرینیان و یاوری، ۱۳۸۸) برای خرده مقیاس های تحریف آرمانی، رضایت زناشویی، رضایتمندی شخصی، ارتباطات زناشویی، حل تعارض، مدیریت مالی، اوقات فراغت، روابط جنسی، فرزندان، خانواده و دوستان، و مساوات طلبی به ترتیب عبارتند از: ۹۰/۰، ۸۱/۰، ۷۳/۰، ۶۸/۰، ۷۵/۰، ۷۴/۰، ۷۶/۰، ۴۸/۰، ۷۷/۰، ۷۲/۰، ۷۱/۰٫( نوابی نژاد و نادری) ضمن تأیید روایی محتوایی پرسش نامه، از طریق ضریب آلفایی، پایایی ۹۳/۰ را برای آن محاسبه کردند(سلیمانیان، ۱۳۷۳؛ به نقل از سالاری، ۱۳۸۶).
روایی پرسش نامه رضایتمندی انریچ
ضریب همبستگی پرسش نامه انریچ با مقیاس های رضایت خانوادگی ۴۱/۰ تا ۶۰/۰ و با مقیاس های رضایت از زندگی ۳۲/۰ تا ۴۱/۰ است. که نشانه روایی سازه آن میباشد. کلیه خرده مقیاس های این پرسش نامه زوج های راضی و ناراضی را متمایز میکنند و این نشان میدهد که تست از روایی ملاکی خوبی برخوردار است(ثنایی، ۱۳۷۹). در ایران از فرم کوتاه ۴۷ سوالی آن نیز استفاده می شود. اعتبار فرم کوتاه به روش باز آزمایی به فاصله یک هفته ۹۴/۰ (مهدویان، ۱۳۷۶؛ به نقل از آشتیانی و همکاران، ۱۳۸۵) و روایی آن با ضریب آلفای کرونباخ ۹۵/۰ گزارش شده است(سلیمانیان و نوابی نژاد، ۱۳۷۳؛ به نقل از سالاری، ۱۳۸۶).
مقیاس سازگاری زن و شوهر
برای ارزیابی کیفیت رابطه زناشویی از “مقیاس سازگاری زن و شوهر (م س ز ش) ” استفاده می شود. این مقیاس که توسط گراهام بی. اسپینر[۸۱] (۱۹۷۶) ساخته شده است، یک ابزار ۳۲ سوالی است که می توان با به دست آوردن کل نمرات، از این ابزار برای اندازه گیری رضایت کلی در یک رابطه صمیمانه استفاده کرد. تحلیل عاملی نشان میدهد که این مقیاس چهار بعد رابطه را می سنجد. این چهار بعد از این قرار است: رضایت دو نفری[۸۲]، همبستگی دو نفری[۸۳]، توافق دو نفری[۸۴] و ابراز محبت[۸۵](ثنایی، ۱۳۷۹).
نمره گذاری مقیاس سازگاری زن و شوهر
نمره کل مجموع تمام سوالات بین ۰ تا ۱۵۱ است. نمرات بالا نشان دهنده رابطه بهتر است. سوالات خرده مقیاس ها از این قرار است: رضایت زناشویی: ۱۶-۱۷-۱۸-۱۹-۲۰-۲۱-۲۲-۲۳-۳۱-۳۲، همبستگی دو نفری: ۲۴-۲۵-۲۶-۲۷-۲۸، توافق دو نفری: ۱-۲-۳-۵-۷-۸-۹-۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۱۴-۱۵ و ابراز محبت: ۴-۶-۲۹-۳۰٫
پایایی[۸۶] مقیاس سازگاری زن و شوهر
ثنایی (۱۹۷۹) جهت بررسی پایانی مقیاس از آلفای کرونباخ استفاده کرد. نتایج نشان داد که نمره کل مقیاس با آلفای کرونباخ ۹۶/۰ از همسانی درونی قابل توجهی برخوردار است. هسمانی درونی خرده مقیاس ها بین خوب تا عالی است: رضایت دو نفری= ۹۴/۰، همبستگی و نفری= ۸۱/۰، توافق دو نفری= ۹۰/۰، و ابراز محبت =۷۳/۰٫
در پژوهش حاضر نیز همسانی درونی با روش آلفای کرونباخ بررسی میگردد.
روایی[۸۷] مقیاس سازگاری زن و شوهر
این مقیاس از روایی محتوای برخوردار است. بدین معنا که متخصصان، محتوای سازگاری زن و شوهر را با توجه به هدفی که این مقیاس دارد، مورد تأیید قرار داده و بیان داشته اند که تک تک آیتم های این مقیاس با مبانی موجود در تئوری علمی منطبق میباشند. مقیاس سازگاری زن و شوهر با قدرت تمیز دادن زوج های متأهل و مطلقه در هر سوال، روایی خود را برای گروههای شناخته شده نشان داده است. این مقیاس از روایی همزمان نیز برخوردار است، و این با “مقیاس رضایت زناشویی لاک- والاس، همبستگی دارد(ثنایی، ۱۳۷۹).
مبانی نظری تحلیل ارتباط محاورهای
روش آموزشی و مشاورهای درمانی با توجه به نظر برن و سایر نظریهپردازان که در فصل دوم این پژوهش توضیح داده شد، تحقیقات انجام شده محدودیت ساعات بیشتر آموزشی در دانشگاه پژوهشگر به مدت هشت جلسه برای آموزش گروهی تحلیل ارتباط گروهی در نظر گرفت.
در این قسمت خلاصهای از جلسات بیان می شود. لازم به ذکر است که طرح کامل جلسات در پیوست موجود است.
جلسه اول: معارفه و بیان تشکر از اعضا جهت همکاری با پیش تست و معرفی اولیه تحلیل تبادلی
جلسه دوم: آشنایی با حالتهای من کودکی و نشانه های آن و چهار وضعیت زندگی
جلسه سوم: این جلسه در ادامه ساختارهای شخصیتی به آموزش حالت من والدینی با ذکر مثال
جلسه چهارم: آشنایی اعضا با حالت من بالغ و تقویت بعد مسئولیت پذیری
جلسه پنجم: آشنایی اعضا با انواع تبادلات و نشانه های آن
جلسه ششم: توصیف قصه زندگی هر فرد و نقش آن در تصمیم گیریهایشان
جلسه هفتم: تشریح بازیها و نقش آن در روابط بین فردی
و در جلسه آخر (هشتم): که جلسه پایانی آموزش بود آشنایی با اشکال نوازش و با مثالهای خود افراد گروه و در نهایت انجام پسآزمون بود.
روش گردآوری داده ها
برای گردآوری داده های تحقیق در ابتدا آزمون داس و انریچ برای زوج های هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد(پیش آزمون). بعد از پایان جلسات آموزشی برای گروه ازمایش (پس از چهار هفته)، مجدداً از هر دو آزمون برای زوج های دو گروه برگزار گردید(پس آزمون). در نهایت پس از یک ماه فاصله زمانی، جهت سنجش میزان پایداری تأثیر برنامه آموزشی، هر دو گروه آزمایش و کنترل، اجرای هر دو آزمون پرداختند. این نتایج با عنوان پی گیری بعد از ۶ هفته ارائه شده است.